آمادگی بهزیستی برای واگذاری امور مهدهای کودک به یک نهاد مشخص

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: آماده هستیم تا مسئولان شورای عالی انقلاب فرهنگی یا هر جای دیگری، صفر تا ۱۰۰ امور مهد‌های کودک را به یک نهاد مشخص بسپارند.

آمادگی بهزیستی برای واگذاری امور مهدهای کودک به یک نهاد مشخص

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حبیب‌الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در یک گفت‌وگوی رادیویی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص وضعیت مهد‌های کودک، اظهار کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری مثل همیشه کلیدی و راهگشا است و ایشان بر کارکرد آموزشی و پرورشی مهد‌های کودک که امری مهم است همواره تأکید دارند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: مهد‌های کودک در گذشته عمدتا وظیفه نگهداری از کودکان را بر عهده داشتند، اما در حال حاضر کارکرد مهد‌های کودک تغییر کرده است و مباحث آموزشی، پرورشی و اجتماعی کردن کودکان در مهد‌ها دنبال می‌شود.

فرید با اشاره به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در مصوبات چندین سال پیش می‌گوید که مهدکودک یک مرکز آموزشی است و تمام تلاش ما در این چند سال این بوده که در حوزه پیش از دبستان، نگاه هزینه‌ای صرف را به کودکان به نگاه سرمایه گذاری روی کودک تبدیل کنیم، به طوری که بعضی از کشور‌ها بین 2 تا 4 درصد از تولید ناخالصی داخلی خود را به رشد و تکامل کودکان اختصاص داده اند.

وی افزود: از سال 87 قانونی یک ساله در خصوص تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزش و پرورش غیردولتی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که این قانون طی 5 سال تمدید و در سال 95 به عنوان قانون دائمی مصوب شد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در تبصره 2 ماده 2 این قانون آمده است: تعیین شاخص‌های آموزشی و پرورشی، تدوین محتوا و نظارت بر مهد‌های کودک از حیث آموزشی و پرورشی بر عهده وزارت آموزش و پرورش و صدور مجوز و ارائه برنامه بر عهده بهزیستی است. مشکل از همین جا شروع شده، چون تولی گری مشخص نشده است و برای کسانی که وارد این حوزه می‌شوند، باعث سر در گمی خواهد شد.

فرید گفت: بر طبق قانون قرار بود که آیین نامه سه ماهه نوشته شود و در اردیبهشت ماه امسال به تصویب هیأت وزیران رسید، اما نداشتن متولی واحد باعث شده است که این اختلاف همچنان ادامه پیدا کند و به همین دلیل بار‌ها پیشنهاد تولی واحد مهد‌های کودک به یک نهاد مشخص توسط سازمان بهزیستی مطرح شده است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی به جلسه اخیر شورای انقلاب فرهنگی اشاره کرد و افزود: در همین جلسه نیز قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور بار دیگر پیشنهاد داد که از صفر تا صد موارد مربوط به شهریه، رتبه بندی، خدمات و... مهد‌های کودک به یک نهاد واحد اعم از آموزش و پرورش، بهزیستی و یا هر نهاد دیگری واگذار شود و به این ترتیب پاسخگویی نیز بهتر می‌شود.

فرید همچنین به محتوای معرفی شده از سوی بهزیستی به مهد‌های کودک اشاره کرد و گفت: طی سال‌های گذشته که هنوز هم آیین نامه به قانون دائمی تبدیل نشده بود، هر ساله تمام محتوا‌هایی که به مهد‌های کودک معرفی می‌کردیم به تأیید آموزش و پرورش رسیده بود و تأکید داشتیم که این محتوا در کتاب نامه رشد که هر سال توسط آموزش و پرورش منتشر می‌شود، معرفی شود.

وی تصریح کرد: آیین نامه مذکور، مجوز دادن و برنامه (که در آیین نامه نیز «برنامه» به این شکل تعریف شده است:برنامه شامل مجموعه فعالیت‌ها و خدماتی می‌شود که در حوزه‌های مرتبط با فضای فیزیکی و تجهیزات، نیروی انسانی، ایمنی و بهداشت، مراقبت، شهریه، رتبه بندی و خدمات اجتماعی پیشگیرانه مهدکودک نظیر انواع غربالگری‌های بینایی و... که برای کودک انجام می‌شود) را به بهزیستی و شاخص‌های آموزشی و پرورشی را به وزارت آموزش و پرورش سپرده است، اما گاهی بعضی از همکاران ما در آموزش و پرورش شاخص‌هایی از جنس فضای فیزیکی را به عنوان شاخص آموزشی تلقی می‌کنند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور افزود: با توجه به اینکه 80 درصد بچه‌های مهد‌های کودک در سنین بین 4 تا 6 سال قرار دارند که می‌توانند تحت آموزش پیش دبستانی قرار بگیرند، متفاوت بودن شاخص‌های فضا و سایر شاخص‌ها باعث شده است که این دوگانگی ایجاد شود و مهد‌های کودک نیز دچار بلاتکلیفی و ابهام شوند.

وی ضمن اعلام آمادگی کامل سازمان بهزیستی کشور برای تعیین تکلیف مهد‌های کودک گفت: کاملا آماده هستیم تا دوستان ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی یا هر جای دیگری، صفر تا 100 امور مهد‌های کودک را به یک نهاد مشخص بسپارند و به این ترتیب اختلاف نظر‌ها برطرف خواهد شد.

بیشتر بخوانید


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان