پنجاهسالگی رنجروور
مدل ویژه پنجاه سالگی رنجروور را میتوان با رنگهای نسل اول این ماشین سفارش داد
لندروور، پنجاه ساله شدن ساخت مدل رنجروور را با عرضه محدود یک مدل ویژه از این ماشین جشن میگیرد. این مدل که با پسوند "پنجاه" نامگذاری شده با الهام از نسل اول رنجروور تزیین شده و تنها 1970 دستگاه از آن ساخته میشود.
اولین سری رنجروور در تاریخ 17 ژوئن سال 1970 میلادی به بازار عرضه شد. از این ماشین به عنوان اولین شاسیبلند لوکس جهان یاد میشود و در پنجاه سال گذشته بیش از یک میلیون دستگاه از آن تولید شده است.
موفقیت رنجروور در ترکیب توانایی رانندگی در خارج از جاده با سواری راحت و لوکس، باعث شد در پنج دهه گذشته محصولاتی مشابه زیادی به بازار عرضه شود، اما رنجروور همیشه در این سالها جایگاه خود را حفظ کرد و همیشه مبنایی برای ارزیابی خودروهای دیگر در این بخش از بازار است.
نسل اول رنجروور در سال 1970 میلادی به بازار عرضه شد
مدل ویژه پنجاه سالگی رنجروور بر مبنای لوکسترین سطح از نسل چهارم این ماشین ساخته شده است. موتور آن هشت سیلندر و با قدرت 518 اسب بخار است و میتوان آن را با رنگهایی مشابه با نسل اول این ماشین سفارش داد.
قیمت رنجروور پنجاه هنوز اعلام نشده، اما انتظار میرود از گرانترین مدل نسل کنونی که 180 هزار پوند (222 هزار دلار) است، گرانتر باشد. نسل اول رنجروور در سال 1970 با قیمت 1998 پوند به بازار عرضه شد.
پیمان کارگر اولین ایرانی است که مدیریت یک خودروسازی مهم در جهان را بر عهده میگیرد
برنامه کارگر برای اینفینیتی
پیمان کارگر، مدیر جدید اینفینیتی، برنامه خود برای آینده این خودروساز لوکس ژاپنی را اعلام کرد. او که اولین ایرانیتباری است که مدیریت یک خودروساز بزرگ جهانی را برعهده میگیرد، کمتر از یک ماه است که هدایت اینفینیتی را برعهده گرفته است.
کارگر بیش از بیست سال در رنو کار میکرد و از جمله مدیر بخش خاورمیانه و ایران کارخانه فرانسوی بود. در دوره مسئولیت او، رنو یکی از بزرگترین قراردادهای تجاری پس از توافق هستهای را با ایران امضا کرد و قرار بود علاوه بر همکاری با خودروسازان ایرانی، به طور مستقل در ایران ماشین تولید کند. این قرارداد پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریمها به سرانجام نرسید.
پیمان کارگر 53 ساله، پیش از پیوستن به اینفینیتی حدود یک سال مدیر بخش خاورمیانه، آفریقا و هند نیسان بود.
اینفینیتی سی سال پیش با هدف ساخت ماشینهای لوکس برای نیسان و رقابت با لکسوس و آکورا، دو خودروساز دیگر ژاپنی تاسیس شد. این شرکت در دهه گذشته تلاش میکرد تا با روشی مشابه با خودروسازان آلمانی فعالیت کند و حتی برای ارتقای فنی ماشینهایش با دایملر، سازنده ماشینهای مرسدس-بنز شریک شد.
شاسیبلند QX50 تازهترین محصول اینفینیتی است که دو سال پیش به بازار عرضه شد
فروش اینفینیتی در سالهای گذشته در حد انتظار نبوده و این شرکت پس از برکناری جنجالی کارلوس گون، مدیر نیسان درباره آیندهاش سردرگم بود. پیمان کارگر چهارمین مدیری است که در یک سال و نیم گذشته هدایت این کارخانه را برعهده میگیرد.
او در اولین مصاحبهاش پس از آغاز به کار به خبرگزاری اتوموتیو نیوز گفته از میزان درآمد اینفینیتی راضی نیست و هدفش سودده کردن شرکت و آوردن ثبات به کارخانه در بلندمدت است. برای رسیدن به این هدف اینفینیتی به جای طراحی خودروهای مستقل، ماشینهای خود را براساس مدلهای نیسان خواهد ساخت.
انتخاب این استراتژی بیخطر نیست. اشتراک فنی با محصولات ارزانتر نیسان ممکن است باعث کاهش اعتبار اینفینیتی شود.
لکسوس و آکورا، رقیبان اینفینیتی حداکثر تلاش خود را میکنند تا محصولاتشان با ماشینهای شرکت مادر یعنی تویوتا و هوندا متفاوت باشد. هیوندای هم با استراتژی مشابه مارک لوکس جنسیس را تا حد ممکن از ماشینهای ارزانش دور کرده است.
اینفینیتی سال گذشته در نمایشگاه دیترویت ایدهای از ظاهر محصولات آیندهاش را نمایش داد
پیمان کارگر، اما میگوید استفاده از دانش فنی نیسان، باعث نمیشود تمرکز اینفینیتی برای ارائه محصولات لوکس از بین برود. درعوض این شرکت با صرفهجویی در این بخش، سرمایه بیشتری برای ساخت فنآوریهای لوکس آزاد میکند. علاوه بر این قرار است امکانات و فنآوریهای جدید، زودتر از محصولات نیسان در ماشینهای اینفینیتی معرفی شود.
عرضه نسل جدید شاسیبلند QX60، اولین آزمون جدی این استراتژی جدید خواهد بود. این ماشین از نظر فنی با نیسان پسفایندر مشترک است. کارگر میگوید اولین مدل الکتریکی کارخانه هم در سال 2023 به بازار عرضه خواهد شد.
اینفینیتی در سال گذشته میلادی 189 هزار دستگاه ماشین تولید کرد که 24 درصد نسبت به سال 2018 کاهش داشت.
راه حل میانه
نسل جدید سیتروئن C4 از سال آینده به بازار عرضه خواهد شد
سیتروئن تصاویری از نسل جدید مدل C4 خود را منتشر کرده است. این ماشین که اولین مدل الکتریکی کارخانه فرانسوی است قرار است در سال 2021 به بازار عرضه شود.
تولید نسل قبلی C4 که یک هچبک متعارف بود در سال 2018 متوقف شد و از آن زمان سیتروئن مدل شاسیبلندی به نام C4 کاکتوس را تولید میکرد. نسل جدید C4 جانشینی برای هر دو مدل است و به همین دلیل طراحان سیتروئن آن را شبیه به یک هچبک طراحی کردهاند که شاسیبلند است.
وینسنت کوبه، مدیر سیتروئن میگوید نوآوریهای زیاد در طراحی C4 کاکتوس باعث شده بود تا برخی خریداران محافظهکار از این مدل استقبال نکنند. به همین دلیل با اینکه فرم نسل جدید با هچبکهای متعارف نظیر فولکسواگن گلف فرق دارد، اما طراحان سیتروئن تلاش کردهاند آن را به سلیقه عمومی نزدیکتر کنند.
سیتروئن C4 اولین مدل تمام الکتریکی کارخانه فرانسوی است
داخل ماشین نسبت به قبل لوکستر شده و نمایشگر بزرگتری در داشبورد قرار داده شده است. C4 از نظر فنی با پژو 208 مشترک است. علاوه بر مدل الکتریکی، این ماشین با موتورهای بنزینی و دیزل هم به بازار عرضه خواهد شد.
سیتروئن در سال گذشته میلادی با یک درصد افزایش نسبت به سال 2018، هشتصد و سی هزار دستگاه ماشین تولید کرد.