آرمان ملی: چند ماه دیگر انتخابات ریاستجمهوری 1400 برگزار میشود و 2 جریان سیاسی کشور به دنبال معرفی کاندیداهایی هستند که در وهله نخست بتوانند از فیلتر شورای نگهبان بگذرند و پس از آن قابلیت جذب آرا را داشته باشند. اسامی زیادی تا به امروز از سوی اصولگرایان برای کاندیداتوری در انتخابات 1400 مطرح شده و در جریان اصلاحات هنوز درباره معرفی کاندیداهای احتمالی سکوت کرده است.
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به این سوال که نفرات زیادی نیز به عنوان گزینههای بالقوه برای ریاستجمهوری مطرح میشود، نظر شما درباره اینکه بهتر است گزینه نهایی ریاستجمهوری فردی باشد که از نظر مشی سیاسی نزدیک به مجلس یازدهم باشد، چیست؟
گفت: پاسخ به این سوال را ابتدا با یک شوخی میدهم. واقع امر این است که با توجه به تعداد زیاد اشخاصی که برای کاندیداتوری ریاستجمهوری سال 1400 مطرح میشوند، ما باید تعدادی از این اشخاص را به کشورهای تازه استقلالیافته، صادر کنیم! از طرف دیگر اینکه عدهای میگویند رئیسجمهور آینده باید از نظر سیاسی همراستا با مجلس باشد، مسالهای صددرصد تبلیغاتی است.
محمدرضا باهنر افزود: همواره زمان انتخابات مجلس عدهای میگویند که مجلسی باید روی کار بیاید که از نظر سیاسی همراستا با دولت باشد و متقابلا زمان انتخابات ریاستجمهوری نیز عدهای میگویند که باید دولتی روی کار بیاید که همراستا با مجلس باشد. اینها سخنان صرفا تبلیغاتی است که در هر دوره بیان میشود. زمان دولت اصلاحات دولت اصلاحطلب و مجلس اصلاحطلب بارها با یکدیگر وارد درگیری شدند. بهطوریکه چند وزیر دولت اصلاحات توسط مجلس ششم استیضاح شد. به همین ترتیب، بهرغم اینکه دولت و مجلس در دوره آقای احمدینژاد از نظر مشی سیاسی به هم نزدیک بودند، ولی در همین دوره نیز مجلس و دولت اختلافات زیادی با یکدیگر داشتند؛ بنابراین اصلا این گزاره دقیق نیست. باهنر گفت: متاسفانه دولتهای ما اینطوری هستند که دوره اول آنها صرف خنثی کردن اقدامات دولت قبل میشود و در دوره دوم نیز کارهایی میکند که دولت آینده باید به خنثی کردن آن اقدامات بپردازد. همین رویه در مجلس نیز حاکم است. به عبارت دقیقتر مجلس و دولتهای ما از یکدیگر منفصل هستند؛ بنابراین ساختار حکمرانی ما باید به گونهای اصلاح شود که دولتها و مجالس مختلف در انفصال از یکدیگر نباشند.
رئیسجمهور باید حکمرانی خوب را بلد باشد
ما رئیسجمهوری میخواهیم که علاوه بر علم به اختیارات و ظرفیتهای موجود کشور، حکمرانی خوب را نیز بلد باشد. اینطور نمیشود که روسای جمهور ما بلااستثنا در دوره دوم خود بگویند که اختیارات کافی برای اداره کشور را ندارند. اولین مساله برای شخصی که رئیسجمهور میشود این است که بداند در تعیین سیاست خارجی مطلقالعنان نیست.
مشخص است که رئیسجمهور تنها فردی نیست که در حوزه سیاست خارجی نظر میدهد. بله، قطعا رئیسجمهور یکی از اشخاص تصمیمساز در عرصه سیاست خارجی است، ولی اینطور نیست که حرف اول و آخر را در این حوزه بزند. وی ادامه داد: مضاف بر این یکی دیگر از ویژگیهای رئیسجمهور باید این باشد که دست روی مسائلی که حساسیتبرانگیز است، نگذارد و کشور را با حاشیههای بیفایده مواجه نکند. اینطور نباید که یکی بیاید بگوید «بگم یا نگم» و دیگری بگوید «لولهاش میکنم» و از این طریق رای مردم را جلب کند. باهنر اظهار داشت: با وجود اینکه مناظرات انتخاباتی یکی از وجوه مثبت رقابتهای انتخاباتی است، ولی در دورههای گذشته به دلیل فراگیری مناظرات، نامزدهای انتخابات به جای تشریح برنامههای خود، به دنبال بهکاربردن عبارات حاشیهای هستند تا با تحت تاثیر قرار دادن احساسات عمومی میلیونها رای را به سبد خود بریزند. باهنر درباره کاندیداتوری علی لاریجانی در انتخابات 1400 اظهار داشت: بنده اطلاع دقیقی از برنامه ایشان ندارم. مضاف بر اینکه هنوز خیلی زود است که درباره انتخابات ریاستجمهوری بخواهیم به شکل مصداقی سخن بگوییم.
البته این هم یکی از مشکلات ساختار انتخاباتی ما است که رقابتهای انتخاباتی ریاستجمهوری محدود به دو سه ماه آخر منتهی به انتخابات میشود و کاندیداهای ریاستجمهوری در ماههای پایانی منتهی به انتخابات اصطلاحا گُر میگیرند؛ بنابراین درباره آقای لاریجانی نیز نمیتوان از هماکنون اظهارنظری کرد. وی گفت: یکی از رسانهها شایعهای در این رابطه منتشر کرده بود که بنده همین جا قویا تکذیب میکنم و برنامهای برای حضور در رقابتهای انتخاباتی برای 1400 ندارم.