یک‌مقاله طلایی

نــام طــلا (Gold) از واژه لاتـیـن «aurum» به معنی طلوع گرفته شده است. طلا فلزی است گرانبها که در صنایع گوناگون، از جمله علوم پزشکی و داروسازی کاربردهای متعددی دارد.

یک‌مقاله طلایی

تحریریه زندگی آنلاین - گروه مد و زیبایی : نــام طــلا (Gold) از واژه لاتـیـن «aurum» به معنی طلوع گرفته شده است. طلا فلزی است گرانبها که در صنایع گوناگون، از جمله علوم پزشکی و داروسازی کاربردهای متعددی دارد. این فلز به خاطر زیبایی، کمیابی و پایداری در تمام طول تاریخ مورد توجه بشر بوده و ابتدا بیشتر جنبه تزئینی و زینتی داشته است. این مقاله به اختصار به معرفی طلا در خانواده و نکاتی در زمینه برخی کاربرد‌های آن در پزشکی و سلامت می‌پردازد.

 

 

علامت s نمادین، مخفف کلمه «standard» است و عدد حک‌شده بیانگر عیار طلا و حروف Au علامت اختصاری طلاست.

 

 شناخت طلا

طلا به علت آنکه فلزی بسیار نرم و چکش‌خـور است، بـاید بـا فــلزات دیگـری آمیـختـــه گـردد تــا استحکام لازم را بیابد. به غیر از طلای 24 عیار، مـابقی آلیاژ طلا هستند. مس، نقره، نیکل و پالادیوم بــرای استحکام بیشتر و فلز روی جهت جذب اکسیژن هوا و جلوگیری از اکسید شدن مس و نقره به طـلا افــزوده می‌شود. هرچه عیار طلا بیشتر باشد، زردی آن بیشتر، اما دوام و پایداری آن کمتر و نرم‌تر است. عیار طلا نشان می‌دهد که چه مقدار از آلیاژ آن از طلاست. طلای 24عیار، طلای خالص است. عیارهای رسمی ایران در حال حاضر شامل 750 در هزار (18 عیار)،833 در  هزار (20عیار) و 916 در هزار (22عیار) می‌باشد. که با علائم زیر نمایش داده می‌شود.

 

بیشتر بخوانید:

چرا آقایان نباید از طلا استفاده کنند!

 

خواص درمانی طلا

طلا از دیرباز در سلامت انسان نقش مهمی داشته و دانشمندان مختلف ایرانی در مورد خواص درمانی طلا نظراتی داشته‌اند. از نظر ابن سینا و ابوریحان طلا به دل نیرو بخشیده و دارای طبیعت گرم و تر است و اگر با آن بر روی پوست داغ زنند، عفونتی به همراه ندارد. همچنین سرمه کشیدن با میل طلا فواید بسیاری دارد. این اعتقاد نیز وجود دارد که سیاه شدن حلقه طلا بر روی انگشت دست می‌تواند نشانه بیماری صاحب آن باشد. پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد طلا روی گلبول‌های بدن مردان اثر نامطلوب می‌گذارد، اما روی گلبول‌های زنان بی‌تاثیر است و علت آن را وجود لایه چربی میان پوست و گوشت زنان می‌دانند که این لایه مانع تاثیر تشعشعات طلا روی گلبول‌های قرمز خون می‌شود. شاید به همین دلیل باشد که دین مبین اسلام استفاده از طلا را برای مردان حرام کرده است. (زینت کردن طلا یا پوشیدن لباس زربافت برای مرد حرام است؛ چه آشکار باشد یا پنهان و نماز با آن باطل است. «رساله امام خمینی(ره)»)

 

بیشتر بخوانید:

تشخیص طلا از بدلیجات با 15 ترفند ساده

حساسیت به طلا

برخی افراد ممکن است به طلا حساسیت داشته باشند و اگر به مدت طولانی در مجاورت آن قرار گیرند، آثار نامطلوبی به صورت سوزش دستگاه تنفس، خارش وقرمز شدن پوست در آنان بروز کند. این افراد باید از زیورآلات پلاتین (طلای سفید) با خلوص بالای 90درصد که کمتر موجب حساسیت می‌شود، استفاده کنند. شایان ذکر است که تا به حال درمورد آلودگی طلا در محیط زیست گزارشی ارایه نشده است.

 

 

