محتوا نویسی شاخهای از نویسندگی است که در آن نویسنده برای مخاطبینی خاص، مطالبی آموزشی، تفریحی، سرگرمی یا.... تولید می کند و برای تولید این مفاد، دستمزد دریافت می کند. با افزایش نرخ بیکاری به دلیل شیوع ویروس کرونا و گسترش بازاریابی محتوایی، تولید محتوا و شغل نویسندگی محتوا نیز رونق بیشتری گرفته است. امروزه بسیاری از وب سایتهای مطرح در سراسر جهان، مطالب سایت خود را به نویسندگان محتوا می سپارند و آنها نیز به ازای دریافت مبلغ مشخصی، محتوایی با ویژگیهای درخواست شده تولید می کنند. برخی از شرکتها و وب سایتها نویسندگان محتوای مجموعه خود را به عنوان پرسنل ثابت استخدام می کنند و برخی دیگر نیز سفارش تولید محتوا را به شرکتهای ارائه دهنده خدمات تولید محتوا می دهند.
بنابراین برای پرداختن به شغل تولید محتوا شما می توانید هریک از این دو راه (استخدام رسمی یا همکاری فریلنسری با شرکت های تولید محتوا) را برگزینید که البته انجام آن به صورت فریلنسری آزادی عمل و پتانسیل درآمدزایی بیشتری دارد. اما باید به این موضوع نیز توجه داشته باشید که تبدیل شدن به یک کارشناس محتوا قدری با نویسندگی صرف تفاوت دارد. شما علاوه بر تسلط بر فنون و اصول نویسندگی باید ساختار یک محتوا و ویژگیهای یک محتوای استاندارد را نیز بشناسید و به علاوه باید اصول سئو را نیز به خوبی یاد بگیرید و نویسندگی محتوا را تمرین کنید. کارشناس محتوا همانطور که از نامش پیدا است، فردی است که علاوه بر مهارت نویسندگی، مهارتهای مربوط به تولید محتوای دیجیتال را نیز داشته باشد و دورههای مخصوص این کار را دیده باشد و به طور کلی، سواد خود را در زمینه بازاریابی درونگرا، بازاریابی محتوایی، تولید محتوا و اصول آن بالا ببرد.
7 مزیت شغل نویسندگی محتوا
شغل نویسندگی محتوا می تواند برای بسیاری از افراد یک شغل رویایی باشد. این شغل، مسیری چالش برانگیز است که هر گامی در آن چالشی تازه برای نویسنده به همراه دارد. هر موضوع تازه چالشی جدید برای خلق ابتکارات و استفاده از قوه خلاقیت است که در نتیجه بتواند محتوایی یونیک و تازه را تولید کند. این نکته را برای کسانی می گوییم که گمان می کنند تولید محتوا ممکن است شغلی یکنواخت و کسل کننده باشد.
در ادامه برخی مزایای شغلی نویسندگی محتوا را با شما در میان خواهیم گذاشت:
-
یادگیری بی مرز
دنیای تولید محتوا، دنیای یادگیری بی حد و مرز است. با ورود به این عرصه، به زودی درخواهید یافت که شغل شما، یادگیری و ارائه آموختههای شما است. شما چه در زمینه علم و اصول تولید محتوا و چه درباره موضوعاتی که قرار است درباره آنها بنویسید، مادامی که در این شغل هستید، چیزهای تازهای خواهید آموخت. کمتر شغلی میتوان یافت که تا این حد بتواند سطح اطلاعات عمومی افراد را بالا ببرد و جالبتر آن که هرچه مطالعه و آگاهی بیشتری داشته باشید، احتمال موفقیت شما در این شغل نیز بیشتر است.
-
آزادی در شرایط محیط کاری
در این شغل شما ملزم به حضور در محیطی خاص در ساعت مقرر نیستید و به عنوان یک فریلنسر، می توانید از هر مکانی کار خود را انجام دهید. بسیاری از افراد مستعد و سخت کوش در شهرستانهای مختلف ایران وجود دارند که برای کسب موفقیتهای بزرگ تر، به کلانشهرها و تهران مهاجرت می کنند و در جستجوی فرصت شغلی بهتر می روند. در این کار شما می توانید از هرجایی که هستید، به واسطه خلاقیت، مهارت و سخت کوشی خود با بزرگترین مجموعهها نیز همکاری داشته باشید. به عنوان مثال مجموعه شهر محتوا با نویسندگانی از سراسر ایران قرارداد دارد و تنها شرط استخدام آن، حرفهای بودن شما است. به علاوه شما قرار نیست که هر روز برای ساعتهای طولانی افرادی را تحمل کنید که خود آنها را انتخاب نکرده اید. پوشش خود را در حین کار خودتان انتخاب می کنید! دمای محیط، نور محیط، میزان رطوبت، همه چیز و همه چیز طبق خواسته شما طراحی میشود و اتاق خواب یا اتاق کار شما، در واقع دفتر کار شما خواهد بود.
-
عدم نیاز به سرمایه گذاری
بسیاری از مشاغل برای شروع نیاز به سرمایه گذاریهای کلان و خرد دارند و این موضوع برای بسیاری از افراد میسر نیست. شما برای کسب درآمد از طریق تولید محتوا نیاز به هیچگونه سرمایه گذاری نخواهید داشت و برای موفقیت در این زمینه تنها کافی است مهارتهای خود را افزایش داده و ممارست و سخت کوشی به خرج دهید.
-
عدم نیاز به ابزار و وسایل خاص
این شغل نیاز به خرید و تهیه ابزار و وسایل خاص ندارد. تنها ابزارهای لازم شما، همین امکاناتی است که به وسیله آنها در حال مطالعه این مقاله هستید. شما با داشتن یک لپ تاپ یا گجتی مناسب و داشتن اینترنت پر سرعت به سادگی می توانید وارد این شغل شده و کار خود را آغاز نمایید.
-
عدم نیاز به مدرک تحصیلی
داشتن مدرک تحصیلی معتبر در این شغل ضروری نیست و سطح مطالعه، سواد، آگاهی و تواناییهای شما ضامن استخدام شما است. البته که داشتن سواد آکادمیک می تواند معیار مهمی برای موفقیت باشد اما در این شغل الزامی برای این موضوع وجود ندارد. امروزه بسیاری از شرکتهای بزرگ جهان از جمله گوگل، تسلا موتورز، فیسبوک و اسپیس ایکس، شرط داشتن مدرک دانشگاهی را از مدارک لازم برای شرکت در آزمون ورودی خود حذف کرده اند.
-
آزادی زمانی
یک فریلنسر تنها موظف است که پروژه خود را در زمان مقرر شده در قرارداد به کارفرما تحویل دهد و ساعت کاری روزانه برای این شغل تعریف شده نیست. بنابراین افراد می توانند در تولید محتوا در هر ساعتی از شبانه روز که راحتتر هستند کار خود را انجام دهند و در صورت کسالت یا بروز مشکل می توانند پروژه جدید نپذیرند. با این حساب، ساعت مقرر کاری و تعهد پاکار بودن همیشگی مانند مشاغل سنتی در این کار وجود ندارد.
-
توانایی کنترل درآمد
درآمد شما در شغل نویسندگی محتوا کاملا بستگی میزان سخت کوشی شما دارد. یعنی هرچه بیشتر زمان بگذارید، درآمد شما بیشتر خواهد بود. تعرفه تولید محتوا متناسب با موضوع محتوا و شرایط پرداخت شرکت های مختلف، تفاوت دارد. اما در مشاغل قراردادی و استخدامی شما میزان دقیقی از حقوق ثابت یا پورسانت را دریافت می کنید و نهایتاً با اضافه کاری بتوانید مقداری به این مبلغ بیافزایید. اما در تولید محتوا شما قادرید درآمد خود را تحت کنترل خود بگیرید و بسته به سخت کوشی تان درآمدهای بالایی را کسب نمایید.
بازاریابی محتوایی، ضرورتی برای کسب و کارهای اینترنتی
بازار استارتاپ ها و راه اندازی کسب و کارهای نوپا بسیار داغ شده است و یکی از بزرگترین چالش ها پس از راه اندازی این نوع کسب و کارها، بازاریابی و جذب مشتری است. بازاریابی محتوایی در واقع مهمترین روش در رویکرد درون گرا به بازاریابی است که با محوریت تولید محتوای هدفمند، سعی می کند جستجوگران اینترنتی را به سمت کسب و کارها جذب کند. به همین دلیل پیش بینی می شود که بازار کار تولید محتوا برای شما که قصد آغاز این کار را دارید، هر روز توسعه خواهد یافت.