نوستالژی با طعم فرانسه؛ خداحافظ جناب پژو ۴۰۵

پژو ۴۰۵ نه به اندازه پیکان، اما جایی نزدیک به آن ایستاده، نزدیک از حیث نوستالژی، خودرویی که روزی نماد تمکن طبقه متوسط بود و حالا به انتها رسیده، مطلبی درباره ۴۰۵ خاطره‌انگیز و جانشین احتمالی‌اش.

برترین‌ها: پژو 405 نه به اندازه پیکان، اما جایی نزدیک به آن ایستاده، نزدیک از حیث نوستالژی، خودرویی که روزی نماد تمکن طبقه متوسط بود و حالا به انتها رسیده، مطلبی درباره 405 خاطره‌انگیز و جانشین احتمالی‌اش.

خودروی پژو جی ال ایکس بنزینی دیگر در کشور تولید نمی‌شود. این یعنی آبی‌های جاده مخصوص می‌بایست با یکی از مهم‌ترین خودرو‌های تاریخ خود خداحافظی کنند. این خودرو ساده و محبوب فرانسوی پایه‌گذار لیست بلندبالایی از دیگر تولیدات ایران‌خودرو بود. درواقع صنعت خودرو ایران بعد از پیکان دین بزرگی به گردن پژو 405 دارد.

توقف تولید 405؛ تاثیرگذارترین خودروی ایران

تولید و عرضه 405 از کی آغاز شده است؟

پژو 405 برای اولین‌بار در سال 1984 در فرانسه تولید شد. طراحی به‌روز و مشخصات فنی جذاب این خودرو، آن را تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین سواری‌های بازار اروپا کرد. بعد از عرضه این خودرو در بازار و درو کردن تمام رکورد‌های فروش، در اتفاقی بی‌سابقه این خودرو با رای بسیار بالا به‌عنوان بهترین خودرو سال اروپا برگزیده شد.

پژو 405 در بخش ترمز و پایداری از ترمز ضد قفل ABS و EBD، ترمز جلو دیسکی خنک شونده، ترمز عقب کاسه‌ای برخوردار بوده و از دیگر تجهیزات این خودرو می‌توان به برقی بودن شیشه و آینه بغل‌ها اشاره کرد.

توقف تولید 405؛ تاثیرگذارترین خودروی ایران

این خودرو در چهار موتور بنزینی سیلندر از 65 تا 160 اسب بخار (48 تا 118 کیلو وات؛ 64 تا 158 اسب بخار) در دسترس بود. در سال 1988 موتور‌های دیزلی طبیعی و توربو شارژ به این محدوده اضافه شدند. در سال 1991 بروزرسانی‌هایی در داشبورد، فرمان و عایق صوتی به وجود آمد، اما برای سال 1993 مدل Phase II با یک بوت جدید با ورودی بهتر، چراغ‌های عقب جدید و طراحی بوت و داشبورد جدید وارد بازار شد. 405 تولیدی تا این زمان به بیش از 150 هزار خودرو رسیده بود.

پژو 405 به لطف پذیرش قطعنامه 598 توسط سازمان ملل در سال 1367 با عقد قراردادی به مدت سه سال بین پژو و ایران‌خودرو، وارد بازار خودرو ایران شد. در قطعنامه 598، مسئله تعیین خودروی سواری با هماهنگی کامل سازمان و وزارتخانه مطرح شد که سازمان ملل آن را پذیرفت.

توقف تولید 405؛ تاثیرگذارترین خودروی ایران

در پایان دهه شصت بود که قرارداد واردات و مونتاژ پژو 405 بین ایران‌خودرو و پژو منعقد شد. در آن زمان 405 خودرویی مدرن و جذاب بود که توانسته بود عنوان خودروی سال اروپا را نیز کسب کند. در ابتدا سری GL این خودرو به بازار ایران عرضه شد که با استقبال چندانی مواجه نشد؛ اما دو رخداد 405 را به سوگولی بازار ایران بدل کرد. اولی قطع واردات خودرو و محدود شدن بازار خودرو و دومی، عرضه نمونه بهتر GLX بود. بدین ترتیب 405 به بهترین و لوکس‌ترین خودروی مونتاژ ایران بدل شد.


چه نمونه‌هایی از 405 مختص بازار ایران است؟

اساسا گونه GL که از ابتدا به بازار ایران معرفی شد و بعد‌ها با نمونه GLX جایگزین شد، تنها نمونه‌های اصلی 405 حاضر در بازار ایران بودند. بعد‌ها گونه GLI با امکانات رفاهی کمتر (بدون شیشه‌ها و آینه‌های برقی و رنگ روغنی به جای متالیک) به طور محدود عرضه شد. علاوه بر این گونه SLX نیز با فیس‌لیفتی نه‌چندان زیبا و برخی تغییرات فنی در حقیقت نمونه جدیدی از پدیده ایرانی‌شدن 405 است. در کنار این دو باید پارس (پرشیا) و سمند را به عنوان دو نمونه مجزا و ایرانی 405 و همچنین RD (بدنه‌ای مشابه نمونه پیش از فیس‌لیفت 405) را به عنوان فرزند‌خوانده 405 (با متعلقات فنی پیکان) در این لیست قرار دهیم.


طی 30 سال چه بر سر 405 آمد؟

خلخالی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به تولید خودرو پژو 405 در کشور و علت توقف تولید آن، گفت: در تمام دنیا خودروسازی‌ها برای اینکه به یک پلتفرمی دست یابند، خودرو‌های روز را وارد کشور و به دنبال دستیابی به آن سیستم و تولید و داخلی سازی آن هستند.

توقف تولید 405؛ تاثیرگذارترین خودروی ایران

او ادامه داد: این رویه برای تمام خودروسازان جهان اتفاق می‌افتد و در حال حاضر شاهد این هستیم که چین، ترکیه و بسیاری از کشور‌های دیگر خودرو‌های روز دنیا را وارد می‌کنند تا بتوانند به سیستم آن دستیابی داشته باشند.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: هم اکنون برلیانس محصول BMW را وارد می‌کند تا بتواند تولیدات خود را به آن سمت ببرد. در ایران نیز این اتفاق رخ می‌دهد و چند سال پیش خودرو‌های خانواده پژو وارد کشور شد چرا که هم کیفیت مناسب و هم قیمت مناسبی داشتند.

خلخالی تشریح کرد: در ابتدا قرار بر این بود که به سمت تولید انواع پژو در کشور برویم و آن را داخلی سازی کنیم، اما این اتفاق رخ نداد و تنها به صورت محدود توانستیم سمند را تولید کنیم.

او ادامه داد: هم اکنون زیربنای فعالیت ایران خودرو به پژو تبدیل شده و در حال حاضر زبان فنی در ایران خودرو پژوست. بعد از برجام نیز خودرو‌هایی مانند پژو 301 و پژو 2008 وارد کشور شد، اما به دلیل اینکه مدیریت دولتی در خودروسازی داریم نتوانستیم این تولید را به سرانجام مثبتی برسانیم و هم اکنون تنها به همین تولید پژو 206 و دیگر خودرو‌ها بسنده کرده ایم.

توقف تولید 405؛ تاثیرگذارترین خودروی ایران

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: هر محصول خودرویی عمر مفید پنج ساله دارد که به مرور زمان پلتفرم آن نیز می‌تواند تا 15 سال عمر داشته باشد. پژو بیش از 30 سال است که در کشور تولید می‌شود که در انحصار 2 خودروساز بزرگ در کشور است.

خلخالی بیان کرد: این خودرو به دلیل استقبال بالا، هر چقدر تولید می‌شد به فروش می‌رفت، اما اقدام به ارتقا آن نکردند و هم اکنون شاهد این هستیم که پژو بیش از 30 سال در کشور تولید می‌شود. هم اکنون می‌توان خط تولید خودروهایی، چون پژو 301، پژو 2008، دنا و دیگر خودرو‌ها را ادامه داد.


آیا طراحی 405 ایتالیایی است؟

پژو در دوران طلایی خود که از اواخر دهه 60 تا اواخر دهه 90 میلادی به طول انجامید، با استودیو پینین‌فارینا ایتالیا رابطه تنگاتنگی داشت و طراحی بیشتر محصولات خود را به این استودیو می‌سپرد و در صورت نیاز به انجام طراحی در داخل کمپانی نیز معمولا از مشاوران ارشد پینین‌فارینا کمک می‌گرفت. 405 نیز در همین دوره ظهور کرد و به همین دلیل طراحی آن توسط همین استودیو ایتالیایی انجام گرفت. ظاهر کلی 405 شباهت‌های زیادی به آلفارومئو 164 دارد که تصادفی نیست و به دلیل آن است که آلفا نیز توسط پینین فارینا شکل گرفته است. 405 در زمان عرضه یکی از زیباترین خودرو‌های کلاس خود قلمداد می‌شد و علاوه بر این به سبب خطوط آیرودینامیکش، ضریب پسایی در حدود 0.29 داشت که حتی امروزه نیز برای یک سدان متوسط رقمی بسیار مناسب است. در سال 1992 یک فیس‌لیفت کلی برای 405 انجام گرفت که در آن فرم چراغ‌های عقب تغییر کرده، پوشش پلاستیکی بین آن‌ها نیز حذف شد. علاوه بر این داشبورد خودرو نیز کاملا دچار تغییراتی اساسی شد.


خودروی "سمند سال بهینه" جایگزین پژو 405 می‌شود

کیانوش پورمجیب با اشاره به اینکه تعریف سمند سال، با هدف اصلی کاهش وابستگی ارزی و بهینه‌سازی فرآیند تولید از سال 96 آغاز شد، عنوان کرد: دامنه دگرگونی این خودرو، تمامی تزیینات داخلی به جز سقف است. یعنی داشبورد، رودری، صندلی‌ها به‌همراه یک سری تزیینات خارجی است و در مدل لوکس نیز چراغ‌ها و جلو پنجره و دستگیره تغییر می‌یابد و سیستم ترمز آن نیز دیسکی به همراه رینگ آلومینیومی خواهد بود.

وی از قطع وابستگی ارزی محصول سمند سال بهینه خبر داد و گفت: با داخلی سازی برخی قطعات این محصول توانسته ایم صرفه جویی مالی قابل توجهی در تولید این محصول که سبب کاهش بهای تمام شده آن می‌شود، اعمال کنیم.

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو با اشاره به برخی از مشخصات فنی خودروی سمند سال بهینه، بیان کرد: موتور موجود در این خودرو 7XU و حداکثر توان گشتاور آن، 153 نیوتن متر در دور سه هزار نیوتن متر است. قدرت موتور آن 100 اسب بخار در دور شش هزار است و نیز دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 است. هم چنین گیربکس این محصول پنج دنده دستی و حداکثر سرعت خودرو، 185 کیلومتر در ساعت است.

وی تصریح کرد: عرضه مدل‌های دوگانه سوز خانواده محصول سمند سال بهینه با موتور EF7 نیز در دستور کار آینده گروه صنعتی ایران خودرو قرار دارد.


چرا تولید این خودرو متوقف شد؟

شهرام آزاد عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: 405 در این سال‌ها جزو خودرو‌های خوب اروپا بوده است. خودرویی که استقبال زیادی از آن شد و فروش زیادی هم داشت، اما در کنار تولید بالا، مشکلاتی هم در تولید آن وجود داشت.

توقف تولید 405؛ تاثیرگذارترین خودروی ایران

آزاد ادامه داد: متاسفانه هر محصولی مانند پراید و پژو 405 زمانی که در داخل کشور تولید می‌شوند، برای سال‌های سال قصد دارند آن را تولید کنند به جز اینکه تغییراتی در آن ایجاد شود. در برخی از امکانات این خودرو تغییراتی طی این سال‌ها ایجاد شد، اما ساختار اصلی آن تغییر نکرد که این مورد جزو ضعف‌های این خودرو به شمار می‌رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی افزود: خودرو‌هایی که تولید شد سیستم‌هایی معمولی داشت که به مرور زمان استاندارد‌های لازم را از دست داده بود و به محصول قدیمی تبدیل شد. این خودرو 30 سال است که در کشور تولید می‌شود، اما مسائل استاندارد و امنیتی که بخش زیادی از آن در کشور‌های توسعه یافته است کنار گذاشته شده است. بخش تحقیق و توسعه این محصول در ایران از اولویت برخوردار نیست که دلیل کنار گذاشتن آن این موضوع است.

آزاد بیان کرد: فقدان بحث توسعه محصولات باعث می‌شود که خودرو‌ها از رده خارج و جایگزین شوند که جایگزینی آن‌ها اولویت دارد. صنعت خودرو باید به سمت توسعه محصول برود.

روز پنج شنبه 22 خردادماه 99 آخرین نسخه پژو 405 جی‌ال‌ایکس بنزینی به تولید رسید و این خودرو برای همیشه از خطوط تولید شرکت ایران خودرو خارج شد.

با این حال لازم به تاکید است که اتاق پژو 405 در قالب مدل SLX همچنان عرضه خواهد شد و موتور XU 7 و قدیمی این خودرو نیز در حال حاضر بر روی بدنه سمند و پارس نصب می‌شود و خبری در رابطه با قطع تولید این دو مدل مطرح نشده است.

همچنین پیش از این از عرضه 405 با موتور ایکس یو 7 دوگانه سوز، در قالب خودرو‌های مخصوص تاکسیرانی صحبت شده بود که در این صورت می‌توان گفت که خبر توقف تولید پژو 405 بنزینی، به هیچ عنوان نمی‌تواند به معنای پایان حضور پژو 405 در خطوط تولیدی ایران خودرو تلقی شود.

توقف تولید 405؛ تاثیرگذارترین خودروی ایران

 

منبع: ایران جیب، خودروکار، باشگاه خبرنگاران

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان