چند نکته درباره کرونا از نگاه طب سنتی

خبرگزاری تسنیم: دکتر منصور خرمی‌زاده در برنامه "انارستان" درباره روشهای پیشگیری از ابتلا به کرونا در فصل تابستان اظهار کرد: اگر فردی با مزاج گرم و خشک در فصل تابستان که مزاج فصل نیز گرم و خشک است، برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا از خوراکیهای گرم و خشک استفاده کند، غلبه خلط صفرا در او افزایش پیدا خواهد کرد و دچار علائمی مانند سردرد و گلودرد خواهد شد و چون سیستم ایمنی او نیز ضعیف شده، در مواجهه با ویروس کرونا، آسیب بیشتری خواهد دید.

وی متذکر شد: ابتلا به بیماری کرونا از لحاظ جنس، اقلیم، سن و تغذیه در افراد مختلف، متفاوت است؛‌ در طب سنتی چهار کیفیت گرمی، سردی، خشکی و تری داریم و انسان، معتدل‌ترین موجود در کره زمین است بنابراین نباید بدن را خیلی گرم، سرد، خشک یا خیلی تر نگهداریم.

خرمی‌زاده تصریح کرد: تقویت سیستم ایمنی افراد، زمانی به‌وجود می‌آید که در منطقه اعتدال قرار گیرند؛ اگر بدن دچار گرمی بیش از حد شود، رطوبتش را از دست می‌دهد و سردی بیش از حد، باعث انجماد آن خواهد شد همچنین رطوبت بیش از حد، زمینه‌ساز عفونت در بدن خواهد بود و خشکی بیش از اندازه، جریان خون را از کار خواهد انداخت.

این متخصص طب سنتی متذکر شد: روشهای پیشگیری از این بیماری در فصول مختلف، متفاوت است؛ پس باید تدابیر مناسب هر فصل را به خوبی رعایت کنیم؛ در فصل تابستان استفاده از میوه‌های مناسب فصل، بسیار ضروری است . همچنین مصرف این خوراکیها نیز باید در حد اعتدال باشد.

خرمی‌زاده تصریح کرد: ویروس کرونا در ووهان چین که دارای مزاج گرم و مرطوب مایل به خشکی است، شروع به شیوع کرد؛ این اتفاق در فصل زمستان افتاد که دارای مزاج سرد و تر است.

وی افزود: خلط بلغم در فصل زمستانبه سمت پا حرکت می‌کند، این خلط بوسیله گرما به سر رفته و اگر باد سرد به بدن بخورد، نمی‌تواند حرکت کند و منجمد می‌شود و به شکل خلط پشت گلو یا نزله همچنین آبریزش بینی خود را نشان می‌دهد و علائمی مانند تنگی نفس که در کرونا هم وجود دارد در فرد ظاهر می‌شود؛ این خلط که راهی برای خروج ندارد به ریه می‌ریزد؛ در این زمان اگر ویروس کرونا که به تمام بافتها حمله می‌کند، وارد بدن شود چون ریه‌ها ضعیف شده‌اند، ابتدا به سر رفته و حس بویایی از کار می‌افتد، سپس به سمت ریه حرکت کرده و اگر پاها را در فصل زمستان گرم کنیم، این خلط ذوب شده و به سمت پایین می‌رود و عوارض آن کمتر خواهد شد.

وی متذکر شد: در این فصل، افرادی که از لحاظ شغلی، در معرض خشکی قرار می‌گیرند باید مراقبتهای بیشتری انجام دهند و در صورت بروز علائمی مانند خشکی مو، ترک کف پا، خشکی پوست، شکنندگی ناخن‌ها، سوزش معده و ولع در خوردن آب یخ، تدابیر مناسب فصل را رعایت کنند.

در حال حاضر فصل سوم "انارستان" روزهای زوج ساعت 19 از شبکه افق در حال پخش است؛ این برنامه در حوزه سلامت مسائل را از منظر طب سنتی به بحث و گفت‌وگو می‌نشیند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان