آیا واقعا زمان بازگشایی مدارس فرا رسیده است؟

کارشناسان معتقدند قبل از اینکه مدارس مجدداً باز شوند، عوامل بسیاری وجود دارد که باید با مشارکت با بخش‌های بهداشت محلی مورد بررسی قرار گیرند.

آیا واقعا زمان بازگشایی مدارس فرا رسیده است؟

با توجه به نگرانی شدید کارشناسان از اوجگیری مجدد شیوع کرونا در بخش‌هایی از ایران، دو سوال بزرگ در ذهن والدین بوجود می‌آید – بالاخره بچه‌ها کی می‌توانند به مدرسه برگردند و آیا می‌توان با خیال راحت این کار را انجام داد؟

کارشناسان معتقدند قبل از اینکه مدارس مجدداً باز شوند، عوامل بسیاری وجود دارد که باید با مشارکت با بخش‌های بهداشت محلی مورد بررسی قرار گیرند.

در راهنمایی‌هایی که به تازگی منتشر شده‌اند، بر روی برخی اقدامات تاکید بیشتری شده است، از جمله اینکه چه کارهایی باید صورت گیرد تا بتوان بچه‌ها را در فاصله ایمن از یکدیگر سر کلاس یا یک زمین بازی قرار داد، و در صورت افزایش نرخ مبتلایان، مدارس باید دوباره تعطیل شوند.

یک پزشک متخصص اطفال توضیح می‌دهد که “از دیدگاه بهداشتی، قبل از بازگشایی مدارس باید به سلامت بچه‌ها و سلامت پرسنل فکر کرد. بچه ها از تحصیل بازمانده‌اند، اما مدارس نیز چیزی بیش از فقط آموزش ارائه می‌دهند.” وی گفت: “مدرسه برای رشد کودک بسیار مهم است. سایر بچه‌ها از خدمات آموزش ویژه‌ای مانند گفتار درمانی، کاردرمانی یا بازی درمانی و برخی خدمات بهداشتی بهره‌مند می‌شوند. بیشتر مدارس می‌توانند برای حمایت از سلامت رفتاری کودکان و جامعه مفید باشند.”

در حالی که مشکلات زیادی برای بازگشایی وجود دارد، یک مدرسه بسته نیز مشکلات خود را ایجاد می‌کند. معلمان برای تدریس آنلاین ممکن است در مناطقی که اینترنت ضعیفی دارد، دچار مشکل شوند. بسیاری از بچه‌ها به فناوری مورد نیاز خود دسترسی ندارند و از نظر ثبات و عدالت مشکلات زیادی وجود داشته است.

مشکلات و چالش‌های زیادی پیش رو است اما از طرفی شیوع کرونا می‌تواند بسیار خطرناک باشد. پس باید قبل از بازگشایی مدارس از ایمن بودن کودکان، معلمان و پرسنل اطمینان حاصل کرد.

در بعضی از کودکان مبتلا به COVID-19 بیماری التهابی جدی دیده می‌شود.

اینکه بتوان ایمنی تمام کودکان را تضمین کرد، کاری بسیار دشوار است. هنوز هم در مورد عفونت‌های Covid-19 در کودکان و نقش آنها در انتقال ویروس، شکاف‌های دانش بزرگی وجود دارد. مطالعات جدید نشان داده است که احتمال ابتلا به کرونا در کودکان کمتر است و هنگامی که به آن آلوده شوند، علائم خفیف‌تری دارند.

اما همیشه اینگونه نیست. در نیویورک پزشکان به تازگی گزارش داده‌اند که 38 کودک یک بیماری التهابی جدی دارند که به ویروس کرونا مرتبط است و 85 مورد دیگر نیز تحت بررسی هستند. عملکرد این ویروس در کودکان شباهت زیادی به عفونت کودکی به نام بیماری کاوازاکی و سندرم شوک سمی دارد. به گزارش نیویورک تایمز، تاکنون سه کودک از این شرایط جان باخته اند.

همچنین این نگرانی وجود دارد که حتی هنگامی که کودکان به عفونت خفیف مبتلا هستند، ممکن است بیماری را به والدین، ​​معلمان و سایر مراقبان انتقال دهند.

طبق بیانیه آکادمی اطفال آمریکا (AAP)، قبل از بازگشایی مدارس برخی از موضوعاتی که باید مورد توجه قرار گیرد شامل موارد زیر است:

  • امکان آزمایش و کنترل کودک
  • اجرای اقداماتی در جهت کنترل و کاهش ابتلا به کرونا، مانند ضد عفونی کردن کلاس‌ها و سطوح، غربالگری کودکان و کارکنان، استفاده از ماسک، فاصله مناسب جمعی، محدود کردن تعامل بین کودکان و کارکنان و انجام آزمایش در صورت لزوم
  • در دسترس بودن وسایل ضد عفونی و آزمایشگاهی
  • برنامه‌ریزی برای بازگشایی مدارس
  • طرحی برای تعطیلی احتمالی دوباره مدرسه
  • ایجاد گزینه‌هایی برای وارد شدن به فاز بازگشایی، شاید با کاهش ساعات مدرسه، تا مقامات بهداشت محلی بهتر بتوانند میزان آلودگی هر منطقه را تحت نظر داشته باشند.
  • برنامه‌ریزی برای کودکانی که شرایط پزشکی پرخطری دارند و ممکن است نتوانند با خیال راحت به مدرسه برگردند.
  • در نظرگیری برنامه‌هایی برای تیم‌ها و مسابقات ورزشی و همچنین سایر فعالیت‌های فوق برنامه

کشورهای دیگر می توانند نشان دهند که چه چیزی مؤثر است

در چین، دمای بدن دانش آموزان قبل از ورود به مدارس بررسی می‌شود و میزهای غذاخوری آنها با پلاستیک از هم جدا شده‌اند.

در سیدنی، استرالیا، مدارس یک روز در هفته برای یک چهارم دانش آموزان از هر مقطعی برگزار می‌شود. هنگ کنگ و ژاپن سعی در بازگشایی مشابه دارند. در تایوان، کلاس‌ها از اواخر فوریه برگزار شده است و به دانشجویان دستور داده می‌شود ماسک بزنند.

در آلمان که اجازه خواهد داد همه دانش آموزان در هفته‌های آینده به مدرسه برگردند، تعداد دانش آموزان در کلاس به نصف کاهش یافته است. راهروها به مسیرهای یک طرفه تبدیل شده‌اند. معلمان ماسک می‌پوشند و به دانش آموزان گفته می‌شود لباس گرم بپوشند زیرا پنجره‌ها و درها برای گردش هوا باز است.

بسیار مهم است که مدارس، نه فقط برای بازگشایی در حال حاضر، بلکه برای تعطیلی احتمالی در آینده، یک برنامه قوی داشته باشند و معلمان باید در برنامه‌ریزی‌ها مشارکت داشته باشند.

یک نگرانی بزرگ هنگام بازگشایی مدارس هزینه است. بودجه‌های مدرسه معمولاً بسیار اندک است. در حالت ایده‌آل، مدارس باید قادر به استخدام کارکنان اضافی نظافت و معلمان باشند تا از بازگشایی ایمن اطمینان حاصل شود. برای ضدعفونی کردن مدارس به متولیان بیشتری احتیاج است و آنها به برخی آموزش‌های ضد عفونی احتیاج دارند. از طرف دیگر میزان قابل توجهی از بودجه صرف مقابله با این ویروس همه گیر شده است. همچنین با تعطیلی برخی کسب و کارها، درآمد مالیاتی به طرز چشمگیری کاهش خواهد یافت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان