نقش ژنتیک در ابتلا به نوع شدید کرونا

پژوهشگران در بررسی خود دریافتند که ژن موسوم به "TLR۷" می‌تواند نقش مهمی در بروز واکنش ایمنی نسبت به کروناویروس ایفا کند. این کشف، پیامد‌های مهمی برای درک بهتر کووید-۱۹ و ارائه درمان‌های احتمالی آن به همراه خواهد داشت.

نقش ژنتیک در ابتلا به نوع شدید کرونا
 
پژوهشگران هلندی در بررسی جدید خود تلاش کردند تا نقش ژنتیک را در ابتلا به کووید-19 و پیامد‌های شدید آن بررسی کنند. بررسی‌های اخیر نشان می‌دهند که کروناویروس، نشانه‌های حادی به همراه دارد و می‌تواند به بروز بیماری‌های مزمن در بیماران مسن منجر شود.
 
هنگاکی که پژوهشگران "مرکز پزشکی دانشگاه رادبود" (Radboud University Medical Center) هلند، به برادران جوانی برخوردند که به کووید- 19 مبتلا شده بودند و به ونتیلاتور نیاز داشتند، دریافتند که عوامل ژنتیکی می‌توانند نقش مهمی در مصالحه با سیستم ایمنی داشته باشند.

پژوهشگران در بررسی خود دریافتند که ژن موسوم به "TLR7" می‌تواند نقش مهمی در بروز واکنش ایمنی نسبت به کروناویروس ایفا کند. این کشف، پیامد‌های مهمی برای درک بهتر کووید-19 و ارائه درمان‌های احتمالی آن به همراه خواهد داشت.

این دو برادر مبتلا به کروناویروس که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده بودند، وضعیت وخیمی داشتند و از ونتیلاتور استفاده می‌کردند. یکی از دو برادر به خاطر پیامد‌های ناشی از عفونت از دنیا رفت و دیگری بهبود یافت. از آنجا که پیامد‌های شدید بیماری معمولا در بیماران مسن‌تر دیده می‌شوند، پزشکان تصمیم گرفتند دلیل شدت پیامد‌های بیماری را در این دو برادر بررسی کنند.

عوامل ژنتیکی
"الکساندر هویشن" (Alexander Hoischen)، متخصص ژنتیک دانشگاه رادبود گفت: در چنین مواردی معمولا توجه پزشکان به سرعت به نقش عوامل ژنتیکی معطوف می‌شود. بیمار شدن در اثر عفونت، همیشه یک بازی دو نفره میان ویروس و سیستم ایمنی بدن انسان است.
 
ابتلای همزمان دو برادر به یک بیماری شدید، می‌تواند تصادفی باشد، اما امکان دارد که یک مشکل موروثی در سیستم ایمنی، نقش مهمی در این میان بازی کند. ما در پژوهش خود، این احتمال را بررسی کرده‌ایم.

کروموزوم- ایکس
پژوهشگران در این پروژه، همه ژن‌های دو برادر را مورد بررسی قرار دادند و سپس به ادغام و ارزیابی داده‌ها پرداختند. "کاس وان در مید" (Cas van der Made)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما ژن‌هایی را که نقشی در سیستم ایمنی بر عهده دارند، مورد بررسی قرار دادیم. ما می‌دانیم که چندین نوع از این ژن در کروموزوم- ایکس قرار دارند. هنگام بررسی این دو برادر، نقصی در ژن آن‌ها مشاهده شد.

شناسایی ژن
پژوهشگران در این بررسی، به سرعت جهش‌هایی را در ژن TLR7 مشاهده و ارزیابی کردند. چندین ژن وجود دارند که نقش مهمی در تشخیص پاتوژن‌هایی مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها و همچنین فعال‌سازی سیستم ایمنی بازی می‌کنند. هویشن ادامه داد: جهش در ژن TLR7 می‌تواند دلیل شدت بیماری در این دو برادر باشد.

"فرانک وان دی ویردونک" (Frank van de Veerdonk)، ایمنی‌شناس دانشگاه رادبود و از پژوهشگران این پروژه گفت: این کشف، بینش‌های بیشتری نسبت به پژوهش‌های پیشین ارائه نمی‌دهد، اما می‌تواند پیامد‌های مهمی برای درمان بیماران مبتلا به نوع شدید کووید- 19 در پی داشته باشد.

این پژوهش، در مجله "JAMA" به چاپ رسید.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان