بازگشت ترافیک‌های سنگین به پایتخت با بازگشایی مدارس/ زمزمه تغییر در نحوه اجرای طرح ترافیک و محدوده کاهش

بازگشایی مدارس بعد از گذشت بیش از ۶ ماه بار دیگر ترافیک سنگین را به خیابان‌های تهران بازگرداند.

بازگشت ترافیک‌های سنگین به پایتخت با بازگشایی مدارس/ زمزمه تغییر در نحوه اجرای طرح ترافیک و محدوده کاهش

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، شهروندان تهرانی که در تاریکی صبح دیروز به محل کارشان رفتند، شرایط متفاوت ترافیکی را در سطح خیابان‌ها و معابر شهر تهران تجربه کردند.

هر سال همزمان با بازگشایی مدارس، شاهد افزایش ترافیک فزاینده در سطح معابر هستیم، اما امسال با توجه به حساسیت خانواده‌ها برای حفظ سلامتی فرزندانشان انتظار می‌رفت، حضور دانش آموزان در مدارس حداقلی و بدون تأثیر بر روی وضعیت ترافیکی باشد، اما شرایط پیش آمده نشان داد، خانواده‌های ایرانی کسب علم و دانش را در شرایط خطر هم رها نمی‌کنند.

سرهنگ رازقی رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور تهران گفت: به خاطر بازگشایی مدارس بار ترافیک زودتر شروع شد و از قبل ساعت 6 صبح شاهد بار ترافیکی شدیدتر از روز‌های قبل بودیم.

اما و اگر‌ها بر سر اینکه آیا مدارس در تاریخ مقرر بازگشایی شود یا خیر خانواده‌ها و حتی مدیران شهری را هم غافلگیر کرد. هر سال مدیریت شهری با اطمینان از زمان دقیق بازگشایی مدارس تمهیدات لازم را انجام می‌داد، اما امسال ابهام در تاریخ بازگشایی مدارس، مدیریت شهری را بر سر دوراهی قرار داد.

سید مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: حضور دانش آموزان در مدارس از روز 15 شهریور ماه دیر هنگام اعلام شد، اما این موضوع مشکل خاصی را رقم نزد و بار ترافیکی شهر تهران هم افزایش جدی نداشت.

از سوی دیگر سردار رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ آماری از روز اول بازگشایی مدارس ارائه داد که نشان می‌دهد، با وجود نگرانی‌های خانواده‌ها از حضور فرزندانشان در مدرسه، شاهد افزایش ترافیک در روز اول بازگشایی مدارس بوده‌ایم.

سردار رحیمی گفت: نسبت به 2 هفته قبل 8 درصد افزایش ترافیک داشتیم، اما خیلی شاهد افزایش ترافیک نیستیم.

سردار حمیدی رئیس پلیس راهور تهران هم گفت: چون شاهد افزایش جدی ترافیک نبودیم، لذا طرح ترافیک همچون سابق از ساعت 8:30 تا 16 اجرا می‌شود.

همچنین نوبخت مدیر عامل متروی تهران با ارائه آماری گفت: همزمان با بازگشایی مدارس شاهد افزایش 10 درصدی مسافران مترو بودیم.

دیروز روز اول بازگشایی مدارس بود و برخی افراد بر سر کلاس‌ها حاضر نشدند و انتظار می‌رود طی روز‌های آینده تا حدودی بر ترافیک معابر و جمعیت استفاده کننده از مترو و اتوبوس افزوده شود.

طی 6 ماه نخست سال جاری که مدارس تعطیل بودند، افزایش تعداد اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو یکی از مطالبات جدی تهرانی‌ها و مدیریت شهری از دولت بود که حالا رنگ و بوی رویا به خود گرفته است. اکنون که مدارس باز شده‌اند و شاهد افزایش 10 درصدی مسافران مترو هستیم، لزوم افزایش تعداد واگن‌های مترو بیش از گذشته احساس می‌شود.

حناچی شهردار تهران و مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بار‌ها در مصاحبه‌های مختلف اعلام کرده‌اند که تهران به 3 هزار اتوبوس نیاز دارد و قانون دولت را موظف کرده که این تعداد را تأمین کند.

با توجه به اینکه ارائه 3 هزار دستگاه اتوبوس به شهر تهران بعید به نظر می‌رسید، همزمان با شیوع کرونا در فروردین 99 دکتر روحانی رئیس جمهور کشورمان گفت: اگر شهرداری بخواهد به خاطر شیوع کرونا 500 اتوبوس بخرد، آن وقت دولت هم تا آخر شهریور ماه در تأمین هزینه کمک می‌کند.

وعده‌ای که محقق نشد و شهرداری تهران به سمت بازسازی 400 اتوبوس فرسوده رفت. در سه ماهه نخست سال 99 که شرایط کرونایی تهران قرمز نبود، مدارس تعطیل بود و به خاطر این وضعیت شاهد کاهش جمعیت حاضر در مترو و اتوبوس بودیم و در این میان ستاد مقابله با کرونای تهران اقدام به لغو طرح ترافیک کرد.

در این شرایط که تحصیل دانش آموزان با نگرانی همراه شده است، شهردار تهران وعده‌ای داد که می‌تواند تا حدودی از نگرانی‌های تحصیل در شرایط موجود کرونایی بکاهد.

پیروز حناچی دیروز گفت: سرویس‌های خاصی برای خدمات رسانی به دانش آموزان تأیید صلاحیت شده‌اند و اتوبوس‌های خاص آرم دار دانش‌آموزان را جابه‌جا خواهند کرد.

در این میان شنیده‌ها حاکی از آن است که در جلسه دیروز شورای ترافیک که با حضور تعدادی از مسئولان و مدیران شهری برگزار شد، پیشنهاداتی مبنی بر لغو اجرای طرح ترافیک ارائه شده که این موضوع احتمال لغو طرح ترافیک را بالا برده است.

حالا سوال این است که چرا در شرایطی که وضعیت تهران قرمز است و تعداد مسافران مترو هم 10 درصد افزایش یافته، ستاد مقابله با کرونای تهران اقدام به لغو طرح ترافیک نمی‌کند؟

البته شنیده شده است که تغییراتی در نحوه اجرای طرح ترافیک و طرح کاهش (زوج یا فرد) قرار است ایجاد شود.

 


بیشتر بخوانید


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان