مشرق گزارش می‌دهد/

واکنش ۱۰ کارشناس به سخنان روحانی درباره نفع ۱۰۰ درصدی مردم از طرح گشایش اقتصادی

کارشناسان اقتصادی می‌گویند فروش داخلی نفت، اساساً طرحی برای رفع مشکلات بودجه‌ای دولت فعلی بوده و گشایشی برای مردم نخواهد داشت.

سرویس اقتصاد مشرق - آقای روحانی در دو هفته اخیر چند بار از طرح گشایش اقتصادی سخن گفته و آن را صددرصد به نفع مردم دانسته است.

آقای روحانی در جلسه دولت با اشاره به برنامه و طراحی دولت برای فروش نفت تصریح کرد: این موضوع را در جلسه سران سه قوه مورد بحث قرار دادیم و دولت کاملاً آماده است آن را اجرا کند و آن را صد در صد به نفع مردم می‌دانیم و بهترین راه تأمین مالی است ضمن اینکه در شرایطی که آمریکا دنبال آن است که نفت را نفروشیم این کار تودهنی به آمریکا هم می‌باشد.

 اکنون که دیگر مشخص شده منظور آقای روحانی از طرح گشایش اقتصادی، پیش‌فروش نفت به مردم در قالب اوراق سلف است، به سراغ عده‌ای از کارشناسان رفته‌ایم و از آنان پرسیده‌ایم که به نظر شما طرح گشایش اقتصادی دولت به نفع مردم است یا طرحی در جهت رفع کسری بودجه دولت است که نام گشایش را بر آن گذاشته‌اند.

سید رضا میرزائی، استاد دانشگاه

گشایش اقتصادی با عنوان فروش نفت تنها دولت را از کسری بودجه دورتر می‌کند.

مجید گودرزی استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی

 فروش نفت اساساً طرحی برای رفع مشکلات بودجه‌ای این دولت بوده و گشایشی برای مردم نخواهد داشت.

عبدالمجید شیخی، کارشناس اقتصادی

در نگاه اول می‌توان فهمید که فروش نفت جبران کسری بودجه دولت است و این گشایش اقتصادی هم در حقیقت برای دولت بود نه مردم!

بیژن صفوی، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه

نام پیش‌فروش نفت به مردم برای رفع گرفتاری‌های دولت را «گشایش اقتصادی» گذاشتند؛ این طرح درواقع همان اوراق قرضه بوده و منفعت آن بیشتر متوجه دولت است.

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیات رئیسه مجلس

 تعجب می‌کنم از روحانی که چرا این موضوع را به این شکل مطرح کردند که انتظاری برای مردم ایجاد شود هرچند مشخص شد برای جبران کسری بودجه دولت بوده و حتی کارشناسی هم نبوده است.

محمود کریمی بیرانوند، کارشناس نفتی

هنوز طرحی برای گشایش اقتصادی ارائه نشده و پیش‌فروش نفت خام هم مشکلی از مردم حل نخواهد کرد و نهایتاً کسری بودجه دولت را تا حدی جبران می‌کند.

محمد غرضی وزیر اسبق نفت

دولت همچنان از روش‌ها قبلی خود دست برنمی‌دارد و پیش‌فروش نفت دردسرهای جدیدی برای مردم به وجود می‌آورد.

محمدعلی نقدعلی، نماینده خمینی‌شهر در مجلس

پیش‌فروش نفت برای حل مشکلاتی است که خود دولت برای مردم به وجود آورده، هرچند در بلندمدت هم این پیش‌فروش نفت مشکلات عدیده‌تری برای کشور و مردم به وجود می‌آورد.

روح‌الله ایزدخواه، کارشناس اقتصادی و عضو کمیسیون صنایع مجلس

ظاهراً گشایش اقتصادی همان پیش‌فروش نفت به صورت اوراق است که این موضوع یک آینده فروشی بوده و دولت در آینده بدهکارتر می‌شود و این گشایشی برای دولت فعلی است نه مردم یا دولت آینده.

منصور غیبی، کارشناس اقتصادی

در شرایط فعلی دولت ناگزیر از فروش نفت به مردم است، هرچند که در آینده تبعات اقتصادی برای مردم و کشور به همراه دارد اما تنها راه جبران کسری بودجه در شرایط فعلی فروش نفت به مردم است و طبیعتاً اگر مشکل بودجه حل شود، مشکل مردم هم به صورت موقت حل خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر