سدان جدید ایران خودرو بهمن ۹۹ وارد بازار می‌شود

همه چیز درباره K ۱۳۲ سدان جدید ایران خودرو

در واقع ایران خودرو پروژه‌ای تحت عنوان کد فنی K آغاز کرده و قرار است سدان K۱۳۲ اولین خودرو از این خانواده باشد که به دست مشتریان می‌رسد

همه چیز درباره K 132 سدان جدید ایران خودرو
 
فرادید؛ اواخر سال 98 بود که ایران خودرو از محصول جدید خود با نام K 132 رونمایی کرد. در واقع K 132 فیس لیفت خودروی فرانسوی تبار یعنی پژو 301 بوده و قرار است این سدان تازه نفس بهمن ماه سال جاری وارد بازار شود. البته ایران خودرو برای سال 1400 در نظر دارد سه محصول -که شامل یک سدان با کد K 132، یک کراس اور با کد K 125 و همچنین یک هاچ بک با کد K 121 می‌شود- را به سبد محصولات خود اضافه کند. با این حال سدان K 132 پیش از دیگر محصولات جدید عرضه خواهد شد.

به گزارش فرادید، درمورد قیمت تمام شده این محصول هنوز اطلاعاتی منتشر نشده، اما با توجه به اینکه در حال حاضر بهای پژو 301 فیس لیفت در تیپ‌های مختلف حدود 13 تا 17 هزار دلار است، به نظر می‌رسد K 132 نیز با توجه به پیشرانه و امکانات قیمتی در بازه 11 تا 14 هزار دلار قیمت گذاری شود، که با دلار 19 هزار تومانی قیمت حداقلی 209 و حداکثری 266 میلیون تومانی خواهد داشت.  

طبق برنامه زمان بندی ایران خودرو، تولید این محصول جدید در بهمن ماه 99 و احتمالا در ایام دهه فجر، آغاز خواهد شد. ظرفیت خط تولید K 132 نیز 4 دستگاه در ساعت است که البته در سال 1400 به 30 دستگاه در ساعت خواهد رسید.  

در واقع ایران خودرو پروژه‌ای تحت عنوان کد فنی K آغاز کرده و قرار است سدان K132 اولین خودرو از این خانواده باشد که به دست مشتریان می‌رسد. بعد از آن نیز نوبت به کراس اور K125 می‌رسد که شاید تولید انبوه آن به سال 1401 موکول شود. اما درباره هاچ بک K121 فعلا هیچ اطلاعاتی در دسترس نیست.

این خودرو بر روی پلتفرم PF1 گروه پژو سیتروئن ساخته شده و مبنای آن خودروی پژو 301 است. با نگاهی به تصاویر منتشر شده از K132، مشخص است که بخش‌هایی از بدنه جانبی، کابین و فریم سقف این خودرو  نیز با پژو 301 مشترک بوده و بیشترین تغییرات در بخش طراحی جلو و عقب خودرو اعمال شده است.

همه چیز درباره K 132 سدان جدید ایران خودرو
نمایی از پژو 301

در واقع پژو 301 یکی از خودرو‌های پسابرجامی بود که تولید آن بنابر قرارداد ایران خودرو و پژو  قرار بود در ایران و با قیمتی حدود 60 میلیون تومان انجام شود، اما با توجه به تحریم‌های آمریکا تولید آن معلق ماند. اما پس از مدتی ایران خودرو غافل گیرمان کرد و خبر داد که قرار است فیس لیفت داخلی پژو 301 تحت عنوان K132 به تولید انبوه برسد
 
براساس گفته های معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو، تامین قطعات و اجزای این سدان تا سقف 92 درصد از طریق داخل کشور تامین می شود و فعلا در 8 درصد قطعات آن وابستگی به خارج از کشور وجود دارد.
 
 

مشخصات فنی، آپشن ها و تجهیزات سدان جدید ایران خودرو

مسئولان ایران خودرو در این رابطه عنوان داشته اند که با معرفی این نمونه همگان متوجه خواهند شد که دیگر این سدان ارتباطی به پژو 301 فیس لیفت ندارد و در اکثر بخش‌ها ویژگی‌های متفاوتی نسبت به سدان فرانسوی را دنبال می‌کند. فاصله محوری، ظاهر کلی، اجزای کابین، سیستم برق و فنی، ساختار بدنه و… از جمله تفاوت‌های میان K132 نهایی با پژو 301 خواهد بود. بنابر اعدای ایران خودرو این محصول با داخلی سازی 92 درصدی ساخته خواهد شد.

بنابر آخرین اطلاعات دریافتی، ایران خودرو در نظر دارد در مقایسه با نمونه اولیه معرفی شده در جلسه هیات دولت، تغییرات اساسی تری را در ظاهر K132 اعمال کند تا طرح جلو پنجره، چراغ‌ها و خطوط سپر متفاوت و پخته‌تر شود.
همه چیز درباره K 132 سدان جدید ایران خودرو
محصول نهایی این پروژه با دو نوع موتور و در دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک تولید خواهد شد.

گفته می‌شود در مرحله اول موتور EC5 و گیربکس دستی بر روی این خودرو نصب خواهد شد. مشخصات سدان K132 را با موتور EC5 در جدول زیر آمده است.

اما ایران خودرو قصد دارد IKCO K132 را با موتور EF7 توبورشارژ پلاس و گیربکس اتوماتیک نیز تولید کند، موتوری که هم اکنون بر روی دنا توربوشارژ نصب شده که بازدهی خوبی نیز داشته است. پیشرانه 1.7 لیتری توربو TC7 قدرتی برابر با 150 اسب بخار در کنار گشتاور 215 نیوتن متری را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

در روز رونمایی از K132 اولیه توسط حسن روحانی، با توجه به تصاویر منتشر شده مشخص بود که این خودرو تنها در بحث ظاهر جلو و عقب با پژو 301 متفاوت است و حتی در بحث اجزای جانبی بدنه، سقف، شیشه ها، تریم داخلی و… کاملا با این سدان فرانسوی برابری می‌کند.
 
حال با توجه به اطلاعات اعلام شده در جلسه معاونت تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو مشخص شده که نمونه نهایی K132 تفاوت‌های بیشتری از پژو 301 فیس لیفت خواهد داشت. به گفته برخی منابع خبری در مرکز تحقیقات ایران خودرو و معاونت طراحی محصول این شرکت K132 نهایی فاصله محوری متفاوت، ابعاد جدید و نمای جانبی متفاوت نسبت به پژو 301 خواهد داشت. همچنین کابین این خودرو طراحی مختص خود را دارد و تریم داخلی آن شباهتی به پژو 301 ندارد.

همه چیز درباره K 132 سدان جدید ایران خودرو
آن طور که مشخص است، K132 با توجه به استاندارد‌های جدید در تمام نسخه‌ها با سیستم کنترل پایداری الکتریکی عرضه می‌شود و بخشی از تست‌های این سامانه در خارج از کشور برگزار شده و برخی دیگر از بررسی‌های این سیستم، با توجه به شرایط آب و هوایی در ماه‌های آتی برگزار خواهد شد. ایران خودرو K132 با دو تیپ فنی اصلی به بازار می‌آید که نمونه ساده به پیشرانه 1٫6 لیتری EC5 با قدرت 110 تا 113 اسب بخار مجهز است. این نسخه قدرت خود را به وسیله جعبه دنده 5 سرعته BE4 به چرخ‌های جلو می‌رساند. در نمونه کاملتر K132 پیشرانه EF7 توربو و EF7 توربو پلاس (TC7 و TC7 پلاس) نصب می‌شود. این پیشرانه‌ها قابلیت تولید 150 و 167 اسب بخار را دارند و جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک DAE این توان را به چرخ‌های جلوی این سدان ملی می‌رساند.

با توجه به زیرساخت‌های ایجاد شده نسخه نهایی K132 با تریم داخلی چرم و پارچه عرضه می‌شود و امکاناتی نظیر فرمان کمکی برقی، سانروف، تهویه الکتریکی، نمایشگر لمسی، کروز کنترل، صندلی‌های جلو برقی، دوربین و سنسور پارک عقب، چراغ روشنایی روز، رینگ آلومینیومی، کیسه هوای جلو و جانبی و… در آن دیده خواهد شد.
 
 
 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان