حراج لباس سوزن دوزی فرح پهلوی با قیمت پایه ۸۸۰۰ دلار

موسسه حراج هرمان هیستوریکا در آلمان لباسی ابریشمی را با قیمت پایه ی ۸۸۰۰ دلار به حراج گذاشته که می‌ گوید متعلق به فرح پهلوی است. پهلوی درباره ی این لباس توضیح داده و گفته این لباس احتمالاً نسخه ی اولیه ی لباسی بوده که سال ها پیش به یک نفر بخشیده است.

حراج لباس سوزن دوزی فرح پهلوی با قیمت پایه 8800 دلار

موسسه حراج هرمان هیستوریکا در آلمان لباسی ابریشمی را با قیمت پایه ی 8800 دلار به حراج گذاشته که می‌ گوید متعلق به فرح پهلوی است. پهلوی درباره ی این لباس توضیح داده و گفته این لباس احتمالاً نسخه ی اولیه ی لباسی بوده که سال ها پیش به یک نفر بخشیده است.

حراج لباس فرح پهلوی

مؤسسه ی هرمان هیستوریکا در مونیخ آلمان گفته که این لباس متعلق به کلکسیون لباس‌ های ایرانی فرح پهلوی است.

پهلوی به بی‌‌بی‌سی گفته بود که او این مجموعه لباس‌ ها را از ایران نیاورده است.

اما او بعد به بی‌بی‌سی توضیح داد دوستی به او یادآوری کرده که لباس حراج شده احتمالاً نسخه ی اولیه ی لباسی است که او در ایران جا گذاشته است. به گفته ی فرح پهلوی، او لباس ابریشمی سوزن‌ دوزی شده را یک بار پوشید اما نامه‌ ای از یک دختر جوان از اروپای شرقی دریافت کرد که شیفته ی این لباس شده است.

پهلوی می‌ گوید این لباس را به عنوان لباس عروسی به آن دختر هدیه داده و برای خودش مشابه لباس اولیه را بار دیگر با طرحی متفاوت سفارش داده است.

پست اینستاگرام رسمی مؤسسه حراج هرمان هیستوریکا درباره لباس منسوب به فرح پهلوی

هرمان هیستوریکا که این لباس را با قیمت پایه ی 7500 یورو (حدود 8800 دلار) به حراج گذاشته می‌ گوید نامه‌ ای از سفارت شاهنشاهی ایران در سال 1975 در اختیار دارد که اصالت این لباس ابریشمی را تأیید می‌ کند.

حراجی هرمان هیستوریکا تصاویری از این لباس منتشر کرده و نوشته که فرح پهلوی این لباس را در مراسم‌ های مهم تاریخی از جمله ملاقات او و محمدرضا پهلوی با ریچارد نیکسون، رئیس‌ جمهوری وقت آمریکا استفاده کرده است.

برخلاف نوشته ی وبسایت حراجی هرمان هیستوریکا، این لباس در فرانسه دوخته نشده است. ایده ی این لباس را که تلفیقی از پارچه‌ های ایرانی و طراحی مدرن است، فرح پهلوی با الهام از صنایع دستی ایران به کیوان خسروانی سپرد. سوزن‌ دوزی لباس کار مهتاب نوروزی، سوزن‌ دوز بلوچ است که به جای رنگ‌ های رایج سوزن‌ دوزی آن دوران (مشکی و قرمز) از نخ‌ های آبی و طلایی استفاده کرد.

مهتاب نوروزی مشهورترین سوزن‌ دوز بلوچستان ایران بود. تعدادی از آثار نوروزی در مجموعه ی سعدآباد تهران نگهداری می‌ شود. لباس‌ های درباری که او به همراه دیگر سوزن‌ دوزان بلوچ به سفارش فرح پهلوی در دهه ی پنجاه خورشیدی دوخته‌ بود، از جمله ی این آثار است. مهتاب نوروزی در سال 91 در سن 79 سالگی درگذشت.

موسسه حراجی آلمانی گفته لباسی که دارد همان لباس فرح پهلوی است که در دیدار با ریچارد نیکسون پوشیده بود

فرح پهلوی چند سال پیش در مصاحبه‌ ای به بی‌بی‌سی فارسی گفته بود که بخشی از لباس‌ های ایرانی خود را به عمد در ایران جا گذاشته است: «دوست داشتم قسمتی از وجودم در کاخ باقی بماند.»

بیش از دو سال پیش قرار بود نمایشگاهی از این لباس‌ ها و وسایل شخصی فرح پهلوی در کاخ سعدآباد تهران افتتاح شود که به دلایلی لغو شد.

بخشی از لباس‌ های فرح پهلوی را مزون‌ های مشهور فرانسوی از جمله ایو سن لوران و کریستین دیور آماده کرده بودند.

بیشتر بخوانید:

گشتی در عمارت مجلل اشرف پهلوی در نیویورک که در آن از دنیا رفت

داستان بوگاتی محمد رضا پهلوی؛ هدیه فرانسوی به مناسبت ازدواج با فوزیه + ویدیو

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان