بایدن بازی را به ایالات قرمز کشانده است؛

کدام ایالت تیرخلاص را به ترامپ می‌زند؟

رئیس‌جمهور آمریکا در ایالاتی مانند تگزاس، جورجیا، کارولینای شمالی و آریزونا که به لحاظ سیاسی بیشتر به حزب جمهوریخواه گرایش دارند نیز وضعیت خوبی ندارد. فراتر از آن، پیروزی ترامپ در ایالاتی مانند فلوریدا و اوهایو نیز در هاله ای از ابهام قرار گرفته و حتی برخی رسانه ها از احتمال شکست صد درصدی وی در این دو ایالت خبر می دهند.

کدام ایالت تیرخلاص را به ترامپ می‌زند؟

کشاندن بازی از ایالات خاکستری به ایالات قرمز

صورت مسئله کاملا مشخص است! بایدن در حال هدایت آرام بازی از "ایالات خاکستری" به سوی "ایالات قرمز" می باشد. دموکراتها معتقدند که اگر بازی را به ایالات قرمز( ایالات جمهوریخواه) بکشانند و حتی بتوانند در یکی از این ایالات پیروز شوند، تیرخلاص را در یک لحظه به ترامپ خواهند زد! مطلوب ترین ایالت قرمزی که پیروزی در آن، مترادف با شکست مطلق ترامپ در انتخابات می باشد، تگزاس خواهد بود. اصلی ترین دلیل خشم مقامات حزب جمهوریخواه از ترامپ، به کاهش محبوبیت وی در تگزاس باز می گردد.ایالت تگزاس دارای 38 رای الکترال در انتخابات ریاست جمهوری آمر یکاست و پس از کالیفرنیا( با 55 رای الکترال)، دومین ایالت پراهمیت در این کشور محسوب می شود .آرای این ایالت، به صورت سنتی به سود جمهوریخواهان به گردش در آمده است. اما به نظر می رسد این بار کمی اوضاع نسبت به ادوار قبلی متفاوت است! نظرسنجی دانشگاه "کوئینیپیاک "نشان داده است که بایدن با اختلاف یک درصد ( 45 درصد به 44 درصد) از ترامپ پیش افتاده است. این نتیجه اگر تحقق پیدا کند و آرای الکترال ایالات تگزاس از دست برود، جمهوریخواهان شاهد فاجعه سختی خواهد بود. در این صورت ، علاوه بر شکست در انتخابات، جمهوریخواهان باید سالهای زیادی را صرف ترمیم وجهه خود در بین هواداران سنتی و ناراضی خود کنند

کدام ایالت تیرخلاص را به ترامپ می‌زند؟

وحشتزدگی ترامپ در ایالت جورجیا

ایالت "جورجیا"، دیگر ایالتی است که دموکراتها قصد دارند ترامپ را در آن زمینگیر سازند. جورجیا، دارای 16 رای الکترال است اما فارغ از تعداد آرای الکترال ، این ایالات اهمیت زیادی برای جمهوریخواهان دارد . آخرین نظرسنجی ها در جورجیا نیز نشان می دهد که بایدن با اختلاف یک درصد از ترامپ پیش افتاده است. در نظرسنجی موسسه "یوگاو"، ترامپ 45 درصد و بایدن 46 درصد آرا را به خود اختصاص داده اند. نکته حائز اهمیت اینکه اکثر ساکنان جورجیا، نسبت به مدیریت ترامپ در جریان شیوع کرونا ناراضی هستند.به عبارت بهتر، حداقل 30 درصد از جمهوریخواهان ایالت جورجیا نیز عملکرد کاخ سفید در مواجهه با کرونا را ناامید کننده و غیر قابل قبول می دانند.

تقلید دموکراتها از بازی انتخاباتی ترامپ!

در حقیقت، دموکراتها مشغول تقلید بازی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 هستند. در آن زمان، ترامپ با کشاندن بازی به سه ایالت ویسکانسین، پنسیلوانیا و میشیگان ( که معمولا آرای آنها به سود حزب دموکرات به گردش در می آمد) ، دموکراتها را در همان سه ایالت زمینگیر کرد. در حال حاضر، دموکراتها نیز قصد دارند علاوه بر ایالات خاکستری ( خصوصا فلوریدا و کارولینای شمالی) ، بازی را به ایالات قرمز بکشانند. این بدترین ضربه ای است که دموکراتها می توانند به جمهوریخواهان و ترامپ بزنند.

با توجه به آنچه در نظرسنجی های عمومی و ایالتی حاصل شده است، شانس پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری ، مجلس نمایندگان، مجلس سنا و فرمانداری ایالات شدیدا کاهش یافته است. به عنوان مثال، پایگاه "اکونومیست" پیش بینی کرده است که فرصت پیروزی بایدن در آرای الکترال انتخابات، 91 درصد است.به عبارت بهتر، ترامپ فعلا 9 درصد بیشتر برای پیروزی در انتخابات شانس ندارد!بر اساس مدل سازی انتخاباتی اکونومیست( بر اساس ساختار کالج الکترال)، فرصت بایدن برای پیروزی در آرای الکترال 9 از 10 است در حالیکه این شانس برای ترامپ، یک از 10 برآورد شده است.در سطح ملی ( سراسری) نیز احتمال پیروزی بایدن بیشتر از 95 درصد می باشد. با این حال آنچه در انتخابات آمریکا اهمیت دارد، مدل آرای الکترال می باشد.

کدام ایالت به نماد شکست ترامپ تبدیل می شود؟

ترامپ سعی دارد با اعلام کشف واکسن کرونا و تولید انبوه آن تا ماه اکتبر( در فاصله یکماه مانده تا انتخابات)، مانع از تحقق این کابوس سخت برای خود و جمهوریخواهان شود.با این حال حتی برخی چهره های سرشناس حامی ترامپ معتقدند محاسبات وی در خصوص تاثیر تولید واکسن کرونا بر آرای عمومی و ایالتی، ایده آل گرایانه است. در هر حال، سوال اصلی اینجاست که اگر روند فعلی ادامه پیدا کند، کدام ایالت "تیر خلاص" را به رئیس جمهور آمریکا خواهد زد؟ علاوه بر ایالت تگزاس و ایالت فلوریدا که دارای بیشترین آرای الکترال در میان ایالات رقابتی امسال هستند، هر یک از ایالات "آریزونا"،" میشیگان"،"ویسکانسین"، "پنسیلوانیا" ،"کارولینای شمالی" و "جورجیا" می توانند به نمادهای شکست ترامپ در انتخابات تبدیل شوند. نباید فراموش کرد که اگر نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا در دو ایالت تگزاس و فلوریدا تکرار شود و ترامپ بتواند آرای الکترال آنها را به دست بیاورد، بازی به 6 ایالت دیگر خواهد کشید.

بدترین سناریو علیه جمهوریخواهان

اگر ترامپ در تگزاس و فلوریدا بازی را به رقیب دموکرات خود واگذار کند، عملا بازی در همان نقطه و به بدترین نحو ممکن علیه جمهوریخواهان تمام خواهد شد. رئیس جمهور آمریکا تا کمتر از 7 ماه قبل ( قبل از شیوع کرونا در آمریکا) تصور می کرد که تمامی نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 در ایالات قرمز و خاکستری تکرار می شود و او تنها باید در سه ایالت میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین با دموکراتها و بایدن رقابت کند. اما شیوع کرونا و البته ابتکار عمل تاکتیکی دموکراتها، منجر به کشاندن بازی به دیگر ایالات خاکستری و حتی ایالات قرمز شده است.رئیس جمهور آمریکا در فاصله اندک باقیمانده تا انتخابات ، قدرت تمرکز بر همه این ایالات را نخواهد داشت. ضمن آنکه شیوع ویروس کرونا،امکان برگزاری تجمعات انتخاباتی موثر را در این ایالات حساس و تعیین کننده کاهش داده است. در چنین شرایطی بایدن فعلا بدون هیچ گونه دردسرخاصی و در سکوت کامل، شاهد واریز آرای سلبی ترامپ به سبد دموکراتهاست. آیا این روند ادامه پیدا خواهد کرد؟

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان