۳ هفته بعد از انفجار مهیب؛ هلال احمر ایران در بیروت چه کرد؟

انفجار بیروت حادثه تلخی بود که در پی آن هلال احمر ایران با برپایی بیمارستان صحرایی در این منطقه، خدمات درمانی مناسبی را به حادثه دیدگان ارائه کرد.

3 هفته بعد از انفجار مهیب؛ هلال احمر ایران در بیروت چه کرد؟

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، نیمه مرداد ماه بود که خبر انفجار بیروت همه دنیا را فرا گرفت و به دنبال آن ساعتی بعد عکس‌های دلخراش و فیلم‌های این حادثه در فضای مجازی منتشر شد، تصاویری که دل هر انسانی را در هر جای دنیا می‌لرزاند، تصاویری از افرادی که در پی انفجار، مجروح و در آتش سوخته، خانه‌ها و مراکزی که به کلی نابود شده بودند.

همین اتفاق سبب شد که بسیاری از کشور‌ها به فکر کمک و امدادرسانی به مردمان بیروت بیفتند و در پی آن کریم همتی رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران برای امدادرسانی به حادثه دیدگان اعلام آمادگی کرد و بلافاصله بعد از حادثه دلخراش بیروت در تاریخ 16 مرداد ماه اولین محموله کمک‌های بشر دوستانه جمعیت هلال احمر ایران حاوی 95 تن مواد غذایی و دارویی برای مردم لبنان ارسال شد. هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نخستین کشوری بود که برای ارسال کمک‌های فوری و دارویی اعلام آمادگی کرد.

///

حسن صفاریه رئیس سازمان تدارکات پزشکی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره اظهار کرد: در حوادث ساخت دست بشر جمعیت ملی می‌تواند برای کمک به مردم حادثه دیده وارد ماموریت شود و باید به این نکته تأکید کنم که در این دست حوادث نوعی مراوده بین المللی شکل می‌گیرد.

صفاریه بیان کرد: در پی وقوع حادثه انفجار در بیروت سازمان تدارکات پزشکی مامور شد محموله دارویی اولیه مورد نیاز را تأمین کند و از راه هوایی اقلام ارسال شد.

او تصریح کرد: نگرش و هدف ما در ماموریت بیروت کمک به مردم آسیب دیده‌ای است که دچار سوختگی و شکستگی ناشی از حادثه شدند و تا به امروز 60 قلم داروی پزشکی به کشور آسیب دیده لبنان ارسال شده است.

رئیس سازمان تدارکات پزشکی کشور در پاسخ به این سوال که بیشترین اقلام پزشکی و دارویی مورد نیاز مردم حادثه دیده بیروت کدام اقلام است؟ گفت: درخواست اقلام مورد نیاز دارویی در حال حاضر برای بیماری‌های مزمن از قبیل دارو‌های فشار خون، چربی خون و دیابت است.

همچنین به همراه ارسال اقلام پزشکی و دارویی مورد نیاز آسیب دیدگان یک تیم 37 نفره پزشکی برای خدمت رسانی به مجروحان به بیروت اعزام شدند و در تاریخ 20 مرداد ماه محمد نصیری سخنگوی جمعیت هلال احمر درباره ارسال سایر محموله‌ها در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در صورت اعلام نیاز صلیب سرخ این کشور برای کمک‌های زیستی و پزشکی بیشتر، هماهنگی‌های لازم برای ارسال محموله‌های بعدی انجام می‌شود. ما برای ارسال کمک‌های بشری آمادگی کامل داریم، اما باید منتظر اعلام نیاز کشور لبنان باشیم.

علاوه بر ارسال محموله‌های مورد نیاز به کشور لبنان توسط جمعیت هلال احمر، بیمارستان سیار و صحرایی هلال احمر ایران در شهر بیروت راه‌اندازی شد و تیم پزشکی جمعیت هلال احمر ایران در بیمارستان صحرایی برای ارئه خدمات درمانی و رسیدگی به آسیب دیدگان حادثه انفجار مستقر شدند و وزن تجهیزات بیمارستانی ارسال شده نیز 5 تن بوده است.

///

بیش از 20 روز از ارائه خدمات جمعیت هلال احمر به مردم آسیب دیده بیروت می‌گذرد و طبق گفته مسئولان جمعیت هلال احمر استقبال خوبی از بیمارستان صحرایی ایران شده است و در این باره محمد نصیری سخنگوی جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: پزشکان ایرانی با پایان امدادرسانی در بیروت به ایران بازگشتند و در مجموع به 3 هزار و 500 نفر از آسیب دیدگان امدادرسانی شده است.

او با اشاره به اینکه 24 ساعت پس از انفجار بیروت، پیرو درخواست صلیب سرخ لبنان محموله‌های دارویی ارسال شدند، بیان کرد: 95 تن بار دارویی و امدادی به همراه 35 پزشک بلافاصله به بیروت اعزام شدند.

سخنگوی جمعیت هلال احمر با اشاره به برپا کردن یک بیمارستان صحرایی در بیروت گفت: در این بیمارستان با حداقل تجهیزات 15 عمل جراحی سنگین انجام شده است.

نصیری با بیان اینکه هلال احمر ایران اولین کشوری بوده که بیمارستان صحرایی به پا کرده است، تصریح کرد: عملیات امدادرسانی و خدمت رسانی پایان یافته و نیرو‌های امدادی با رسیدن به وضعیت قابل قبول منطقه به ایران بازگشتند.

انفجار بیروت حادثه‌ تلخی بود که در تاریخ ثبت خواهد شد، افراد زیادی جان خود و عزیزانشان را از دست دادند، اما با کمک جمعیت هلال احمر ایران و صلیب سرخ کشور‌های دیگر این منطقه اکنون به وضعیت قابل قبولی رسیده است.


بیشتر بخوانید


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان