اسکوتر از پلاستیکی ساخته شده که تختهای بادی با آن ساخته میشود
اسکوتر بادی
محققان دانشگاه توکیو اسکوتری ساختهاند که هنگام استفاده باید آن را باد کرد. این اسکوتر که نامش پویمو است، پس از رسیدن به مقصد تا شده و در یک کولهپشتی جا میگیرد. بدنه اسکوتر از پلاستیکی ساخته شده که با آن تختهای بادی ساخته میشود. وزن آن پنج کیلو و نیم است و باد کردنش با یک تلمبه الکتریکی حدود یک دقیقه طول میکشد.
پویمو بخشی از تحقیق دانشگاه توکیو درباره ساخت وسایل نقلیهای است که با مواد نرم ساخته میشود. محققان میگویند استفاده از پلاستیک هزینه ساخت را پایین میآورد، هنگام حادثه امنیت بیشتری دارد و به سازندگان امکان میدهد تا وسایل نقلیه متنوعی با توجه به سلیقه مشتری بسازند.
اسکوتر بادی 5/5 کیلو وزن دارد و در یک کولهپشتی جا میشود
اسکوترهای الکتریکی یکی از راهحلهایی است که در چند سال گذشته برای کاهش ترافیک در شهرها پیشنهاد شده است. اگرچه هنوز استفاده از آن در برخی کشورها غیرقانونی است.
مخالفان میگویند که استفاده از اسکوتر در پیادهرو برای عابران خطرناک است و بردنش به خیابان برای راننده اسکوتر خطرناک خواهد بود. پویمو در حال حاضر یک پروژه تحقیقاتی است، اما سازندگانش امیدوارند بتوانند به زودی نمونهای از آن را با وزن کمتر به بازار عرضه کنند.
پرتو فرابنفش از تکثیر ویروس و باکتری جلوگیری میکند
شکار ویروس
هیوندای میگوید در حال بررسی استفاده از پرتو فرابنفش برای ضدعفونی بخشهایی از ماشین است که تماس زیادی با بدن دارد.
پرتو فرابنفش به باکتریها و ویروسها صدمه میزند و از تکثیر آنها جلوگیری میکند. این فنآوری تازه نیست و استفاده از آن به دهه سی میلادی برمیگردد. در حال حاضر از این پرتو برای ضدعفونی اتاقهای بیمارستان، کابینهای قطار و مکانهای عمومی دیگر استفاده میشود.
این پرتو برای انسان خطرناک است و هنگام استفاده نباید کسی داخل ماشین باشد.
هیوندای میخواهد مجموعهای از این لامپها را در بدنه و سقف قرار دهد تا سطوحی مانند صندلیها، داشبورد و کف ماشین را ضدعفونی کند.
لامپ فرابنفش گران است و استفاده از آن قیمت ماشین را افزایش میدهد. اما بحران کرونا، بهداشت را به یکی از نگرانیهای اصلی مردم تبدیل کرده و احتمالا آنها آماده پرداخت هزینه بیشتر برای داشتن چنین امکانی هستند.
هیوندای زمان مشخصی را برای عرضه این لامپها اعلام نکرده و میگوید برای استفاده از آن باید هزینه ساختش کاهش یابد.
آئودی مدل الکتریکی ئی-ترون را در نمایشگاه مجازی به نمایش گذاشت
واقعیت مجازی
ادامه تعطیلی نمایشگاههای خودرو و ممنوعیت برگزاری مراسم رونمایی به خاطر ویروس کرونا باعث شده تا خودروسازان برای حفظ ارتباط با مشتریان به فضای مجازی روی آورند. در تازهترین مثال، آئودی هفته گذشته محصولات خود را در یک نمایشگاه مجازی به نمایش گذاشت.
ویرچوال مارکت یا نمایشگاه مجازی بزرگترین گردهمایی سالانه علاقهمندان به واقعیت مجازی است که به ابتکار یک شرکت ژاپنی برگزار میشود. بازدیدکنندگان میتوانند با گذاشتن عینکهای واقعیت مجازی از این نمایشگاه بازدید کنند و محصولات دیجیتالی را که در آن عرضه میشود بخرند.
بازدیدکنندگان نمایشگاه میتوانند برای شخصیتهای مجازی خود لباس بخرند
آئودی اولین خودروسازی است که از این فرصت برای نمایش ماشینهایش استفاده میکند. در غرفه این کارخانه آواتارهایی بودند که درباره ماشینها اطلاعات میدادند و بازدیدکنندگان میتوانستند برای شخصیتهای دیجیتال خود در جهان مجازی تیشرتهایی با آرم آئودی بخرند.
امسال 42 شرکت و حدود 1400 فروشگاه در این گردهمایی مجازی شرکت کردند و تخمین زده شده که در طول دوازده روز برگزاری نمایشگاه حدود یک میلیون نفر از آن بازدید کردند.
ادامه تولید رنو مگان با تردید روبرو است
خداحافظی با مگان
رنو پس از اولین زیان خود در ده سال گذشته، برنامهای برای کاهش هزینهها اعلام کرده که گفته میشود با اجرای آن تولید چند مدل مشهور این کارخانه متوقف خواهد شد. رنو قصد دارد دو میلیارد یورو (حدود دو میلیارد و 200 میلیون دلار) در هزینههایش صرفهجویی کند و برای این کار خود را برای کاهش تعداد مدلهایش آماده میکند.
خبرگزاری رویترز از قول منابعی در داخل کارخانه گزارش داده که دو مینیون سنیک و اسپاس و سدان تالیسمان از جمله مدلهایی هستند که توقف تولید آنها در حال بررسی است.
هر دو مینیون کارخانه فرانسوی، زمانی از پرفروشترین مدلهای رنو بودند، اما با محبوبیت ماشینهای شاسیبلند در بازار، فروش آنها کم شده است. خبرگزاری رویترز گزارش داده که به جای این دو مدل، نسل جدید شاسیبلند قاجار با دو نمونه پنج و هفت نفره به بازار عرضه خواهد شد.
رنو قرار است براساس کانسپت مورفز در دو سال آینده دو مدل الکتریکی به بازار عرضه کند
هفتهنامه اتواکسپرس هم خبر داده که در پی تحول در رنو معلوم نیست این کارخانه تولید مدل مگان را ادامه دهد. مگان از سال 1995 تاکنون یکی از محصولات مهم رنو است، اما فروش این مدل در اروپا از سال 2010 روندی کاهشی داشته و در ده سال گذشته نصف شده است.
لورن وان دن آکر، مدیر طراحی رنو به اتواکسپرس گفته که کارخانه توجیه اقتصادی سرمایهگذاری در مگان را بررسی میکند. او میگوید با اضافه شدن مدلهای الکتریکی به محصولات رنو بعضی از مدلها باید حذف شوند و مگان در بازاری فروخته میشود که به شدت تحت فشار است.
گروه خودروسازی رنو به همراه زیرمجموعههایش داچیا، رنو-سامسونگ، لادا و آلپین بین 45 تا 50 مدل مختلف تولید میکند. رقیب فرانسوی رنو، گروه پیاسای، شش سال پیش در اقدامی مشابه تعداد مدلهایش را در سه زیرمجموعه خود پژو، سیتروئن و دیاس از 45 مدل به 26 مدل کاهش داد.