نسل دوم سمند در راه است؟

سدان جدید ایران خودرو که در برخی جلسه ها، سمند جدید معرفی می‌شود خودرویی فست بک و با طراحی به روزتر از محصولات قبلی این خودروساز است. البته که برخی کارشناسان طراحی صنعتی، خطوط طراحی نمونه مفهومی این خودرو را بسیار شرقی و کره‌ای می‌دانند و معتقد هستند که باید نسخه نهایی این محصول، با خطوط طراحی متناسب با زمان عرضه معرفی شود.

نسل دوم «سمند» در راه است؟
 
فرادید؛ «سمند» خودروی ملی ایران خودرو که برای نخستین بار در سال 1380 به تولید انبوه رسید، حالا با گذشت 19 سال از تولید مدل‌های مختلف آن، خبر‌ها از آن حکایت دارد که مدیران ایران خودرو بر تولید وعرضه نسل دوم خودروی سمند تمرکز دارند. تصاویر اولیه منتشر شده از این خودرو نشان می‌دهد که ابعاد نسل دوم سمند با دنا و k132 همپوشانی دارد. البته تصاویر اولیه نسل دوم سمند صدای منتقدان را درآورده است.

به گزارش فرادید، در طول 19 سال گذشته تاکنون از مدل پایه سمند، 7 مدل ارتقاء یافته و فیس لیفت تولید شده است. سمند x7، سمند LX، سمند EL، سمند SE، سورن و دنا از جمله مدل‌های تولید شده از مدل پایه سمند هستند که تاکنون در شرکت ایران خودرو به خط تولید رسیده اند.  

حالا هم انگار قرار است این خودرو پس از گذشت دو دهه پای به نسل دوم بگذارد و به کل بازطراحی شود. البته هنوز مدیران ایران خودرو خبر این موضوع را تایید یا تکذیب نکرده اند. در نتیجه مشخص هم نیست که این خودرو چه زمانی رونمایی و به خط تولید می رسد.

اما تصاویر منتشر شده از اتاق طراحی ایران خودرو نشان می‌دهد که طراحی نسل دوم خودروی سمند در حال نهایی شدن است. با این حال ابهامات در مورد این خودرو همچنان زیاد است.

برخی منتقدان صنعت خودرو با انتقاد از اقدام دیرهنگام شرکت ایران خودرو در تغییر اساسی «سمند» می‌گویند که این خودرو زمانی رقیب هیوندای ورنا و آوانته در بازار ایران بود، اما به دلیل بی توجهی خودروساز ایرانی به اعتبار خود سال‌ها با ظاهری یکسان به بازار تزریق شد و فرصت خودنمایی در بازار‌های بین‌المللی را نیافت.

این دسته از منتقدان همچنین گفته اند: " در شرایطی که الانترا در طول همین 2 دهه از نسل سوم به نسل هفتم رسیده و یکی از بهترین‌های سگمنت c در رده سدان‌های اقتصادی است. شرکت ایران خودرو تازه به فکر تولید نسل دوم «سمند» افتاده است.

اما با این وجود سمند هنوز هم مهم ترین خودروی ملی ایران است. محصولی که نخستین بار ما را به شکل جدی با دانش ساخت خودرو آشنا کرد و طراحی اتومبیل را برای ما معنا کرد.

نسل دوم «سمند» در راه است؟

ماجرای تولید نسل دوم سمند چگونه لو رفت؟

نکته اول این است که به شکل معمول، خودروسازان جهان تصویری از ایده‌های خود برای نسل‌های آتی محصولات‌شان، تا اتمام پروژه منتشر نمی کنند و انتشار آن را تا تایید کانسپت نهایی به تاخیر می‌اندازند. اما انگار در ایران قضیه برعکس است و خودرو هنوز به تایید نهایی نرسیده تصویر آن منتشر می‌شود.
 
درباره نسل دوم سمند نیز ماجرا به همین قرار است که چندی پیش که اعضای کمیسیون صنایع مجلس از ایران خودرو بازدید داشتند، طرح خودرویی مفهمومی در نمایشگاه دستاورد‌های این خودروساز به چشم می‌خورد. این الگوی طراحی شده مربوط به سدان جدید ایران خودرو است و گویا قرار است تا این طرح مبنای ساخت نسل دوم سمند باشد.
 
دراین باره پایگاه خبری "اسب بخار" گزارش داده این خودروی مفهومی توسط شرکت «جتکو» طراحی شده و به عنوان الگوی برگزیده انتخاب شده است. منابع آگاه می‌گویند که از میان سه الگوی پیشنهادی برای سمند جدید، طرح جتکو با موافقت مواجه شده و احتمال آن زیاد است که با تغییرات تجاری سازی، این خودروی مفهومی به عنوان نسل دوم سمند معرفی شود.

یکی از منابع رسانه اسب بخار می‌گوید که این خودروی مفهومی به تازگی طراحی نشده و مدتی است که از ساخت نمونه‌های اولیه آن می‌گذرد. همچنین پروژه سمند و یا سدان جدید ایران خودرو به گونه‌ای تعریف شده تا بدنه و ساختار جدیدی بر روی پلتفرم PF1 ارائه شود. برای همین می‌توان توقع داشت که ایران خودرو در سال‌های 1400 یا 1401، خودرویی مدرن‌تر از K. 132 را به بازار معرفی کند و بالاخره نسل فعلی سمند را از رده تولید خارج نماید.

سدان جدید ایران خودرو که در برخی جلسه ها، سمند جدید معرفی می‌شود خودرویی فست بک و با طراحی به روزتر از محصولات قبلی این خودروساز است. البته که برخی کارشناسان طراحی صنعتی، خطوط طراحی نمونه مفهومی این خودرو را بسیار شرقی و کره‌ای می‌دانند و معتقد هستند که باید نسخه نهایی این محصول، با خطوط طراحی متناسب با زمان عرضه معرفی شود.

در حال حاضر ایران خودرو برنامه دارد تا در ماه‌های آتی محصولات جدیدی، چون K132 را به بازار معرفی کند. به گفته مدیران این خودروسازی قرار است تا کی 132 از مهر 1399 به تولید آزمایشی برسد و در زمستان سال جاری وارد فاز تولید تجاری شود. همچنین ایران خودرو در تدارک آن است که بزودی یک کراس اوور را با کد پروژه K125 به بازار معرفی کند. البته که به احتمال زیاد، این رویداد صنعتی در زمستان 1399 رخ خواهد داد و هنوز چند ماهی با معرفی این کراس اوور داخلی فاصله داریم.
 

منتقدان در مورد نسل دوم سمند چه می‌گویند؟

دسته‌ای از کارشناسان حوزه خودرو معتقدند که " ایران خودرو شرکتی بزرگ و باسابقه، اما فاقد هرگونه استراتژی مشخص در تولید محصولات است."
 
آن‌ها می‌گویند که "این شرکت هم‌اینک بیش از 5 محصول در رده c با اشکال مختلف و پلتفرم یکسان دارد که علیه همدیگر در حال رقابت هستند. این کار که از ایجاد صرفه مقیاس تولید و رشد تیراژ ممانعت به عمل می‌آورد، باعث شده تاهمزمان سمند ال‌ایکس، سورن، دنا، دنا پلاس و پژو پارس روی خط تولید باشند و در عین حال پژو 405، رانا، پژو 206 اس‌دی، پژو 301 و کا 132 هم در همین محدوده دنبال مشتری بگردند."
 
از طرفی کارشناسان صنعت خودرو گفته اند که "با چرخی در فضای ایران خودرو و مرور مشخصات فنی تولیدات این شرکت نشان می‌دهد همه این خودروها در یک دامنه تجهیزاتی-مسافرتی مشابه قدرت ارائه خدمات به خریداران را دارند و این در حالی است که بازار تشنه سدان‌های متوسط اسپورت و کشیده لوکس یا کراس‌اوور‌های اقتصادی کوچک و متوسط است. بر این مبنا اگر قرار باشد نسل‌های تازه‌ای از دنا، رانا یا سمند به بازار عرضه شود، باید با یک بازمهندسی کامل و بر مبنای تحقیقات بازار و ذائقه مشتریان باشد. موردی که احتمالا و بر طبق تجربه سال‌های اخیر روی لزوم عرضه اس‌یووی، وانت پیکاپ، سدان‌های سایز D و E و البته محصولات کراس تاکید خواهد داشت."

این دسته از کارشناسان در عین حال می گویند که "اگر سیاستگذاری دولت به سمتی نرود که سمتی راهی بازار‌های خارجی شود و تیراژ آن به دو تا سه برابر اعداد کنونی نرسد، از هم اکنون باید آن را پروژه‌ای شکست خورده دانست که تنها برای دلخوشی به اجرا درآمده و انتظار درآمدزایی و ارزآوری برای آن چیزی جز رویا نیست".
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان