کاریابی از طریق شبکه های اجتماعی عمومی و تخصصی، سال به سال رونق می گیرد و کمپ های بازاریابی دیجیتالی و تبلیغات شرکت ها در فضای مجازی نیز در معرفی بهتر و بیش تر فرصت های کسب و کار به کارجویان، تاثیر گذار بوده است.
شرکت با برگزاری کمپین های تبلیغاتی و استفاده از ظرفیت های خلاقانه بازاریابی ، توانمندی های خود را به رخ رقبا کشانده و از این رهگذر، فعالان کسب و کار اعم از کارجویان، سرمایه گذاران و علاقمندان به همکاری با مجموعه خود را جذب می کنند.
جذب کردن سرمایه گذاران، کارجویان و کاریابی ها با فعالیت های یک سازمان در فضای مجازی به خصوص در بستر شبکه های اجتماعی، هم کم هزینه و هم با راندمان قابل توجهی همراه است. سرمایه گذاری گسترده ای شرکت ها در حوزه بازاریابی دیجیتالی می کنند تا با متخصصان و کارشناسان در حوزه عملکرد خود در بستر شبکه های اجتماعی آشنا شوند و بتوانند به راحتی با آن ها تعامل کنند.
هندوستان را باید یکی از بهشت های فریلنسرهای جهان دانست که بسیاری از شرکت های شرقی و غربی با فریلنسرهای هندی در بستر شبکه های اجتماعی آشنا شده و با آن ها کار می کنند.
دورکاری، بخش جذاب کاریابی و کارآفرینی در عصر دیجیتال است که سال به سال مخاطبان بیشتری پیدا می کند. اگر فریلنسر هستید، حتما شبکه های اجتماعی، گزینه خوبی برای معرفی توانمندی ها و رزومه شما به کارفرمایان داخلی و بین المللی است.
فریلنسرها، تابع زمان و مکان نیستند. هر زمان قادر به انجام پروژه محوله هستند و جای آن ها برای کارفرما مهم نیست. اینستاگرام، امروزه یکی از ابزارهای عالی برای کاریابی است. از طریق پیج شرکت ها و موسسات و سازمان های داخلی و بین المللی، می توان با ادمین صفحات تعامل کرد و اطالاعات خوبی دریافت کرد.
هم چنین از طریق هشتگ های اینستاگرام، میتوان فعالان یک موضوع عمومی یا تخصصی را پیدا کرد و با آن ها وارد مذاکره شد. مهم نیست طراح لباس هستید یا طراح جواهرات یا مترجم یا طراح نرم افزار و اپ یا حتی حسابدار یا تحلیل گر سهام. از طریق هشتگ های معروف در اینستاگرام، می توان با صفحات و شخصیت های حقوقی زبده و نخبه آشنا شد تا با امکانات و توانمندی های آن ها برای جذب خود آشنا شویم.
کاریابی از طریق اینستاگرام
شما برای کاریابی از طریق اینستاگرام، بهتر است که به سراغ هشتگ های تخصصی مربوط به کار مد نظر خود بروید و با افرادی که تصاویری روی این هشتگ های مورد نظر شما به اشتراک گذاشتند، آشنا شوید.
مثلا شما اپ نویس هستید. هشتگ های مربوط به طراحی اپ در اینستاگرام بسیار است. متخصصان اپ نویس و شرکت های طراحی اپ و مشاوران اپ و مجموعه هایی که به تازگی از اپ خود در مارکت ها رونمایی کرده اند، محتوایی روی این هشتگ ها به اشتراک گذاشته اند که شما می توانید از طریق این اطلاعات به صفحه آنها رفته و تعامل کنید.
در واقع کاریابی در اینستاگرام، کمی سخت است. چرا که صاحبان صفحات و فعالان کسب و کار، بستری برای پیدا کردن کارجویان، معرفی فرصت های شغلی قابل جستجو و ابزارهای مورد نیاز کارجو و کارفرما در اختیار ندارند و این وظیفه کارجو هست که با صفحات مورد نظر آشنا شده یا از طریق هشتگ ها، اطلاعاتی از کارفرما بیابد.
کاریابی از طریق اینستاگرام، آن قدری که فکر می کنید دشوار نیست. البته به طبیعت کار مورد نظر شما بستگی دارد. اگر شما طراح مبدل حرارتی یا مخازن تحت فشار هستید، کاریابی از طریق اینستاگرام برای شما خیلی سخت است.
اما برای فعالان مد و لباس و گردشگری و ترجمه و طراحی و مشاوره و مدیریت، سخت نیست. کاریابی از طریق لینکدین آسان است. نه به خاطر اینکه این شبکه کلا برای متخصصان در نظر گرفته شده و افراد رزومه خود را در آن به صورت کامل به اشتراک می گذارند و شاهد حضور میلیون ها کارفرما و کارجو هستیم.
صرفا به این خاطر نیست. بلکه کاربران لینکدین، می توانند پست های متنی و صوتی و تصویری بلند گذاشته و آن ها را روی ده ها هشتگ، تگ کنند و زمینه view و like و comment مطالب خود را فراهم کنند تا در لینکدین، دیده شوند.
کاریابی از طریق لینکدین
در لینکدین چون اصولا سایت دوست یابی نیست و کاربران نگاه تخصصی تر به این شبکه اجتماعی در قیاس با اینستاگرام و پینترست دارند، علاقه کاربرانش به گسترش جامعه ارتباطات شغلی خود زیاد است و به راحتی می توان آن ها را invite کرد تا با درخواست دعوت شما موافقت شود.
در لینکدین، از طریق endorsement ها یا رفرنس هایی که کاربران به افراد می دهند، می توان فهمید که فرد مورد نظر، در تخصصی خاص، آیا مورد تایید شخص حقیقی یا حقوقی هست یا خیر.
این امکان در اینستاگرام نیست. از طرفی، در لینکدین، شما قادر هستید از طریق صفحه شرکت ها، موسسات، سازمان های ملی و بین المللی، با ادمین صفحه تعامل کرده و اطلاعات خوبی بدست آورید. هم چنین از طریق متخصصان یا مدیران سازمان ها و شرکت ها، به خصوص مدیران منابع انسانی شرکت ها، رزومه خود را معرفی کرده و فرصت های کسب و کار را بررسی کنید.
در واقع بستر لینکدین ،شما را سریع تر به افراد متخصص وصل می کند و می توان فرصت های کاری را بهتر و سریع ترپیدا کرد. البته باز هم به طبیعت کار مورد نظر شما بستگی دارد.
اما به هار حال، اوضاع کاریابی در لینکدین بهتر از اینستاگرام یا فیسبوک است. شما برای کاریابی، نیاز نیست به بخش Job بروید. تعامل و تبادل اطلاعات شما با مدیران و متخصصان شرکت ها، می تواند ابزار خوبی برای کاریابی باشد تا به یک جلسه مصاحبه شغلی دعوت شوید.
از هشتگ استخدام برای کاریابی لینکدین استفاده کنید
شما رئیس یا مدیر فلان بخش از فلان شرکت یا سازمان را به عنوان دوست خود دنبال کردید و او نیز با درخواست ارتباط و کانکشن شما موافقت کرده است. این یک فرصت خوب است که با انتشار پست های خوب، رزومه و قابلیت های خودرا معرفی کرده و و به صورت خصوصی با ایشان در تعامل باشید. برخی از فرصت های شغلی در لینکدین در این هشتگ است.
برای کاریابی در لینکدین، حتما قدرت هشتگ ها را جدی بگیرید. از تولید محتوای خلاقانه استفاده کنید. خود را به خوبی معرفی کنید و صبور باشید. عجله نکنید و با invitation های زیاد، مراقب report شدن و غیرفعال شدن اکانت خود باشید.
دوستان متخصص شما، حتما دوستانی دارند که با بررسی رزومه (اکانت) آن ها، می توانید علایق و قابلیت های خود را با رزومه آنان تطبیق داده و در صورت نیاز، از آن ها برای آشنایی با فرصت های کسب و کار یا معرفی شما به گروه یا سازمان یا شرکت خاص، دعوت کنید.
عضویت در تیم ها و انجمن ها نیز جای خوبی برای آشنا شدن با افراد از تخصص های مختلف در سازمان ها و شرکت های گوناگون است تا توانمندی های خود را به اشتراک گذاشته و دیگران را برای ارتباط با خود و دعوت های تکمیلی به رویدادها و مصاحبه، ترغیب کنید.
چند توصیه برای لینکدینی ها
برای کاریابی در لینکدین، بهتر است صفحه فعال داشته باشید. محتوای مربوط به شغل خود و تجربه خود به اشتراک گذاشته و آن ها را در بازه های زمانی مشخصی به اشتراک بگذارید. محتوا را روی هشتگ های مربوط به همان موضوع، تگ کنید. هم فارسی هم لاتین. برخی از مسئولان استخدام شرکت ها (HR MANAGERS) به هشتگ های خاصی علاقه زیادی دارند.
در گروه های تخصصی مربوط به شغل و مهارت خود عضو شوید. سعی کنید زیر پست های مدیران و مسئولان شرکت ها و مجموعه های مختلف مربوط به حوزه شغلی و مهارتی خود، کامنت تخصصی و حرفه ای بگذارید و در بحث ها مشارکت کنید. سعی کنید در لینکدین، فرصت آفرینی کنید.
هم به صورت متنی هم ویدیویی. رویه توریسم بلاگرها و فود بلاگرها را در پیش بگیرید و در تولید محتوای دیجیتالی، فعال باشید. هر چه بیشتر دیده شوید، به نفع شما است. حتی می توانید پیش قدم شده و گروه های تخصصی را راه اندازی کرده و ادمین صفحه شده تا CEO ها و Vice-president ها و مسئولان HR متعددی به عضویت گروه شما آمده و این گونه با آن ها در فضای راحت و الکترونیکی در ارتباط بوده و رزومه خود را با آن ها به اشتراک بگذارید.
پروفایل خود در لینکدین را به درستی آماده و تنظیم کنید. رزومه درست و شفاف و قابل راستی آزمایی از خود ارائه کنید و در صورت نیاز، تصویر گواهینامه های بین المللی و ملی را نیز به اشتراک بگذارید. از ارائه نام مخفف و عدم انتشار عکس از خود، پرهیزکنید. رویه درستی برای کارجویان نیست.