روش پخت دیزی اصیل ایرانی

غذاهای اصیل ایرانی خاصیت دلربایی دارند. حتی با وجود افزایش غذاهای غیر ارگانیک و فست فودی هنوز هم تعدادی از این غذاها بسیار محبوب هستند. دیزی اصیل ایرانی در صدر لیست این غذاهاست که در تمام کشورمان مورد علاقه افراد است. قصد داریم با روش ها و نکات پخت این غذای فوق العاده شما را آشنا کنیم.

دیزی اصیل ایرانی غذایی به قدمت تاریخ ایران

چند غذای سنتی و اصیل ایرانی را نام ببرید؟ از هر ایرانی این سوال را بپرسید حتما یکی از گزینه هایی که اسم خواهد برد دیزی است. دیزی یا همان آبگوشت به اندازه تاریخ ایران قدمت دارد و همیشه جزو محبوب ترین غذاهای ایرانی بوده است. این خوراکی لذیذ حتی با ظهور خوراکی های جدید و فست فودی جای خود را از دست نداده است و همچنان برای یک جمعه خانوادگی بهترین گزینه برای ناهار است تا تمام خستگی های طول هفته را با خود بشوید و از بین ببرد. پس اگر شما هم در لیست طرفداران این غذای فوق العاده هستید یا قصد دارید این غذا را درست کنید باید با روش ها و نکات پخت دیزی اصیل ایرانی آشنا شوید. با ما همراه باشید.

دیزی

دیزی اصیل ایرانی سرشار از مواد مقوی

پخت دیزی معیار پسندیدن دختران

از آنجا که آشپزی خوب یکی از محسنات و امتیازهای خیلی خوب برای دختران حساب می‌شود، در قدیم الایام برای فهمیدن این مسئله که فلان دختر آیا دست پخت خوبی دارد یا خیر به دیزی و آبگوشتی که تهیه می‌کرده توجه می‌کردند معیار آشپزی را دیزی اصیل ایرانی قرار داده بودند.

روش های پخت دیزی اصیل ایرانی

پخت دیزی و آبگوشت تقریبا یک قالب دارد و مواد اولیه اصلی آن در پایه یکی هستند تنها تفاوت در جزئیات است که یک دیزی را از دیگران متمایز می‌کند. این جزئیات را می‌توان به ادویه جات مصرفی، اضافه کردن برخی مکمل ها و استفاده از نوع ظروف تقسیم کرد. بله تعجب نکنید ظرفی که در آن دیزی تهیه می‌کنید بسیار حائز اهمیت است.

چرا ظرف استفاده شده در پخت دیزی مهم است؟

نکته جالب در این غذا نام دیزی و آبگوشت است. این غذا در اصل آبگوشت نام دارد و دیزی ظرفی است که در آن آبگوشت تهیه می‌شود و رفته رفته نام دیزی را به کل غذا اطلاق کرده ایم. همین مطلب نشان می‌دهد ظرف استفاده شده در آبگوشت به چه میزان اهمیت دارد. یکی از مهمترین نکته های یک آبگوشت خوب، جا افتادن آن است. دیزی اصیل ایرانی باید به خوبی جا بیفتد و پخته شود به حالتی که خامی در مواد آن دیده نشود و به خوبی عصاره مواد با آب مخلوط شده باشد. این مسئله نیازمند داشتن ظرف خوب است. اگر از زودپز استفاده می‌کنید زودپزهای نالینو بهترین گزینه برای شما خواهد تا در مدت زمان کم بتوانید به خوبی دیزی خود را جا بیندازید. استفاده از ظروف چدنی نیز در بسیار از اوقات مفید است اما مدت زمان بیشتری را صرف خواهد کرد.

ظروف نالینو

مواد اولیه در پخت دیزی یا آبگوشت اصیل ایرانی

گوشت گوسفند با استخوان و چربی، لوبیا سفید ، نخود ، گوجه فرنگی، پیاز پوست کنده، پیاز با پوست، سیب زمینی ، فلفل سبز تازه ، لیمو عمانی ، رب گوجه فرنگی، دنبه تمیز و تازه گوسفندی ، سیر، آبغوره یا آبلیمو ، دارچین و زعفران ، نمک و فلفل و زردچوبه

اگر در همین لیست مواد توجه کنید با چند روش پخت دیزی اصیل ایرانی آشنا خواهید شد. زیرا موادی مثل سیر، دنبه، آبغوره یا آبلیمو و... کاملا سلیقه ای هستند و استفاده از هر کدام به تنهایی یکی از روش های تهیه این غذا محسوب می‌شود.

روش تهیه

حبوبات شما باید از چند ساعت قبل، در آب خیس خورده باشد و آماده باشد. گوشت و چربی و استخوان را به همراه دنبه تفت دهید تا جایی که روغن بدهد. و زرد چوبه را هم اضافه کنید و تفت دهید. در ادامه پیاز درسته و حبوبات را به همراه سیر به گوشت اضافه کنید. به اندازه کافی آب جوش را در قابلمه اضافه کنید. حالا نوبت به اضافه کردن گوجه هاست که بهتر است پوست گرفته شوند و تقسیم شوند و سپس به مخلفات دیگر اضافه شوند. حالا دیگر زمان پختن است. حرارت را کم کنید بگذارید گوشت به خوبی پخته شود برای این کار یک و ساعت و نیم تا دو ساعت زمان لازم است تا بعد از آن فلفل سبزهای تازه را به قابلمه اضافه کنید. نوبت به اضافه کردن سیب زمینی هاست با پوست یا بی پوست به خودتان بستگی دارد. رب گوجه را در روغن تفت دهید، می‌توانید با اضافه کردن زعفران به رب خود طعم و عطر جذابی به غذا ببخشید. پس از اضافه کردن رب گوجه اگر اهل استفاده از لیموعمانی در آبگوشت هستید و می‌خواهید رگه های ترشی در غذا حس شود، لیمو عمانی های خود را سوراخ کرده و اضافه کنید. فلفل و نمک را فراموش نکنید که طعم غذا خراب می‌شود. بعضی از افراد در کنار فلفل و نمک از دارچین نیز استفاده می‌کند که دیزی اصیل ایرانی شما را خوش طعم خواهد کرد. یک روش در بعضی از نقاط ایران وجود دارد که در این مرحله پیاز درسته و چربی را جدا می‌کنند و پیاز را رنده می‌کنند با چربی می‌کوبند و مخلوط می‌کنند و سپس دوباره به قابلمه اضافه می‌کنند و میگذارند به خوبی بجوشد. حالا نوبت به صبر کردن رسیده است. منتظر بمانید غذا به خوبی جا بیفتد. و سپس می‌توانید دیزی اصیل ایرانی خود را با سنگک تازه تیلیت کنید و از یک ناهار لذت بخش بهره ببرید.

دستور پخت های مختلف برای دیزی

در هر منطقه ای از کشورمان این غذای سنتی را به شیوه های مختلف درست می‌کنند اما همانطور که گفتیم قالب اصلی تهیه آبگوشت همین است که توضیح دادیم و تفاوت در جزئیات است. به عنوان مثال اگر دیزی را با ظروف سفالی تهیه کنید، به آن دیزی سنگی گفته می‌شود. اگر از فلفلش بیشتری استفاده کنید دیزی تند می‌گویند

دیزی اصیل ایرانی پر از فواید برای سلامتی است

سرشار از ویتامین های آ و ب می‌باشد. در درمان کم خونی موثر است. برای استحکام استخوان ها مفید است. یک انرژی زای طبیعی است. تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان