همه ماشینهای کادیلاک تا سال 2030 الکتریکی خواهد بود
فصلی تازه برای کادیلاک
کادیلاک اولین ماشین الکتریکی خود به نام لیریک (Lyriq) را رونمایی کرد. این ماشین اولین مدل از چند مدل الکتریکی است که خودروساز لوکس آمریکایی میخواهد در دهه آینده به بازار عرضه کند.
لیریک یک شاسیبلند متوسط است که چهرهای تازه از کادیلاک را نمایش میدهد. جلوپنجره ذوزنقهای همیشگی کادیلاک حالا بیشتر بخش جلوی ماشین را پوشانده است. چراغهای الئیدی به صورت خطوطی باریک موازی دور جلوپنجره قرار داده شده و چراغ عقب هم به صورت خطی پهن در امتداد بدنه کشیده شده است.
کادیلاک میگوید نمایشگر لیریک با توانایی نمایش بیش از یک میلیارد رنگ، بهترین در صنعت خودرو است
مهندسان کادیلاک برای کاهش صدای اتاق از میکرفونهایی استفاده کردهاند که صدای تایر و محیط بیرون را دریافت کرده و با فرستادن فرکانس مخالف، این صداها را حذف میکند. در داخل ماشین یک نمایشگر 33 اینچی با وضوح بالا اطلاعات را نمایش میدهد. اطلاعات همچنین از طریق واقعیت مجازی روی جاده به راننده نشان داده میشود.
کادیلاک همچنین ماشین را به سیستم خودرانی مجهز کرده که میتواند در بیش از 320 هزار کیلومتر بزرگراه در آمریکا بدون نیاز به راننده در مسیر مستقیم حرکت کند.
لیریک از سیستم باتریهای جدید جنرالموتورز نیرو میگیرد که کارخانه آن را "آلتیوم" نامیده است. کادیلاک میگوید ماشین با هر بار شارژ میتواند تا 500 کیلومتر حرکت کند. لیریک به صورت استاندارد با یک موتور برای چرخهای عقب ساخته میشود، اما میتوان مدل گرانتری از آن را با دو موتور سفارش داد.
استیو کارلایل، مدیر کادیلاک همزمان با رونمایی لیریک گفت که این ماشین نقطه عطفی در تاریخ کارخانه است و با آمدنش فصل تازهای در کادیلاک آغاز خواهد شد.
کادیلاک لیریک با هر بار شارژ تا 500 کیلومتر حرکت میکند
برای آغاز این فصل تازه باید مدتی صبر کرد. قرار است اولین سری لیریک اواخر سال 2022 ابتدا در چین، بزرگترین بازار خودروهای الکتریکی جهان و سپس در آمریکا به بازار عرضه شود. جنرالموتورز با سرمایهگذاری بیست میلیارد دلاری قمار سنگینی روی ماشینهای الکتریکی کرده است. در این پروژه، کادیلاک نقش اصلی را دارد و قرار است تا سال 2030 همه مدلهایش الکتریکی باشد.
لیریک علاوه بر محصولات تسلا با رقیبان اروپایی نظیر جگوار آی-پیس (i-Pace) و آئودی ئی-ترون رقابت میکند. فروش هر دو خودروساز در سال جاری کمتر از پیشبینی بوده است. آئودی در نیمه اول سال 2020 کمتر از 17000 دستگاه از شاسیبلند الکتریکی خود فروخته و فروش جگوار کمی بیشتر از 5400 دستگاه بوده است.
آخرین گلادیاتور
تنها صد دستگاه از T-50 ساخته خواهد شد
گوردون ماری، طراح سابق ماشینهای فرمول یک از ماشین جدیدی رونمایی کرده که میگوید آخرین سوپرکار واقعی جهان است.
ماری در دهه هشتاد میلادی با طراحی ماشینهایی موفق برای تیمها فرمول یک به شهرت رسید. او در اوایل دهه نود به سفارش مکلارن اولین سوپرکار این کارخانه به نام F1 را طراحی کرد که در زمان خود به بهترین سوپرکار جهان مشهور شد و اکنون یکی باارزشترین ماشینهای کلاسیک جهان است.
راننده T-50 در وسط مینشیند و دو صندلی در کنارش برای سرنشینان قرار دارد
ماشین جدید گوردون ماری به مناسبت پنجاهمین سال فعالیتش در صنعت خودرو T-50 نامیده شده و توسط کارخانهای به نام خودش ساخته میشود. به گفته این طراح خودروی 74 ساله این ماشین ادامه راهی است که او با F1 برای ساخت یک ماشین آنالوگ آغاز کرد.
ماری معتقد است که رقابت خودروسازان برای ساخت سریعترین و قویترین ماشین باعث شده ابعاد سوپرکارها به مرور آنقدر بزرگ شود که رانندگی با آنها در شهر ممکن نیست. همچنین استفاده بیاندازه از فنآوری و کامپیوتر، ارتباط ناب و بیواسطه راننده با ماشین را غیرممکن کرده است.
برای رسیدن به این هدف او تا حد ممکن سیستمهای کمکی را حذف کرده است. برای مثال حتی سیستم کمکفرمان هم تنها در سرعتهای پایین کار میکند و به محض افزایش سرعت خاموش میشود.
ظاهر T-50 به مدل F1 شبیه است. راننده در وسط مینشیند و دو صندلی در اطرافش برای سرنشینان قرار دارد. موتور دوازده سیلندر پشت راننده است و 633 اسب بخار نیروی خود را از طریق یک جعبه دنده دستی به چرخهای عقب منتقل میکند.
موتور T-50 دوازده سیلندر است و 633 اسب بخار نیرو تولید میکند
برخلاف سوپرکارهای کنونی در بازار، ظاهر ماشین ساده است و از بالها و هواکشهای بزرگ خبری نیست. آقای ماری میگوید ماشین را طوری ساخته که بتوان با آن هر روز در خیابان به راحتی رانندگی کرد. برای همین ابعاد T-50 نسبت به رقیبانش در فراری و لامبورگینی کوچکتر است.
قیمت ماشین دو میلیون و 360 هزار پوند (سه میلیون دلار) است و تنها صد دستگاه از آن ساخته خواهد شد.
بنتلی مینیاتوری
هر دستگاه بنتلی مینیاتوری بیش از هزار قطعه دارد و ساختش 300 ساعت طول میکشد
بنتلی نمونهای مینیاتوری از مدل کنتینانتال جیتی به بازار عرضه کرده که به صورت سفارشی و با سلیقه مشتری ساخته میشود. این مدل در ابعاد یک به هشت و با دست ساخته میشود. هر مدل شامل بیش از هزار قطعه است و ساخت آن به گفته کارخانه حدود سیصد ساعت وقت میگیرد.
مشتریان ماشین خود را مستقیم به استودیوی طراحی بنتلی سفارش میدهند و انتخاب برای تزیین ماشین تقریبا نامحدود است. علاوه بر تعداد بیشمار رنگ بدنه، چرخها، صندلی و تودوزی ماشین هم با سفارش مشتری ساخته میشود.
قیمت هر دستگاه بنتلی کنتینانتال مینیاتوری حدود 9 هزار دلار است
بنتلی همچنین آماده است تا یک مدل مینیاتوری درست شبیه به مدل اصلی که مشتریان از کارخانه میخرند برایشان بسازد. قیمت هر دستگاه از این بنتلیهای کوچک حدود 9 هزار دلار است. کارخانه انگلیسی همزمان مدلهای کوچکتری از کنتینانتال را هم عرضه کرده که امکانات سفارشی این مدل را ندارد، اما قیمتش ارزانتر است.
رولزرویس، رقیب بنتلی، پیشتر مدلی مینیاتوری از شاسیبلند کالینان خود را با امکاناتی مشابه به خریداران عرضه کرده که قیمت پایه هر دستگاه آن حدود 17 هزار دلار است.
شرکت اورگرند میخواهد به بزرگترین خودروساز الکتریکی جهان تبدیل شود
یک شرکت ساختمانسازی چینی با رونمایی مجموعهای از خودروهای الکتریکی اعلام کرده که میخواهد به بزرگترین خودروساز الکتریکی جهان تبدیل شود.
گروه اورگرند (Evergrande) در مراسمی که همزمان در شانگهای و گوانگژو برگزار شد، شش ماشین الکتریکی در کلاسهای مختلف نمایش داد. این شرکت میگوید برای ساخت 14 مدل برنامهریزی کرده و تولید انبوه این ماشینها را یک یا دو سال دیگر آغاز خواهد کرد.
مدیر اورگرند، زو جیایین، میلیاردر چینی است. نشریه آمریکایی فوربس میزان ثروت او را 34 میلیارد دلار تخمین زده و میگوید او سومین فرد ثروتمند در چین است.
جیایین پاییز گذشته اعلام کرد که نزدیک به شش میلیارد و 500 میلیون دلار در پروژه ساخت خودرو سرمایهگذاری میکند و میخواهد کارخانهاش تا سال 2025 سالانه یک میلیون دستگاه ماشین بسازد.
اورگرند پارسال شرکت ملی خودروهای الکتریکی سوئد یا NEVS را به قیمت 930 میلیون دلار خرید. NEVS پس از ورشکستگی کارخانه ساب و با آنچه از این خودروساز سوئدی باقی مانده بود شکل گرفت. اورگرند همچنین 300 میلیون دلار در شرکت کونیگزگ (Koenigsegg)، سازنده خودروهای اسپرت سوئدی سرمایهگذاری کرده است.