نقش طلا در خانواده

طلا یک فلز باارزش و گرانبها و یک پشتوانه محکم و با ثبات است که نقش اقتصادی قوی در زندگی اقشار مختلف جامعه دارد ارزش یک مصنوع طلا یا شمش یا سکه، در میزان طلای خالص موجود در آن است وبحث کیفیت طلا در عیار آن خلاصه می‌شود.در جامعه ما طلا همچون سرمایه‌ای بی‌زوال تصور می‌‌شود که ارزشی همچون پول نقد و زحمتکش‌ترین و کم درآمدترین قشر مردم جامعه هم با پس‌انداز اندک سرمایه خود اقدام به خرید مصنوعات طلا می‌کنند تا هنگام نیاز آن را به فروش برسانند؛ ولی عمدتا به دلیل غیر استاندارد بودن طلا‌ها دچار مشکل می‌شوند؛ زیرا فروشندگان هنگام خرید طلا‌های مرجوعی چون واقف به غیر استاندارد بودن عیار مصنوعاتی که فاقد پروانه کاربرد و علامت استاندارد هستند، می‌باشند. غیر از کسر اجرت کارگر وغیر از کسر هفت تا ده درصد ارزش مصنوع به عنوان سود مغازه‌دار، طلای مرجوعی 750 را با عیار 740 در هزار خریداری می‌کنند.در این خصوص عمده تقلبی که در تولید مصنوعات طلا انجام می‌شود، شامل عدم تطابق عیار طلای تولیدی با عیار اظهاری تولیدکننده و استاندارد ملی ایران (شماره 2132) و همچنین وجود ناخالصی‌ به خصوص در مصنوعات توخالی است که سبب افزایش وزن و

در نهایت کاهش عیار می‌گردد. لذا خریداران هنگام خرید باید به علامت حک‌شده بر روی مصنوع توجه نمایند تا دچار این قبیل مشکلات نگردند.

 

نتایج تحقیقات دانشمندان

بر اساس تحقیقات دانشمندان، طلا روند فعالیت ارگانیسم بدن را تسریع می‌کند، موجب بهبود بیماری‌های قلبی می‌شود و فشار خون را پائین می‌آورد و نقره فشار خون را بالا می‌برد؛ و به همین دلیل در طب سوزنی شرق برای بخش‌های مختلف بدن از سوزن‌های طلایی و نقره‌ای استفاده می‌شود.دانشمندان توصیه کرده‌اند افرادی که مبتلا به زخم معده یا بیماری‌های دیگر معده می‌باشند، از طلا استفاده کنند و افرادی که عصبانیت و تندخویی دارند، نقره به کار برند. پزشکان ترکیب طلا و نقره را توصیه نمی‌کنند و به استفاده مجزای آنها اعتقاد دارند.از طلا وترکیبات آن می‌توان در بهبود بیماری‌های مزمنی چون آرتریت روماتیسمی، آبله و سرخک استفاده ‌کرد. طی مطالعات متعدد در دهه‌های گذشته، تاثیر ترکیبات طلا در درمان سرطان مورد بررسی قرار گرفت. پروفسور «Leung pak Hing» و همکارانش در دانشگاه دولتی سنگاپور، ترکیب جدیدی از طلا را جهت تولید دارویی با خاصیت ضد توموری در درمان سرطان، بدون وجود عارضه‌هایی چون داروهای مشابه کشف کردند.کاربرد‌های دیگر طلا در دندانپزشکی به علت انعطاف پذیری خوب و پایداری آن در برابر خوردگی شیمیایی از آلیاژ طلا به خاطر نرمی آن، در تهیه سیم‌های ارتودنسی، روکش دندان و ماده پرکننده حفره‌های دندان استفاده می‌شود.

 

بیشتر بخوانید:

جواهرات پر استفاده در سال 2020

 

نکات لازم هنگام خرید مصنوعات طلا

1- عیار طلا باید همراه با علامت تجاری سازنده در محلی قابل رویت بر روی مصنوع حک شده باشد.2- فروشندگان و عرضه‌کنندگان مصنوعات طلا موظفند عیار‌های رسمی مصنوعات طلا را در برگه‌های قابل رویت، در معرض دید خریدار قرار دهند.3- فروشندگان باید در ذیل برگه‌های فروش، صحت عیار مصنوع فروخته شده را تضمین نمایند.

 

بیشتر بخوانید:

خواص طلا برای خانم ها

نکاتی برای مراقبت از جواهرآلات

1- هنگام حمام گرفتن و یا شتستشوی دست‌ها، جـواهرآلات خـود را در بیاورید؛ چون صابون به صورت لایه نازکی روی جواهرآلات می‌نشیند. 2-‌ با جواهرآلات آشپزی نکـنیـد؛ زیـرا گـرمای شـدید و روغــن به نگین آنها صدمه می‌زند.3- همواره پس از آرایش و یا عطر زدن جواهرآلات خود را بیندازید.4- فلزات قیمتی را با یک پارچه مخصوص پرداخت و یا پارچه نمدی پاک کنـیـد. حوله و پارچه‌های دیگر، به خاطر گـرد و غبـاری که در خــود دارنـد، باعث خراش برداشتن جواهرآلات می‌‌شوند.5- جواهرآلات را از ضربه، مواد شیمیایی، نور خورشید و گرمای شدید محافظت کنید. 6-‌ در استخر و یا موقع شستشوی ظروف یا لباس، جواهرآلات خود را در بیاوریـد، زیـرا کـلـر سبب تغییر رنگ و یا شل شدن نگین‌ جواهر می‌شود.7- جواهرآلات را به منظور جلوگیری از خراشیده شدن جدا از یکدیگر نگهداری کنید.8- بهترین روش تمیز کردن جواهرآلات، استفاده از آب و صابون اندک به همراه یـک مـسـواک نرم می‌باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان