سایه روشن‌های جراحی زیبایی در ایران (قسمت دوم )

گفت‌و گوی اختصاصی با زندگی آنلاین با دکتر سارا قربانی فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی:

سایه روشن‌های جراحی زیبایی در ایران (قسمت دوم )

گفت و گو : رضا حسینمردی

 

تحریریه زندگی آنلاین : دکتر سارا قربانی نخستین جراح پلاستیک زن در ایران، متولد ششم مرداد ماه سال 1347 شهر کرمانشاه است. وی با پایان دوران متوسطه و دیپلم در مدارس کرمانشاه، سال 1365 سپس در کنکور سراسری موفق به قبولی در رشته پزشکی عمومی دانشگاه فردوسی مشهد شد، ولی به دلیل شغل پدر که نظامی بود پس از پذیرش در طب به دانشکده پزشکی زاهدان انتقال یافت. وی در سال 1372 به دلیل این که جز یک درصد برتر دانشجویان بود، اجازه شرکت در آزمون پذیرش دستیاری تخصص گرفت و با شرکت در آزمون تخصص دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (تهران) در این آزمون با موفقیت برای رشته جراحی عمومی پذیرفته شد (آن سال‌ها آزمون‌های ورود به تخصص توسط هر دانشگاه برگزار می‌شد؛ اسفند 1372). وی دانش آموخته سال 1376 در رشته جراحی عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فارغ التحصیل 1382 در رشته فوق تخصصى جراحى پلاستیک همین دانشگاه است و اکنون یکی از اعضاء انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران و جهان محسوب می‌شود که در عرصه‌های علمی و درمانی مشغول خدمت است.

دهه هفتاد بود که شرایط ورود به دوره جراحی عمومی و رشته‌های فوق تخصصی جراحی برای خانم‌ها هموارتر شد. سال‌های سال بود که خانم‌ها برای مراجعات به دنبال جراح زن بودند تا به راحتی و آسودگی خیال درخواست‌های درمانی خود را مطرح کنند.

وی که مهم‌ترین عامل ورود به رشته پزشکی را راهنمایی‌ها و وجود مرحوم پدر خود می‌داند، بعد از اتمام دوره طرح و خدمت با شرکت در آزمون فوق‌تخصصی پزشکی و کسب رتبه خوب در آزمون کتبی و علمی (شفاهی) موفق به ورود در رشته فوق‌تخصصی جراحی پلاستیک شد. او اکنون در مطب شخصی و چند کلینیک فعال است و در کنگره‌های بین المللی نیز فعالیت علمی داشته و مایه افتخار زنان ایران زمین بوده است. این گفتگو به همین بهانه ترتیب داده شده است.

 

بیشتربخوانید:

سایه روشن‌های جراحی زیبایی در ایران (قسمت اول )

 

نزدیکان بخصوص شوهر یا همسر چقدر در تقاضا یک عمل جراحی زیبایی نقش دارد؟

شوهر در تشویق و یا ممانعت همسر خیلی نقش دارد. تقریباً می‌توان گفت که نیمی از مراجعان مطب توسط دوستان و یا همسر خود تشویق به جراحی و مراجعه شده‌اند. اغلب بیماران من اهل تحقیق هستند و همسرشان هم همینطور پیگیر‌ند. اگر رضایت همسر نباشد تقریباً نمی‌توان به نتیجه رسید.

اغلب نارضایتی‌ها مربوط به مداخلات افراد غیر متخصص و فاقد تجربه در امور مختلف زیبایی است.

 

شایعاتی در مورد پروتز سینه و سرطان‌زا بودن آن مطرح شده بود. آیا واقعیت دارد؟

بله. چند سال پیش مطرح شد که نوعی پروتز از نظر مواد ساختاری مشکل دارد که به همین دلیل جمع‌آوری و منسوخ شد. کلیه محصولات پروتزی مورد استفاده در کشور باید تأییدیه لازم را داشته باشد و در این خصوص نظارت لازم انجام می‌شود. ما توصیه‌ها و تذکرات لازم را به مراجعان می‌دهیم و راهکارها و تکنیک‌های جراحی را نیز مطرح می‌کنیم.

کشورهای پیشگام و متقاضی پروتز کدام کشورها هستند؟

آمریکا و اروپا بیشترین متقاضی را بواسطه بالا بودن جمعیت و شرایط فرهنگی و ساختار فیزیولوژیک مردم خود دارند.

البته با وجود تبلیغات وسیع زیبایی در ایران و همچنین شیوع سرطان سینه نیز آمار استفاده از پروتز سینه در کشور بالا است.

 

بیشتربخوانید:

ناگفته‌هایی از عمل زیبایی بینی در کشور

آیا شما برای متقاضیان، پروتز صورت هم می‌گذارید؟

بله، در مواردی که افراد استخوان صورت نا‌مناسب و رشد نیافته‌ای دارند یا به شدت لاغر شده‌اند و یا دچار افتادگی و تحلیل بافتی شده‌اند برای اصلاح از پروتز استفاده می‌کنیم، البته راه‌های مختلفی از جمله تزریق چربی ویا تزریق ژل نیز وجود دارد. الان بیشتر متقاضی تزریق چربی هستند که اگر چند جلسه انجام شود بطور طولانی مدت یا چند سال ماندگار خواهد بود. من تزریق ژل برای صورت را توصیه نمی‌کنم، ولی از ژل برای حجم‌دهی به لب‌ها استفاده می‌کنم.

در مورد لیپوماتیک یا لیپوساکشن که این سال‌ها خیلی تبلیغ می‌شود هم بگویید.

متاسفانه تبلیغات غلط و گمراه‌کننده زیاد شده و هر بار که یک دستگاه و ابزار جدید عرضه می‌شود متقاضیان آن هم پیرو تبلیغات مراجعه می‌کنند. دستگاه‌ها وسیله‌ای هستند در دست جراح؛ این توانایی، تخصص و تجربه پزشک است که می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد و با ارائه درمان و تکنیک استاندارد می‌تواند موفق عمل کند. عوارض و مرگ و میر‌هایی که مردم خبر آن را شنیده‌اند بخاطر این است که توسط افراد غیر متخصص و فاقد صلاحیت انجام شده است. وجود تیم بیهوشی، تیم جراحی و تجهیزات استاندارد و مرکز درمانی دارای شرایط مناسب خیلی مهم است. لیپوساکشن یک عمل خیلی حساس است و اگر شرایط استاندارد رعایت شود یک عمل بسیار خوب و بدون عارضه است. فرد ظرف مدت چند ساعت از شر چربی‌هایی که سال‌ها نتوانسته از دست آن خلاص شود، راحت خواهد شد. تجمع کوچک چربى با حجم کمتراز١٥٠٠سى‌سى با بی‌حسى موضعى قابل تخلیه است.

 

جراحی شکم یا ابدومینو پلاستی در چه شرایطی ضروری است؟

این تکنیک برای افرادی که سابقه دردهای کمر و ستون فقرات دارند و دچار ضعف و از هم گسیختگى جدار شکم شده‌اند و نیز چربى و پوست اضافى در این ناحیه دارند روش مناسبی است. باید این افراد ترمیم شوند. اضافه وزن و این چربی مازاد و بزرگی شکم روی لگن، زانو‌ها و ستون فقرات فشار می‌آورد و اگر توسط افراد دارای صلاحیت خارج کردن آن انجام شود عمل جراحی خوبی برای کمک به بیماران نیازمند آبدومینوپلاستی محسوب می‌شود.

 

بیشتربخوانید:

آنچه درباره جراحی زیبایی پلک باید بدانید

جراحی بازو توسط شما چگونه است؟

در افرادی که چربی زیاددر بازوی خود دارند و از آویزانى پوست در این ناحیه یا سایز نامتناسب بازو نسبت به بدن رنج مى‌برند از تکنیک لیپوساکشن به تنهایى یا همراه با جراحى که می‌تواند محدود یا وسیع باشد استفاده می‌شود. در این زمینه نو آورى و تکنیک خودم را حدود پنج سال قبل در کنگره جراحان پلاستیک کشور ارائه کردم که خوشبختانه با استقبال و تشویق همکاران مواجه شد.

در جراحی سینه (پستان) بیماران یا مراجعان چطور دسته بندی می‌کنید؟

در این موارد افراد به چند گروه تقسیم می‌شوند. یک دسته افرادی هستند که بطور مادرزادی سینه‌های نا‌متقارن و یا کوچک و بزرگ دارند و باید بر اساس اندازه اصلاحات لازم انجام شود که روش‌های مختلفی از جمله گذاشتن پروتز وجود دارد.

دسته دیگری از تکنیک‌ها برای افرادی که بعد از سنین بلوغ یا بارداری و شیردهی مطرح است؛ این عارضه در عده‌ای با تحلیل سینه و در عده‌ای با بزرگ شدن سینه‌ها همراه است که بزرگ شدن سینه خطر آسیب و آرتروز گردن را دارد روی اعصاب دست اثر دارد و دردهای شبانه هنگام استراحت ایجاد می‌کند. این عمل جز اعمال واجب است بخصوص که احتمال بروز مشکلاتی مثل کیست پستان و یا انواع بدخیمی و تومور در این افراد زیاد مطرح است. بدخیمی در افرادی که سینه بزرگ دارند چون دیر بررسی می‌شوند یا بخاطر بزرگی سینه تشخیص داده نمی‌شود خطرناک است.

دسته دیگر بیماران سرطانی هستند که در مراحل اولیه می‌توان تشخیص داد و اقدام لازم را انجام داد. خوشبختانه اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود دیگر نیازی نیست که کل پستان را تخلیه کرد یا برداشت. امکان بازسازی سینه در موارد تشخیص به موقع توده سرطانی وجود دارد.

 

این روزها موضوع کرونا برنامه‌های شما را نیز بر هم ریخته؟

بله، اعمال جراحی زیبایی با دستورالعمل وزارت بهداشت ممنوع شد؛ از اسفند عمل‌ها متوقف شد تا اواخر اردیبهشت، اوایل خرداد مجدد ویزیت‌ها شروع شد و عمل‌های جراحی فعال و ما سعی کردیم همه چیز را رعایت کنیم. فعلاً عمل‌های زیبایی طبق دستور العمل معاونت درمان انجام نمی‌شود.

 

بیشتربخوانید:

باید و نبایدهای جراحی زیبایی پلک

هفته کاری شما چگونه است؟ فرصت کارهای فرهنگی و تفریح یا ورزش دارید؟

 بعضی روزها بطور عادی چهار عمل داشتم و این به شرایط و مراجعان بستگی دارد. گاهی 8 صبح می‌رفتم اتاق عمل و فردا 4 صبح به منزال برمی‌گشتم. تعطیلی اصلاً نداشتم و گاهی جمعه‌ها هم کار می‌کردم، ولی الان انتخاب بیماران با وسواس انجام می‌شود و دقیق‌تر هستیم. با شیوع کرونا شیوه زندگی تغییر کرد و در این ایام بیشتر فرصت کارهای فرهنگی و تفریحی و... دارم.

من معمولاً دو روز در هفته مطب هستم و سعی می‌کنم بعد ازظهر آن دو روز جراحی سبک تا متوسط داشته باشم. سه روز در هفته در کل برنامه اتاق عمل وجراحی دارم. سعی داریم با تعدادی از همکاران کلینیک اختصاصی پستان راه‌اندازی و برای ارائه خدمات جامع به خانم‌ها در این خصوص تلاش کنیم.

 

آرزویی برای خودتان یا درخواستی از مردم ندارید؟

درخواست من از مردم این است که خود مردم کمک کنند که مسائل جراحی‌های زیبایی از حالت تجاری خارج شود. مردم با تحقیق و دانش صحیح می‌توانند دست افراد سود جو را که به بهانه کسب درآمد هر اقدامی در این امور می‌کنند و بازاری بوجود آورده‌اند، کوتاه کنند. باید درخواست‌ها از پزشکان منطقی شود که این اتفاق در یک جامعه با فرهنگ‌سازی اتفاق می‌افتد. بسیاری از تصاویری که در فضای مجازی می‌بینیم غیر واقعی و حتی برخی عکس‌ها دستکاری شده است. باید فریب چنین تصاویری را نخوریم. افرادی با چهره‌های عجیب و غریب را در فضای مجازی می‌بینیم که میلیون‌ها فالوور دارد! چرا باید این چنین باشد؟ نباید مردم صفحات این افراد را دنبال کنند.

نکته مهم دیگر اینکه باید اینقدر پدر و مادرها با فرزندشان ارتباط صحیح داشته باشند که فرزندان از چیزی نترسند. در اصل از همه چیز بترسند بجز پدر و مادر. متاسفانه برعکس است و بسیاری از نوجوانان بخاطر ترس از والدین خود در دام دوستان و یا فضای مجازی می‌افتند یا اینکه خود را اسیر تصاویر و افراد مجازی می‌کنند. باید پدر و مادر بزرگ‌ترین پناهگاه عاطفی فرزندان خود در اجتماع باشند. بدون اشتباه و بدون تجربه نمی‌شود زندگی را گذراند و به بلوغ فکری و پختگی کامل رسید پس بهتر است والدین ضمن نظارت لازم، فرزندان را صحیح هدایت و راهنمایی کنند. اینطوری می‌توانیم یک جامعه با فرهنگ داشته باشیم.

آرزوی من این است که جراحی‌های زیبایی دوباره جایگاه علمی خود را پیدا کند و صرفاً در دست صاحبان رشته فوق تخصصی جراحی پلاستیک و دارای دانش و تجربه علمی قرار داشته باشد. متاسفانه در این رشته دلالی و جذب بیمار با شیوه‌های مختلف موجب رواج فرهنگ نادرست و نهادینه شدن خواسته‌های غیر علمی و در راستای ایجاد انگیزه و تقاضای مردم شده است؛ زیبایی در ایران مانند بازار و دلالی شده است.

 

جراحی‌های درمان افتادگی پلک

علاوه بر جراحی تنه، درمان افتادگی‌های پلک، ابرو و صورت با جراحی پلاستیک نیز متقاضی پیدا کرده‌اند. نظر شما چیست؟

امروزه با توجه به افزایش آگاهی هموطنان، متقاضی برای جراحی‌های تنه نیز بالا رفته است. در سال‌های اخیرعلاوه بر جراحی‌های پلاستیک و زیبایی بینی که به یک اپیدمی تبدیل شده جراحی‌های صورت به‌خصوص زیبایی پلک نیز هم پای جراحی پلاستیک بینی متقاضی پیدا کرده است. در این گفتگو راجع به جراحی‌های زیبایی صورت بویژه افتادگی‌های صورت، پلک و ابرو با دکتر قربانی صحبت می‌کنم و در فرصت‌های بعد راجع به دیگر جراحی‌ها به‌خصوص تنه و اندام‌ها... به ابعاد مختلف آن توجه خواهیم داشت.

 

بیشتر بخوانید:

تیرگی دور چشم را با این روش های ساده از بین ببرید

کربوکسی تراپی چیست؟

همه چیز درباره میکرو نیدلینگ صورت

لطفاً بفرمایید که افتادگی پلک در بانوان تا چه میزان شیوع دارد؟

 افتادگی پلک به‌ویژه پلک بالا (فوقانی) شیوع قابل‌توجهی یافته است. این افتادگی می‌تواند تنها به خود پلک منتهی شده یا در ارتباط با ابرو و پیشانی یا کل صورت باشد. این نوع افتادگی معمولاً از 35 سالگی به بعد با شل شدن و افزایش میزان پوست شروع شده و شامل عضلات و چربی‌های پلک نیز می‌شود. وقتی سن فرد بیشتر می‌شود، گاهی حتی تا روی مژه‌ها نیز کشیده و سنگینی آن احساس می‌شود. بیشتر این افراد بعد از چند ساعت دچار خستگی و با کاهش توانایی در دید مواجه می‌شوند. عمل ما با تکنیک‌های متفاوت و متنوعی انجام می‌شود. عمل جراحی به صورت تقریباً سرپایی انجام می‌شود.

عمل‌های جراحی در این افراد شاید توقع طبیعی و نرمال را برطرف نکند چه رسد به اینکه انتظار سوپرنرمال و بیش از تصور را برطرف کند.

مضاف بر اینکه بیشتر این افراد ناراضی از پیامدهای عمل جراحی خواهند بود. به دلیل جوان بودن ارتجاعی بودن یا سالم بودن بافت کلاژن و اینکه تغییرات جدی در پوست ایجاد نشده، متأسفانه کمتر از شش ماه شاهد بازگشت پوست به وضعیت اول خود هستیم. این عمل‌ها بی‌شک عوارض خود را خواهد داشت که ازجمله می‌توان به ریزش مو در محل برش و جراحی پیشانی، عفونی شدن، باقی ماندن جای جراحی و مشکلات عصبی اشاره کرد.

 

آیا قبل از عمل جراحی بررسی خاصی روی مراجعه کننده انجام می‌دهید؟

در خصوص پلک باید مطمئن باشیم که این افراد مشکلات چشمی و اختلالات دید، خشکی چشم یا آبریزش چشم را نداشته باشند و از مشکلات غددی مثل پرکاری تیروئید و به‌خصوص اختلالات دید و بینایی نیز مطلع باشیم. سابقه دیابت و فشار خون از دیگر نکات قابل‌توجه است.

طراحی قبل از عمل بسیار مهم است و اینکه به نبود تقارن‌های قبل از عمل باید دقت کنیم و باید توجه بیمار را به این مسائل جلب کنیم تا بداند چه مشکلاتی قبل از عمل داشته و تا چه حدی قابل درمان و اصلاح است. در این شرایط به طراحی درمان می‌رسیم که باید متقارن و به اندازه طبیعی باشد. برداشتن بیش از حد پوست پلک می‌تواند به باز ماندن پلک، خشکی چشم و زخم قرنیه، اختلالات بینایی و حتی مشکلات جدی‌تر منجر شود. اگر پوست اضافی پلک را نیز کمتر از حد مورد نیاز برداریم، به طور مسلم مشکل بیمار حل نشده و احتمالاً کمتر از دو سال برای پیگیری مجدد عود افتادگی پلک به مطب بازمی‌گردد.

نبود دقت در برداشتن میزان مناسب از بافت‌های اضافه شامل بافت‌های زیر پوست ازجمله چربی و... می‌تواند نتیجه عمل را نا‌زیبا کرده و توده‌ای به‌جامانده در نتیجه کار ایجاد کند.

 

آیا این عمل خطرناک است؟

اگرچه عمل جراحی پلک عملی ساده به شمار می‌رود، اما باید دانست که یکی از پیچیده‌ترین عمل‌های جراحی پلاستیک چشم محسوب شده و این از نظر جراحان سراسر دنیا بارها اعلام شده است. از نظر ایجاد خونریزی بسیار باید دقت شود که برای بیمار مشکلاتی ازجمله اختلالات دید و بینایی ایجاد نکند.

 

در مورد عارضه پف و افتادگی زیر چشم چطور اقدام می‌کنید؟

در خصوص پف زیر چشم، علت این نوع تورم متفاوت است که می‌تواند به دلیل چربی بیش از اندازه، رشد غیرعادی عضله و تجمع آب باشد.

وقتی پف زیر چشم به دلیل تجمع چربی و رشد غیرطبیعی عضله باشد، درمان ساده مؤثر، ماندگار و موفق‌تری دارد، اما اگر علت این پف تجمع آب به دلیل سینوزیت، کم‌کاری تیروئید، مشکلات کلیه و کبد باشد که به‌خصوص این مسئله برای خانم‌ها به دلیل عادت ماهانه و تجمع بیش از حد آب، وضوح و افزایش حجم بیشتری دارد، باید دانست که جراحی پلک برای رفع پف و برجستگی آن موفقیت چندانی نداشته و توصیه نمی‌شود. باید ابتدا عامل زمینه‌ای از جمله سینوزیت و مشکل غددی را رفع کرد پس در صورت لزوم با در نظر گرفتن اولویت پلک بالا نسبت به پلک پایین اقدام به جراحی پلاستیک کرد. عمل جراحی پلک پایین دشوارتر و حساس‌تر از پلک بالا بوده و پس از عود پیگیری و جراحی مجدد آن بسیار بسیار سخت‌تر از مرتبه اول است.

طراحی متد جراحی معمولاً زمانی که بیمار در حالت نشسته است، با نوعی ماژیک مخصوص انجام می‌دهیم و معمولاً بیمار که روی تخت جراحی خوابیده است، به دلیل بیهوش نکردن عمومی قادر به همکاری با جراح است و در صورت لزوم با باز و بسته کردن ارادی پلک به پزشک کمک می‌کند. در این مسیر درمانی از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود که بیمار درد احساس نکند.

 

مصرف ژل و بوتاکس برای جوانسازی و زیبایی در سال‌های اخیر شیوع بیشتری پیدا کرده است؛ نظر شما چیست؟

در مورد بوتاکس باید گفت: این ماده دارویی را نباید هموطنان با ژل که برای پر کردن چین و چروک‌های عمیق چهره استفاده می‌شود، اشتباه بگیرند. بوتاکس پس از تزریق، جذب می‌شود و فقط اثر آن که فلج موقت عضلات چهره است، باقی می‌ماند و اثر پرکنندگی ندارد. خوشبختانه این ماده نیاز ما را نسبت به جراحی‌های پیشانی کمتر کرده، سن این جراحی‌ها را بالاتر برده و در واقع ماندگاری را بیشتر کرده است. این ماده عمل چین‌ها را کم کرده، از بروز چین‌های جدید جلوگیری کرده و از اینکه چین‌های جدید نیز عمیق‌تر شوند جلوگیری می‌کند. توصیه می‌شود برای کاهش چین‌ها و عمق آن، دو تا سه مرتبه از بوتاکس استفاده کرده تا عضلات آزاد شوند سپس در صورت نیاز در چین‌های عمیق از تزریق چربی بهره می‌گیریم.

ژل را به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنم. به‌ویژه در نواحی پیشانی و نقاط اخم چون بعد از مدتی حرکت کرده و در ریشه بینی جمع شده یا در پلک‌های بالا تجمع می‌کنند. تخلیه آن هیچ‌گاه کامل نمی‌شود و همیشه مقداری باقی می‌ماند. عفونت‌های مکرر حتی در نواحی چشم از دیگر عوارض این نوع ژل‌ها است که در مقایسه با تزریق چربی هیچ برتری و مزیتی ندارد. پس از معاینه و تأیید نیاز به جراحی و بستری در مدت یک تا یک و نیم ساعت جراحی شده و پس از دو ساعت بستری موقت در مرکز درمانی بیمار ترخیص می‌شود. از آنجایی که گاهی اوقات افتادگی همزمان ابروها هم وجود دارد، ما سعی می‌کنیم هر دو کار را با یک برش یا برش‌های دیگر با هم انجام دهیم. برش موردنیاز در حد فاصل محل رویش مو روی شقیقه‌ها و پیشانی ایجاد شده و با نخ‌های ویژه و با چند بخیه لایه‌های افتاده از جمله عضلات متصل و ضمائم آن را تک‌تک یا یکجا به ناحیه‌ای در زیر محل رویش موها روی جمجمه متصل می‌کنیم (از دو تا سه نقطه).

 

میزان افتادگی و نحوه اصلاح آن را چطور مشخص می‌کنید؟

وقتی قصد داریم یک مشکل را برطرف کنیم، باید فیزیولوژی مشکل و علت به وجود آمدن یا تشدید آن را درک کرده سپس اقدام به طرح درمان و اجرای تکنیک اقدام کنیم.

در بعضی از تبلیغات‌ دیده می‌شود که با یک نخ مدعی می‌شوند که کل مشکلات افتادگی ابرو و پلک‌ها برطرف می‌شود که این ادعا نمی‌تواند در درازمدت نظر بیمار را تأمین کرده و در نهایت مشکل عود خواهد کرد. نخ‌ها بیش از دو سال عملکرد خود را حفظ کرده و اگرچه با افزایش سن احتمال شل شدن و بازگشت ارتجاعی را دارند، ولی شاهدیم که حتی در برخی افراد 10 تا 12 سال نیز آثار خود را حفظ کرده و دیگر نیازی به اقدام مجدد نیست.

جراحی‌های اصلاحی در این موارد بسیار سبک‌تر بوده، ولی در نهایت بدون آن نیز باز این احساس در افراد وجود دارد که از همسن‌های خود که جراحی نکرده‌اند، جوان‌تر به نظر می‌رسند.

روش دیگری موسوم به آندوسکوپیک مطرح است. در این خصوص بفرمایید.

روش دیگری نیز برای بالا کشیدن ابرو و پیشانی استفاده می‌شود که به آن روش آندوسکوپیک می‌گویند، البته این روش با کمترین برش یعنی از سه ناحیه هر کدام دو تا برش سه سانتی‌متر لابه‌لای موهای بالای پیشانی قابل انجام است که در مقایسه با روش‌های کلاسیک و قدیمی که از بالای یک گوش تا بالای گوش طرف دیگر، لابه‌لای موها برش نیاز داشت، بسیار مناسب‌تر است. در این روش آندوسکوپیک جراح با استفاده از دوربین آندوسکوپیک و چاقوی مخصوص عضلات و افتادگی‌های عضلانی و پوستی که از محل خود جدا شده را با روشی خاص و با محاسبات از قبل تعیین شده بالا می‌کشد و در نقاط مناسب روی جمجمه بخیه می‌کند. در این میان مازاد باقیمانده عضلات و ضمائم آن برش داده شده و جدا می‌شود. روش آندوسکوپی تکنیک خوبی بوده و برش کمتری نیاز دارد و با عوارض کمتری همراه است، اما در مواردی که پوست پیشانی خیلی زیاد چروک‌های متعدد و افتادگی شدیدی دارد، توصیه می‌شود به جای جراحی لیفتینگ آندوسکوپیک از روش جراحی باز بهره گرفت. تشخیص انتخاب روش برعهده جراح بوده و او است که می‌تواند بهترین و کم‌عارضه‌ترین نوع تکنیک جراحی پلاستیک را برای بیمار استفاده کند.

 

وضعیت انجام روش‌های جراحی پلاستیک در ایران چگونه است؟

روش‌های جراحی پلاستیک در ایران کاملاً به روز و همگام بسیاری از کشورهای جهان است. اعمال جراحی لیفتینگ پیشانی صورت، ابروها و پلک مدتی است که با اعمال جراحی زیبایی و پلاستیک بینی رقابت می‌کند و تقریباً می‌توان گفت در این زمینه نیز به رتبه نخست در جهان نزدیک می‌شویم. علت این مسئله افزایش آگاهی و تمایل به این نوع جراحی از یک‌سو و افزایش جمعیت و افزایش سن و سال از سوی دیگر به شمار می‌رود. نقش این‌گونه جراحی‌ها در بهبود کیفیت زندگی و رضایتمندی نیز ثابت شده است.

 

آیا سن مشخصی برای مراجعه و تقاضای چنین عمل‌هایی وجود دارد؟

متأسفانه خیلی از جوانان به این‌گونه عمل‌ها گرایش نشان می‌دهند. به‌خصوص بالا کشیدن ابروها که مراجعه‌کنندگان از 19 سالگی تا 28 سالگی بیشتر مخاطبان را تشکیل می‌دهند و به نظرم این مسئله کاملاً نادرست است و همیشه توصیه می‌کنم افرادی که مراجعه می‌کنند به‌خصوص برای لیفت ابرو بهتر است بالاتر از سن 32 سال داشته باشند. از این سن است که پوست خودش را به اصطلاح ول کرده و شل می‌شود. در این صورت اگر اقدام جراحی صورت بگیرد، نتایج ماندگار بهتری نسبت به زیر 28 سالگی خواهیم داشت و عود مجدد نیز کمتر دیده می‌شود. به نظرم افراد زیر 30 سال برای زیبایی به هیچ چیزی احتیاج ندارند، به‌خصوص تزریق بوتاکس. اگر قصد دارند که برای افتادگی پلک یا ابروها اقدام کنند، بهتر است برای گرفتن نتیجه حداکثر از سن 38 سالگی به بالا آن هم با نظر پزشک معالج و باتجربه اقدام کنند.

 

عده‌ای به دلایل ظاهری و خانوادگی دچار این مشکل هستند. توصیه شما به آنان چیست؟

افرادی که به دلیل وراثتی دچار مشکلات ژنتیکی افتادگی پلک و ابروها هستند، از این مسئله جدا بوده و براساس تشخیص و معاینات لازم حتی شاید در سنین 20 تا 25 سالگی نیز کاندیدای جراحی پلاستیک باشند. افرادی که مشکلی ندارند و جوان و با طراوت هستند، معمولاً وقتی وسواس دارند و در سنین کم به دنبال جراحی زیبایی می‌روند، تمایل دارند که تغییرات مافوق تصوری را شاهد باشند.

 

برای رفع افتادگی پوست صورت و غبغب چطور عمل می‌کنید؟

برای افتادگی صورت تکنیک‌ها وسیع‌تر و پیشرفته‌تر است. همان‌طور که پوست دچار افتادگی می‌شود، بافت‌های زیرین ازجمله عضله و چربی و عروق آن نیز محکوم به افتادگی هستند. ناحیه صورت پرترافیک‌ترین ناحیه از نظر عروق و اعصاب است. از آنجایی که احتمال آسیب به این قسمت‌های حساس بسیار زیاد است، توصیه می‌شود افرادی اقدام به جراحی این نواحی کنند که از تبحر کافی برخوردار بوده و آناتومی و فیزیولوژی سر، صورت و گردن را بدانند و تجربه کافی را داشته باشند. معمولاً کشیدن صورت و گردن به طور همزمان و با هم در یک جراحی انجام می‌شود و علاوه بر پوست ابتدا بازسازی، ترمیم و کشیدن بافت‌های زیر پوست شامل عضله، چربی و فاشیا و بافت همبند و نگهدارنده ابتدا انجام شده و در نواحی موردنظر با بخیه به نواحی ثابت همچون استخوان نصب و پیوند می‌شود. تجمعات چربی در نواحی غبغب جدا و برداشته شده سپس پوست را کشیده و نواحی اضافی را جدا و سپس در محل مورد نظر پیوند می‌کنیم و ترمیم می‌شود. این عمل در سطح وسیع انجام شده نیاز به بیهوشی عمومی دارد. زمان طولانی‌تری صرف می‌شود و مراقبت‌های بیشتری پس از عمل نیاز است.

 

مدت زمان عمل چه میزان است؟

عمل جراحی افتادگی پلک و ابروها حدود یک تا یک و نیم ساعت، ولی عمل جراحی کشیدن صورت، گونه‌ها و غبغب حدود سه تا چهار ساعت است. عمل آندوسکوپیک لیفتینگ در ناحیه پیشانی دو تا سه ساعت و در ناحیه صورت سه تا چهار ساعت طول می‌کشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان