آفتاب پرست خزنده‌ای که رنگش تغییر می‌کند

آفتاب پرست یکی از خزندگان معروف است که با قرار گرفتن در برابر آفتاب رنگش تغییر می‌کند.

آفتاب پرست خزنده‌ای که رنگش تغییر می‌کند


به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،  آفتاب پرست از خانواده خزندگان و آفتاب پرستان است که به عنوان معروف‌ترین خزنده شناخته می‌شود. این خزنده دارای بدنی پهن و چشم‌هایی برجسته و بیرون آمده است که هر یک به طور مستقل حرکت می‌کند و با هر چشمش هم زمان می‌تواند جهات مختلف را ببیند.

آفتاب پرست‌ها با زبان چسبنده و بزرگی که دارند، حشرات را شکار می‌کنند و دم آن‌ها باریک و بلند است که به همین دلیل به راحتی می‌توانند دور شاخه بپیچند، این خزنده به هنگام خطر به سرعت رنگش تغییر می‌کند و هم رنگ محیط خود می‌شود.

هنگامی که آفتاب پرست‌ها طعمه را می‌بینند، هر دو چشمشان در همان جهت متمرکز و دید آن‌ها بسیار تیز و عمیق می‌شود. آفتاب‌پرست‌ها بینایی بسیار خوبی در میان خزندگان دارند که به آن‌ها کمک می‌کند تا حشرات کوچک را از راه دور شکار کنند.

آفتاب‌پرست‌ها می‌توانند نور مرئی و اشعه ماورای بنفش را ببینند. آفتاب‌پرست‌ها در معرض نور ماورای بنفش سطح رفتار اجتماعی و فعالیت خود را افزایش می‌دهند و بیشتر تمایل به حمام آفتاب گرفتن و تغذیه دارند.

گونه‌های مختلف آفتاب‌پرست می‌توانند رنگ خود را تغییر دهند و به رنگ‌های گوناگونی مانند صورتی، قرمز، نارنجی، سبز، سیاه، بنفش، قهوه‌ای و زرد در بیایند. این سلول‌ها به پیام‌های هورمونی و عصبی پاسخ می‌دهند و باعث تغییر رنگ پوست آفتاب‌پرست می‌شوند.

بیشتر مردم می‌پندارند که آفتاب‌پرست‌ها رنگشان را برای هم رنگ شدن با محیط تغییر می‌دهند، اما پژوهش‌های دانشمندان نشان می‌دهد که نور، دما و روحیهٔ جانور باعث تغییر رنگ آفتاب‌پرست می‌شود. گاهی تغییر رنگ باعث آسایش بیشتر جانور می‌شود و گاهی به جانور کمک می‌کند با آفتاب‌پرست‌های دیگر ارتباط برقرار کند.


بیشتر بخوانید


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان