خبرگزاری فارس: امیر سرتیپ حاتمی در آیین رونمایی از این دستاورد ارزشمند اظهار داشت: در سال مزین به شعار" جهش تولید" و با عنایت به تأکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر حرکت شتابنده در راستای بومی سازی محصولات دفاعی و نظر به نقش کلیدی سامانههای قوای محرکه در تولید شناورهای نظامی و غیرنظامی تندرو، سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در راه دستیابی به خود کفایی در طراحی و تولید این زنجیره مهم و حیاتی و رفع گلوگاههای سامانه قوای محرکه شناور، موفق به بومی سازی گیربکس دریایی با ظرفیت 1650 اسب بخار شد.
وزیر دفاع با بیان اینکه در صنایع کشتی سازی یکی از حوزههای اصلی و گلوگاههای مهم، سامانههای قوای محرکه و زیر مجموعههای آن شامل موتور، گیربکس و سامانه رانش است گفت: کشورهای غربی طی دهههای گذشته و به روشهای مختلف از ورود این سامانهها به جمهوری اسلامی ممانعت میکردند و در نهایت همین تحریمها برای سیستم دفاعی کشور فرصتی را فراهم آورد تا با تکیه بر ظرفیت و توانمندی بومی این محصولات را به مرحله تولید برسانند.
امیر حاتمی رفع گلوگاههای موجود در تأمین انواع سامانههای انتقال قدرت شناورها، دستیابی به فناوری و دانش طراحی و ساخت سامانههای هیدرولیک، کلاچ و سایر اجزای سیستم انتقال قدرت، صرفه جویی ارزی و اقتصادی کشور و همچنین ایجاد چرخه تأمین قطعات را از مهمترین اهداف تولید گیربکس دریایی برشمرد.
امیر حاتمی با بیان اینکه تولید محصولات حوزه قوای محرکه و رانش دریایی به دلیل نیازمندیهای این حوزه به زیرساختهای عمیق دانشی و همچنین هزینههای سرمایهای سخت افزاری و نرم افزاری از پیچیدگیهای زیادی برخوردار است گفت: متخصصان سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع با تحقیق گسترده در این حوزه و با توجه به نیاز مبرم حوزه نظامی و غیر نظامی به این سامانهها موفق شدند طی 12 ماه گیربکس را طراحی و تولید کنند.
وی با بیان قابلیت این گیبربکس در حوزه نظامی گفت: نیروها و یگاههای نظامی در حوزه رزم، مأموریت و صحنه نبرد نیازمند استفاده از شناورهای سبک، تندرو، جستجو و نجات با قدرت مانور بالا هستند و این سیستم رانش نیاز نیروهای مسلح را تأمین خواهد کرد.
وزیر دفاع در تشریح قابلیت این سیتم رانش در حوزه غیر نظامی گفت: از این سیستم میتوان در شناورهای غیر نظامی مانند شیلات، سازمان اداره و بنادر و برخی از واحدهای امنیتی و حفاظتی ساحلی نیز بهره برد.
وزیر دفاع گیربکس دریایی را یک واسط اصلی و ضروری بین تولید توان موتور و واحد پیشران عنوان کرد و افزود: طراحی و انتخاب یک گیر بکس مناسب از ضروریات یک شناور است چرا که قادر است بوسیله اجزای تشکیل دهنده خود انتقال حرکت و گشتاور محور محرک را به سایر محورهای ضروری انتقال دهد.