بر اساس وانت سری 1500 رم ساخته شده است
دایناسور هشت سیلندر
رم (RAM) خودروساز آمریکایی از وانت جدیدی رونمایی کرده که میگوید سریعترین و قویترین وانت جهان است. این ماشین بر اساس وانتهای سری 1500 کارخانه ساخته شده و موتوری هشت سیلندر با قدرت 702 اسب بخار دارد. نام این وانت TRX است، اما مهندسان کارخانه آن را با اشاره به نام دایناسور درنده، تیرکس تلفظ میکنند. شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت TRX چهار و نیم ثانیه و حداکثر سرعتش 190 کیلومتر در ساعت است.
شایعه ساخت TRX از چهار سال پیش در محافل خودروسازی شنیده میشد. رم در سال 2016 کانسپتی از این ماشین را نمایش داد، اما با وجود استقبال بسیار خوب از آن، کارخانه تصمیم گرفت تا ماشین را براساس نسل بعدی وانت 1500 بسازد.
قیمت پایه TRX حدود هزار دلار است
برای قرار دادن موتور هشت سیلندر 6/2 لیتری، رم ناچار شده وانت 1500 را تقریبا از اساس تغییر دهد. رم میگوید وانت جدیدش را مخصوص رانندگی در جادههای بسیار ناهموار آماده کرده و برای این کار لاستیکهایی ویژهای طراحی کرده است.
علاوه بر قابلیتهای فنی، TRX به امکانات لوکسی نظیر صندلیهای چرم، دوربین در اطراف خودرو و بیش از 100 سیستم ایمنی مجهز است. این ماشین سیستمی دارد که در صورت پرش ماشین، با بررسی موقعیت، فنربندی و نیروی موتور را طوری تنظیم میکند که وانت در بهترین حالت ممکن زمین بخورد.
استقبال از این ماشین بسیار خوب بوده است. 702 دستگاه اول TRX با امکاناتی ویژه تحت عنوان "سری اول" و با قیمت 90 هزار دلار در کمتر از سه ساعت پیشفروش شد. قیمت پایه مدل معمولی این وانت حدود 72 هزار دلار است.
702 دستگاه اول TRX در کمتر از سه ساعت پیشفروش شد
اشاره رم به دایناسور شکارچی برای نامیدن این ماشین بیدلیل نیست. TRX رقیب اصلی وانت تقویت شده فورد به نام رپتر (Raptor) یا پرنده شکارچی است که از طعمههای دایناسورهای غولپیکر بودند.
رم پس از فورد پرفروشترین وانت در آمریکا است و امیدوار است با هیجانی که TRX در بازار ایجاد کرده، بتواند خود را به رقیبش نزدیک کند. همزمان فورد در تدارک عرضه مدل جدید رپتر است که گفته میشود قدرت موتورش از 700 اسب بخار بیشتر خواهد بود.
برای والدین فراموشکار
حسگرهای تسلا میتواند ضربان قلب یا تنفس سرنشینان را تشخیص دهد
تسلا دستگاهی ساخته که با دقت بالایی سرنشینان ماشین را رصد کرده و میتواند علائم حیاتی آنها را بررسی کند. کارخانه آمریکایی میگوید که یکی از اهداف اصلی ساخت این دستگاه، تشخیص بچههایی است که در ماشین جا میمانند.
براساس آمار دولت آمریکا، در سال 2018 و 2019 بیش از 50 کودک که در ماشین جا مانده بودند جان خود را از دست دادند. بیش از نیمی از این کودکان به خاطر فراموشی والدین در ماشین مانده بودند. دستگاه تسلا حسگرهایی دارد که استفاده از آنها براساس قوانین موجود آمریکا مجاز نیست و برای قراردادن آنها در ماشینهایش از دولت تقاضای مجوز کرده است.
برخلاف فنآوری کنونی که با استفاده از دوربین و فشار روی صندلی موقعیت سرنشین را تشخیص میدهد، رادارهای تسلا میتواند سرنشیان را با دقت بیشتری رصد کند و ضربان قلب یا تنفس آنها را بررسی کند. تسلا میگوید که دقت بالای این دستگاه به سیستم ایمنی ماشین هم کمک میکند تا هنگام تصادف، ایربگ یا کمربند ایمنی را متناسب با ابعاد سرنشینان تنظیم کند.
پیشبینی تصادف
در آزمایش فورد اطلاعاتی نظیر میزان فشار پدال گاز و ترمز و زاویه فرمان بررسیمیشود
فورد آزمایش سیستمی را آغاز کرده که میتواند پیش از وقوع تصادف، حادثه را پیشبینی و از آن جلوگیری کند. در این آزمایش 700 ماشین شرکت دارند که اطلاعاتی نظیر فشار پدال ترمز و گاز و حرکت فرمان را از طریق اینترنت به یک کامپیوتر میفرستد. محققان با کمک این دادهها و اطلاعات رادارهای جاده میتوانند مکانهای پرخطر را تشخیص دهند.
تحقیقات فورد نشان میدهد که سالانه یک میلیون و 300 هزار نفر در جهان براثر تصادف جان خود را از دست میدهند. براساس آمار دولت بریتانیا حوادث جادهای هر سال 35 میلیارد پوند (حدود 46 میلیارد دلار) به اقتصاد کشور ضرر میزند.
جان اسکات، مدیر این پروژه در کارخانه فورد میگوید: "به زودی همه ماشینها به اینترنت وصل خواهند شد و این برای ما فرصتی است تا بتوانیم حوادث رانندگی را تا حد زیادی کاهش داده و جان انسانهای زیادی را نجات دهیم. "
در این پروژه دولت بریتانیا، موسسه تحقیقات ترافیک "ویواسیتیلب" و دانشگاه لافبرو با فورد همکاری میکنند. اطلاعات جمعآوری شده از خودروها به برنامهریزان شهری کمک میکند تا پیش از وقوع حادثه با تغییراتی در مسیر راهها بتوانند از حوادث پیشگیری کنند.
آینده جگوار
جگوار با علاقه زیادی ساخت یک ماشین الکتریکی کوچک را بررسی میکند
براساس گزارشها، مدیر جدید جگوار در فکر حذف ماشینهای بنزینی و دیزل از محصولات کارخانه و تبدیل این شرکت به یک خودروساز الکتریکی است. بزرگترین خودروساز بریتانیا به تازگی تیری بولوره (Thierry Bollore)، مدیر پیشین رنو را استخدام کرده و او قرار است به زودی سکان هدایت شرکت را در دست گیرد.
هفتهنامه انگلیسی اتواکسپرس در گزارشی نوشته که یکی از ایدههای آقای بولوره تبدیل جگوار به خودروسازی الکتریکی است که بتواند با تسلا و پلستار، زیرمجموعه الکتریکی ولوو، رقابت کند.
یکی از مدیران ارشد جگوار به اتواکسپرس گفته که این شرکت با علاقهای زیاد ساخت یک مدل جدید الکتریکی کوچک را بررسی میکند. این ماشین که ترکیبی از یک شاسیبلند و یک هچبک است با تسلا مدل 3 و پلستار 2 رقابت خواهد کرد.
در حال حاضر جگوار یک شاسیبلند الکتریکی به نام آی-پیس (I-Pace) در محصولاتش دارد و به زودی مدلی الکتریکی از لوکسترین سدان خود را هم به بازار عرضه خواهد کرد. در صورت اجرای برنامههای مدیر جدید، احتمال دارد تولید یکی از مدلهای سدان شرکت به نام XE متوقف شود. فروش این مدل در سال گذشته 30 درصد کاهش داشت.