فریاد زمین بر سر بشریت/ الگوی نادرست توسعه موجب تخریب محیط زیست شده است

نسل‌های امروز برای حفاظت از محیط زیست و تحویل آن به نسل بعدی خود کار‌های بسیاری باید انجام دهند تا آیندگان، آن‌ها را مورد غضب قرار ندهند.

فریاد زمین بر سر بشریت/ الگوی نادرست توسعه موجب تخریب محیط زیست شده است
فریاد زمین بر سر بشریت/ الگوی نادرست توسعه موجب تخریب محیط زیست شده است

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، ایران سرزمینی است که از شمال تا جنوب آن معبری برای طبیعت دوستان است. از صدها سال گذشته تاکنون برای حفظ این طبیعت بکر برنامه‌هایی تدوین و اجرا شده، در حالی که در راستای توسعه کشور بخش‌های بسیاری از طبیعت و تنوع زیستی مان تخریب و نابود شده است.

کاری که نسل امروز ایران با طبیعت کشور کردند پدران و مادران آن‌ها دست کم در طول 25 هزار سال گذشته با این سرزمین نکرده بودند، در سفرنامه ناصرخسرو می‌خوانید که «زمانی که از معمره (خرمشهر) به سمت اهواز سفر می‌کردم آسمان را نمی‌دیدم، اما هم اکنون در این مسیر درختی هم دیده نمی‌شود»، همه این‌ها هشدار‌هایی هستند که به ما داده می‌شود.

 باید تلاش کنیم به سرعت، خردمندانه و با اراده سبک زندگی خود را متناسب با واقعیت‌های اکولوژیک تغییر دهیم، چرا که با ادامه این روند چیزی برای از دست دادن نداریم.

 جامعه ما از جمله جوامع کم تحرکی است که در آن بروز بیماری‌هایی مانند دیابت، کبد چرب، سکته‌های مغزی و قلبی، فشارخون و ناراحتی‌های ریوی رو به افزایش است.

براساس گزارش وزارت بهداشت و درمان، در بین 237 کشور جهان تنها کودکان کمتر از 12 سال ایران در طول یک دهه اخیر وزن متوسط شان دو برابر شده است.

جامعه‌ای که نوجوانان آن درگیر مشکل کم تحرکی شود، دچار قند خون و دیابت می‌شود و تنها برای درمان دیابت در سال 20 هزار میلیارد تومان هزینه می‌شود، یعنی 400 برابر بودجه یک سال سازمان حفاظت محیط زیست و دو سوم بودجه آموزش و پرورش است.

 اگر تصمیم بگیریم تا جایی که امکان دارد به جای استفاده از خودروی شخصی که سوخت فسیلی مصرف، جزیره گرمایی تولید، آلودگی هوا و ترافیک ایجاد می‌کند، مسیری را پیاده و یا از مسیر‌های حمل و نقل عمومی استفاده کنیم، به سهم خودمان برای بهبود عیار زندگی در شهر موثر واقع شدیم که تمام این‌ها نیاز به فرهنگسازی دارد.

باید در کشور قوانینی را وضع کنیم که این قوانین مشوق انسان‌هایی باشد که مسئولیت‌های اجتماعی را به درستی رعایت می‌کنند، چرا در توکیو که جمعیت بیشتری نسبت به تهران دارد شهرداری هر دو هفته یک بار اقدام به جمع آوری زباله‌ها می‌کند، اما در تهران روزی سه بار هم کم است، این‌ها به دلیل نبود انگیزه است.

اگر در هلند بیشترین دوچرخه سوار را داریم، به این دلیل است که مسئولان و نخبگان جامعه دوچرخه سوار هستند. اگر قرار است اتفاقی در شهر‌های کشور رخ دهد باید نمایندگان مجلس و مدیران ارشد با مردم، سوار بر اتوبوس و مترو شوند و تمام این‌ها می‌تواند به پایداری کیفیت زندگی در هر جامعه منجر شود.


بیشتر بخوانید


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان