گمانه زنی‌ها از گشایش اقتصادیرئیس جمهور

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهور چند روز قبل اعلام کرده بود،‌"در هفته آینده قرار است گشایشی از لحاظ اقتصادی در کشور به وجود بیاید و دست دولت مقداری باز می‌شود.»

حسن روحانی بر گشایشی تاکید کرده که دست دولت را باز می‌کند، از سوی دیگر رئیس مجلس، بر گشایشی تاکید می‌کند که بازار پول و ارز را سامان می‌دهد. پس این تحول احتمالا قرار است تغییری در حوزه سیاست‌های پولی و مالی باشد.

اما بعد از رئیس جمهور و رئیس مجلس حالا مشاور روحانی جزئیات بیشتری از خبر گشایش اقتصادی هفته آینده داده‌ است، حسام‌الدین آشنا گفته "قبل از هر تصمیم اقتصادی شخصی یک هفته صبر کنید".

در ابتدا در شبکه های اجتماعی با محوریت برخی بازرگانان گمانه زنی هایی در خصوص تغییراتی در حوزه مسائل مربوط به fatf مطرح شد که این موضوع از سوی معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور رد شد. به گفته وی خبر مهم اقتصادی که رئیس جمهور از آن سخن می‌گوید، درباره لوایح مرتبط با fatf نیست.

اما پیگیریها نشان میدهد، احتمالا خبر خوش آقای روحانی، مربوط به انتشار اوراق سلف نفت باشد.

بر این اساس نفت خام ایران بصورت بشکه‌ای در بازار سرمایه عرضه خواهد شد، در این صورت عموم مردم میتوانند بصورت بشکه‌ای نفت تولیدی پالایشگاههای ایران را خریداری کنند. از سوی دیگر با توجه به ماهیت اوراق سلف نفت خریداری شده مانند سهام معامله خواهد شد. کارشناسان اقتصادی معتقدند، منابع حاصل از عرضه نفت در بورس صرف احیای ساخت‌های نفتی-پالایشی و احتمالا بر طرف کردن جبران کسری بودجه خواهد شد. در واقع این روش یک نوع تامین سرمایه برای زیرساخت‌ها محسوب خواهد شد و جذب نقدینگی مناسبی در پی خواهد داشت.

همچنین برخی موضوع تضمین بازخرید این اوراق از سوی صندوق توسعه ملی در زمان سر رسید را مطرح کرده‌اند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند گشایش اقتصادی اثرگذار نمی‌تواند ظرف یک هفته رخ دهد. از سوی دیگر در صورت تضمین خرید این اوراق از سوی صندوق توسعه ملی با نرخ مشخص نفت و ارز در زمان سررسید بایستی موانع صادرات نفت خام کشور بر طرف شده باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان