تحریف نکنید! چند برابر شدن تحریم‌ها سوغات شوم برجام است

مشرق: روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت: مدیر روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله‌ای نوشت: زمانی که شورای امنیت سازمان ملل تحریم‌هایش را علیه جمهوری اسلامی ایران وضع می‌کرد، کشور‌هایی که امروز در برابر دولت آمریکا قرار دارند، در کنار آمریکا و در برابر ایران ایستاده بودند و امروز درست برعکس آن زمان، همان کشور‌ها در کنار ایران و در برابر آمریکا ایستاده‌اند. این، یکی از نتایج برجام است و نشان می‌دهد برخلاف افرادی که همصدا با آمریکا و رژیم صهیونیستی و سران ارتجاع عرب، می‌گویند برجام مرده است، این پیمان مهم بین‌المللی نه تنها نمرده بلکه علی‌رغم تمام ضرباتی که رئیس‌جمهور آمریکا به آن زده، همچنان فعال است.

این روزنامه می‌افزاید: بسیار عبرت‌آموز است که بعضی از دانه‌درشت‌های فعالان سیاسی کشورمان، هنگامی که در سال 1394 پیمان برجام امضا شد در انجام مصاحبه، نوشتن نامه به رهبری و تبریک گفتن به دولت، از همدیگر سبقت می‌گرفتند و با تعابیر مختلف از برجام تعریف و تمجید می‌کردند. بعد از آنکه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا شد و آمریکا را در سال 1395 از برجام خارج کرد، همان حضرات باز هم شروع به اظهارنظر کردند و در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌هایشان از برجام بد گفتند و تا جایی پیش رفتند که آن را به یک جنازه تشبیه کردند که از اول هم مرده به دنیا آمده بود! حالا که برجام آمریکا را در شورای امنیت در ماجرای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران شکست داد و این روز‌ها که حتی اروپا هم در تلاش آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه علیه جمهوری اسلامی ایران در برابر دولت آمریکا ایستاده، سکوت کرده‌اند و حاضر نیستند بگویند ما اشتباه کرده بودیم و درباره برجام قضاوت غلطی داشتیم.

کشور ما به افراد مستقل نیاز دارد نه بله‌قربان‌گو. نظارت جمهوری اسلامی با افرادی که پای اصول و آرمان‌های خود بایستند به اهداف خود می‌رسد نه کسانی که عضو حزب باد باشند.

این نوشته توأم با تحریف در حالی است که اروپایی‌ها به عنوان طرف مهم برجام، در ماجرای لغو تحریم‌ها (تعهد به جای خود) با آمریکایی‌ها همراهی کرده و ضمن لغو قرارداد‌های اقتصادی، خرید نفت از ایران را هم متوقف کردند. با این وجود عجیب است که نویسنده یادداشت، چشم بر حقایق مسلم می‌بندد و ادعا می‌کند کشور‌های همراه وضع تحریم‌ها در سازمان ملل، حال مقابل آمریکا ایستاده‌اند! و عجیب‌تر این ادعاست که می‌گوید برجام زنده است؛ کدام برجام زنده است؟ تعهد لغو تحریم‌ها یا اجرای یکطرفه تعهدات توسط دولت روحانی؟

بدتر از همه اینکه نویسنده این تحلیل سراسر تحریف، به جای عبرت‌آموزی و اظهار شرمندگی، افراد پشیمان از این توافق نامتوازن را حزب باد می‌نامد؛ بی‌آنکه حتی یکی از وعده‌های عملی‌شده دولت در برجام را بازگو کند. این رفتار غیرحرفه‌ای، چیزی جز لجبازی و تعصب باطل است؟ اگر ادعا شده در روز اجرای برجام همه تحریم‌های مالی و بانکی و نفتی برداشته می‌شود، اما تحریم‌ها در سایه پشت‌هم‌اندازی برجام، شدیدتر از گذشته برگشته، چرا همچنان باید چنان توافق بی‌سرانجامی را بزک کرد؟! آیا مایه شرمندگی حامیان دوآتشه برجام نیست که تحریم‌های ویزایی و مالی و بانکی و تجاری در همان دولت اوباما به شیوه‌های مختلف احیا شد تا جایی که کار، به کاهش تدریجی و هرچند ماه یک بار میزان فروش نفت ایران - قبل از دولت ترامپ- رسید؟

تحریم‌های کاتسا و آیسا در دولت ترامپ ریل‌گذاری شد یا اوباما بانی آن بود؟ آیا جز این است که وزیر خارجه در همان دولت اوباما گفت 20 ماه پس از انعقاد برجام نمی‌توانیم حتی یک حساب بانکی در لندن افتتاح کنیم؟ و آیا آقای حمید ابوطالبی (معاون دفتر رئیس‌جمهور و نامزد روحانی برای نمایندگی ایران در سازمان ملل) از سوی دولت ترامپ دیپورت شد یا دولت اوباما به وی ویزا نداد؟ با این اوصاف - که گوشه‌ای از فجایع برجام است - نویسنده یادداشت مذکور چگونه رویش می‌شود سنگ برجام را به سینه بزند و افراد پشیمان را مورد توهین و تهمت قرار دهد؟

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان