ماهان شبکه ایرانیان

دولت دوازدهم تعریف خودروی لوکس را تغییر دهد

سایت اتاق بازرگانی: رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با تاکید بر اینکه حجم موتور معیار مناسبی برای تعیین لوکس بودن خودروهای وارداتی نیست، گفت: پیش از این پیشنهاداتی برای تغییر این معیار به دولت ارائه شده که امید است دولت دوازدهم به آن توجه کند

سایت اتاق بازرگانی: رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با تاکید بر اینکه حجم موتور معیار مناسبی برای تعیین لوکس بودن خودروهای وارداتی نیست، گفت: پیش از این پیشنهاداتی برای تغییر این معیار به دولت ارائه شده که امید است دولت دوازدهم به آن توجه کند.
«فرهاد احتشام زاد» افزود: تعریفی که از ابتدا براساس مشخصات فنی درمورد خودروهای لوکس انجام شده، اشتباه بوده اما همچنان بر این تعریف و معیار اشتباه پافشاری می‌شود؛ این در حالی است که در هیچ جای جهان مشخصات فنی یک کالا معیار لوکس بودن آن نیست.وی با اشاره به اینکه کارشناسان دیوان عدالت اداری نیز پس از بررسی معیار خودروهای لوکس، بر مناسب نبودن این تعریف صحه گذاشته‌است، اظهار کرد: شهامت تغییر این تعریف وجود ندارد؛ درحالی‌که نقایص این تعریف اشتباه سبب شده مدام برای آن تبصره تصویب کنیم.احتشام زاد ادامه داد: در شرایطی که امروزه حجم پیشرانه خودروهای جدید برای کاهش مصرف سوخت، دائما در حال کاهش است، تعریف اشتباه خودروهای لوکس بر مبنای حجم موتور 2500 سی‌سی باعث می‌شود واردات خودروهای گرانقیمتی که حجم موتور بالایی ندارند آزاد باشد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تصریح کرد: در مقطعی، خودروی 1600 سی‌سی هیبریدی با استفاده از تعرفه ترجیحی وارد کشور شد؛ درحالی‌که این خودرو در جهان به‌عنوان یک خودروی سوپر لوکس شناخته می‌شد؛ این نشانه نقص در تعریف واردات خودروی لوکس بود، اما به‌جای اصلاح تعریف، تبصره‌ای به قانون اضافه کرده و روی این خودرو تعرفه گذاشته شد.وی گفت: تعیین کالاهای لوکس، به تعاریف درستی نیاز دارد که البته ما در حوزه خودرو پیشنهاد‌های جامعی به دولت ارائه کرده‌ایم، اما هنوز جوابی دریافت نکرده‌ایم؛ امیدواریم در دولت دوازدهم شاهد رفتار منطقی‌تری باشیم به‌گونه‌ای که این تعاریف مطابق با مدل‌های جهانی اصلاح شود.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه اگر یکبار این تعریف اشتباه اصلاح شود، همه این اشکالات اصلاح خواهد شد، ادامه داد: با قانون فعلی می‌توان خودروی 2000 سی‌سی 200 هزار دلاری به کشور وارد کرد و لوکس نیز محسوب نمی‌شود؛ درحالی‌که فرمول جهانی تعیین خودروی لوکس، ارزش بالای 100 هزار دلار است.به گفته احتشام زاد متوسط قیمت خودروهایی که سال گذشته وارد ایران شده، 26 هزار دلار بوده است.وی توضیح داد: آنچه در فرمول‌های جهانی برای تعیین خودروهای لوکس مدنظر قرار می‌گیرد و به‌صورت آزمایشی در مناطق آزاد کشورمان نیز استفاده شده، مبلغ 100 هزار دلار است؛ یعنی خودرو با ارزش بالای 100 هزار دلار کالای لوکس محسوب می‌شود و مکانیسم خاصی برای واردات آن وجود دارد.این مسوول پیش‌تر در اظهارنظری اعلام کرده بود، در هر نقطه‌ای از جهان که برای مذاکره می‌رویم وقتی می‌گوییم 2500 سی‌سی نمی‌خواهیم چون کالای لوکس است، ما را مسخره می‌کنند؛ فکر می‌کنند با آنها شوخی می‌کنیم.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان