برترینها: در چند وقت اخیر شاهد بودهایم که با وجود تحریمها، برخی خودروسازان داخلی به سمت مذاکره با برندهای چینی جایگزین رفتهاند و سعی دارند تا با عقد قراردادهای جدید، فعالیت تولیدی خود را ادامه دهند. خودروهای چینی این روزها بیش از سایر خودروهای ساخت دیگر کشورها در بازار ایران جولان میدهند. با تحریم خودروسازی ایران در سالهای 91 و 92، چینیها بهترین استفاده را از انزوای صنعت خودروی کشور برده و نفوذشان را گستردهتر کردند.
در گذشتههای نه چندان دور هیچ یک از کمپانیهای خودروسازی جهان تصور نمیکردند که روزی خودروسازان چینی بتوانند تا این حد پیشرفت کنند. اغلب شرکتهای چینی در ابتدا تنها به کار مونتاژ قطعات برای خودروسازان اروپایی اشتغال داشتند و به طور مستقل هیچ خودروی تولید نمیکردند، اما کارکردن کنار خودروسازانی همچون فولکس واگن، ب ام و، مزدا و… باعث شد تا طی چند سال گذشته خودروهای چینی به سطح قابل قبولی از تکنولوژی ساخت خودرو دست پیدا کنند که در نتیجه آمار خوبی از خرید خودرو در داخل ایران را به خود اختصاص دادند.
طبیعتا نباید انتظار داشت که تمامی خودروسازان این کشور توانسته باشند همگام با تکنولوژی روز دنیا پیشروی کرده باشند، در واقع هنوز هم شرکتهای نوپا و ضعیفی وجود دارند که محصولات بسیار بیکیفیت و کپیشده از خودروسازان اروپایی را تولید میکنند. هماکنون در بازار کشور ما نیز بیش از دهها برند مختلف از خودروهای چینی عرضه میشوند و با وجود تمامی حاشیهها توانستهاند مشتریان زیادی را به سوی خود بکشانند.
در ابتدای ورود خودروهای چینی تقریبا تمامی افراد نسبت به خرید این خودروهای گمنام مقاومت از خود نشان میدادند، اما پس از مدت کوتاهی همزمان با افزایش خدمات، تنوع محصولات و شرایط بسیار خوب فروش، خودروهای چینی نیز توانستند اعتماد مشتریان داخلی را جلب کرده و به بازار خوبی دست پیدا کنند. بر اساس آخرین اطلاعات به دست آمده، پای سدان چینی جدیدی به بازار ایران باز شده است.
سدان جدید چینی درشهرک آزمایش
با توجه به این تصاویر، مشخص است که سدان جدیدی وارد شهرک آزمایش شده و گویا قرار است تا مجوزهای لازم برای عرضه و شمارهگذاری را دریافت کند. با دقت به این عکسها، میبینیم که نشان تجاری خودرو پوشانده شده و قطعا طرف ایرانی برنامه ندارد تا پیش از قطعی شدن برنامه تولید، معرفی را برای این سدان جدید داشته باشد.
با جستوجوی بیشتر در فضای وب، متوجه میشویم که این خودرو مربوط به کمپانی «سوئست» چین است.
این خودروساز چینی سالهای قبل در بازار ایران حضور داشته و به تولید ون مشغول بوده است. در چند ماه گذشته هم تصاویری از سایر محصولات این خودروساز در جادههای کشور منتشر شد و معلوم است که سوئست برنامه عرضه کراس اوورها و سدانهای جدیدی را در بازار ایران دارد. اما هنوز به صورت قطعی نمیتوان گفت که کدام خودروساز ایرانی مشارکت با این نشان چینی را در پیش گرفته و فعلا برخی گمانه زنیها در خصوص فعالیت برخی خودروسازان کرمانی با نشان سوئست مطرح شده است.
قیمت و مشخصات فنی
سوئست A5 به عنوان یک سدان اقتصادی در بازار چین عرضه میشود و قیمتی کمتر از 12هزار دلار را در اکثر بازارهای هدف این خودروساز شرقی دارد. A5 که در رده سدانهای کلاس C قرار دارد، نمونه به روزتر سوئست V5 است و تا حدی در بحث طراحی به روزتر از قبل به حساب میآید. سوئست A5 به پیشرانه 1٫5 لیتری تنفس طبیعی مجهز است و 120 اسب بخار را با گشتاور 143 نیوتن متر در اختیار راننده میگذارد. جعبه دنده A5 از نوع 5 سرعته دستی است و میتوان این سدان چینی را با جعبه دنده CVT اتوماتیک هم سفارش گذاری کرد.
دو کیسه هوا، سانروف، کروز کنترل، تریم داخلی چرم مصنوعی، نمایشگر لمسی، دوربین و سنسور پارک عقب، استارت دکمه ای، سیستم کنترل پایداری، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، چراغ روشنایی روز، سنسور نور و باران، تهویه اتوماتیک، جلو آمپر دیجیتال، آینههای تاشو برقی، سنسور باد لاستیک و… در سوئست A5 دیده میشود.
منبع: راه صنعت و اسب بخار