۱۵ ایده بزرگ برای اتاق های نشیمن کوچک

فضاهای کوچک: در همه فضاهای کوچک چالش‌های زیادی برای طراحی وجود دارد، اما از آن‌جایی که اتاق نشیمن جایی است که احتمالا شما (و احتمالا مهمانان شما) بیش‌ترین زمان را در آن می‌گذرانید، طراحی نوع کوچک آن کاری سخت و نیازمند مهارت است

فضاهای کوچک: در همه فضاهای کوچک چالش‌های زیادی برای طراحی وجود دارد، اما از آن‌جایی که اتاق نشیمن جایی است که احتمالا شما (و احتمالا مهمانان شما) بیش‌ترین زمان را در آن می‌گذرانید، طراحی نوع کوچک آن کاری سخت و نیازمند مهارت است. چگونه می‌توان اتاق نشیمن را به‌گونه‌ای طراحی کرد که بزرگ و جادار به نظر برسد و در عین حال دارای نشیمن‌های کافی باشد؟ چه مبلمانی باید انتخاب کنید و کجا باید آن‌ها را قرار دهید؟ در این مطلب 15 نکته در طراحی را به شما معرفی می‌کنیم تا با استفاده از آن‌ها بتوانید بیش‌ترین استفاده را از فضای خود کنید و در کنار آن 10 ایده برای چیدمان مبلمان برای اتاق‌های نشیمن کوچک را به شما نشان می‌دهیم.   

1. از آینه و کاغذ دیواری استفاده کنید. یک اتاق نشیمن کوچک، به ویژه اتاق نشیمنی که دارای پنجره‌های کوچکی است، کمی کوچک و گرفته به نظر می‌رسد. در این اتاق نشیمن یک نقطه کانونی ایجاد کنید،نور آن را افزایش دهید، و با استفاده از آینه و کاغذ دیواری به آن عمق دهید. اگر بتوانید آینه را در مقابل پنجره قرار دهید تا منظره بیرون در آن بیافتد، آینه هم‌چون یک پنجره اضافی عمل خواهد کرد.
چیدمان: کاناپه دو نفره را در مقابل دیواری که کاغذ دیواری شده است قرار گرفته است و در کنار آن دو میز کناری و آباژور جای داده شده است. یک صندلی عثمانی بزرگ هم که نقش یک میز پذیرایی و هم یک نشیمن اضافی را بازی کند نیز در فضا قرار دارد. اگر جا دارید، می‌توانید چند صندلی کوچک را نیز در این فضا قرار دهید. تعداد نشیمن‌ها: دو تا چهار نفر.

2. فضای نگهدارنده مخفی اضافه کنید. مبلمانی انتخاب کنید که در خود دارای فضاهای نگهدارنده باشد. یک صندوق بزرگ یا یک صندلی عثمانی با فضاهای نگهدارنده به عنوان میز پذیرایی می‌توانند انتخاب خوبی باشند. در فضای پیرامونی اتاق از دراورها یا قفسه‌های کوچک به جای میزهای کنسولی استفاده کنید تا فضاهای نگهدارنده بیش‌تری در اختیار داشته باشید.
3. از مبلمان کوچک استفاده کنید. کاناپه‌های بزرگ و صندلی‌های حجیم فضای زیادی را در اتاق نشیمن اشغال می‌کنند. آنتیک‌فروشی‌ها بهترین جا برای پیدا کردن مبلمان کوچک هستند، زیرا تا اواسط قرن بیستم اندازه مبلمان معمولا کوچک بود. به دنبال نیمکت‌های کوچک، کاناپه‌های دونفره، و صندلی‌هایی کوچک بگردید.
چیدمان: کاناپه دو نفره جلوی پنجره‌های جلوآمده قرار گرفته است و در دو طرف آن دو میز کوچک قرار گرفته است. دو مبل تک‌نفره آنتیک در مقابل کاناپه دونفره قرار گرفته‌اند و بین کاناپه و مبل‌ها یک صندق که نقش میز پذیرایی را بازی می‌کند قرار گرفته است. یک کاناپه آنتیک نیز در مقابل دیواری کناری قرار گرفته است و درست در جلوی دیوار مقابل آن یک میز کنسولی باریک جای گرفته است. تعداد نشیمن‌ها: شش نفر.

ایده های بزرگ برای اتاق های نشیمن کوچک 

4. از فضای عمودی استفاده کنید. اگر سقف اتاق نشیمن شما بلند است، از این فضا بیش‌ترین بهره را ببرید. اگرچه از فضای عمودی نمی‌توان برای قرار دادن نشیمن‌های اضافی استفاده کرد، اما این‌که چشم در این فضا به بالا بچرخد کمک می‌کند تا اتاق نشیمن شما بزرگ‌تر به نظر برسد. فضای عمودی خود را با آثار هنری تلفیقی پر کنید.

5. از همه گوشه‌های اتاق استفاده کنید. اگر اتاق نشیمن شما در گوشه‌ای از فضا قرار گرفته است گاهی استفاده از یک مبل بزرگ باعث می‌شود تا این فضا بزرگ‌تر به نظر برسد. دلیل این امر چیست؟ یک کاناپه چندبخشی بزرگ (مانند عکس بالا) بسیار راحت است و تعداد زیادی از افراد می‌توانند روی آن بنشینند. اما از آن‌جایی تمام این کارها را فقط یک مبل انجام می‌دهد فضای شما شلوغ و بی‌نظم به نظر نمی‌رسد. یک کاناپه چندبخشی مدرن با خطوطی ساده و مستقیم در فضاهای کوچک بهتر از چند مبل کوچک است.
چیدمان: یک کاناپه چندبخشی در یک گوشه قرار گرفته است و در کنار آن یک جفت چهارپایه تاشوی چرمی قرار گرفته است تا فضایی برای گفتگو ایجاد شود. اگر جا دارید می‌توانید از یک مبل تک‌نفره نیز استفاده کنید. تعداد نشمین‌ها: هفت یا هشت نفر.

 

6. از کاناپه کوچک استفاده کنید. در بعضای از فضاها نمی‌توان از یک کاناپه بزرگ استفاده کرد. به جای این کار از یک کاناپه دو نفره یا یک نیمکت استفاده کنید. کاناپه‌ای انتخاب کنید که دارای خطوطی ساده و پایه‌هایی پیش‌آمده است.
چیدمان: یک کاناپه کوچک در وسط این فضا که دارای نقشه بازی است قرار گرفته است. یک مبل و یک صندلی عثمانی روکش‌دار (که از آن به عنوان میز و نیز صندلی اضافه می‌توان استفاده کرد) نیز در این اتاق نشیمن قرار دارند. تعداد نشیمن‌ها: سه یا چهار نفر.

 

7. استفاده از کاناپه بدون پشتی. در یک فضای باز، گاهی بهترین محل قرارگیری کاناپه در جلوی یک دیوار نیست بلکه در وسط فضا است. اما اگر کاناپه شما کوچک است (مانند عکس قبل) فضای شما کارایی خود را از دست می‌دهد. برای حل این مشکل از کاناپه‌های بدون پشتی استفاده کنید تا فضای شما محدود و گرفته نشود. اگر زمانی هم به فضایی بزرگ‌تر نقل مکان کردید این نوع کاناپه‌ها می‌توانند به عنوان تقسیم‌کننده دو فضا مورد استفاده قرار بگیرند.
8. گل و گیاه اضافه کنید. مانند کاغذ دیواری و آینه، استفاده از گل و گیاه شیوه بسیار خوبی برای عمق بخشیدن به یک اتاق نشیمن کوچک است. گل‌ها و گیاهان شاداب را در گوشه‌های اتاق قرار دهید تا چشم در آن به خوبی بچرخد و فضای شما بزرگ‌تر به نظر برسد. گل‌ها و گیاهان در گوشه‌های اتاق و کنار یا پشت صندلی‌ها یا کاناپه‌ها بیش‌ترین تاثیر را دارند.
چیدمان: یک کاناپه بدون پشتی در وسط این فضای باز قرار گرفته است. یک جفت مبل تک‌نفره با یک میز کوچک که در بین آن‌ها قرار گرفته است در جلوی پنجره جای گرفته‌اند. یک میز کناری کوچک که هم می‌توان از آن به عنوان نشیمن اضافی و هم میز پذیرایی استفاده کرد، در کنار کاناپه قرار گرفته است. خوبی این نوع کاناپه‌ها این است که در مهمانی‌ها دو نفر می‌توانند در دو سمت کاناپه و پشت به هم بنشینند.

 

9. از مبلمان چندکاره استفاده کنید. در یک اتاق نشیمن کوچک، هر قطعه از مبلمان باید بیش‌ترین کاربرد ممکن را داشته باشد. از صندلی‌های عثمانی که می‌توان از آن‌ها به عنوان نشیمن اضافی و نیز میز استفاده کرد بهره بگیرد، از میزهای کناری تودرتو استفاده کنید که آن‌ها را در اتاق پخش کنید، و نیز از چهارپایه‌های یا نشیمن‌های کوچک به عنوان نشیمن اضافی استفاده کنید.
چیدمان:‌ یک کاناپه باریک و بدون دسته در جلوی دیوار قرار گرفته‌اند و دو صندلی عثمانی که هم از ان‌ها می‌توان به عنوان نشمین و هم میز پذیرایی استفاده کرد در وسط اتاق قرار دارند. 

 

10. فضاهای نگهدارنده سفارشی بسازید. به جای استفاده از تعداد زیادی مبلمان (یک کتابخانه، یک نیمکت، و غیره) که فضا را تحت تسلط خود در می‌آورند، یک دیوار را به فضاهای نگهدارنده اختصاص دهید. در یک قفسه سرتاسری می‌توان همه چیز، از کتاب گرفته تا تلویزیون، را جای داد.
11. تعدادی نشیمن ذخیره در خانه داشته باشید. در یک اتاق نشیمن کوچک، این امکان وجود ندارد که به هر تعداد که بخواهید نشیمن قرار دهید. برای حل این مشکل بهتر است تعدادی نشیمن مانند صندلی‌های تاشو یا چهارپایه‌‌های ساده را در یک کمد یا زیر تخت نگه دارید و هنگام نیاز از آن‌ها استفاده کنید.
چیدمان: این قفسه‌های دیواری پیش‌ساخته دارای فضایی برای تلویزیون، فضایی برای کتاب، و چند کمد دردار هستند. یک کاناپه دونفره در مقابل این قفسه‌های پیش‌ساخته قرار گرفته است. یک صندلی چوبی ساده هم در مقابل تلویزیون به طوری قرار گرفته است که مانعی در برابر دیدن تلویزیون ایجاد نشود. 

 

12.چیدمان روتین اتاق‌های نشیمن را تغییر دهید. این اتاق نشیمن شیک و کوچک دارای یک کاناپه با قاب چوبی، یک نیمکت کوچک، و یک نیمکت باریک در جلوی پنجره است. در این اتاق نشیمن بدون استفاده از چیدمان های روتین و تکراری، فضایی ساده و جادار طراحی شده است.

 

یک نشیمن در فرورفتگی جلوی پنجره قرار دهید و روی آن چند کوسن بگذارید. در کنار آن یک میز کناری و کمی دورتر یک صندلی عثمانی قرار دهید.

چیدمان:‌ یک نشیمن باریک در جلوی پنجره با دو کوسن بر روی آن در این فضا قرار دارد. یک میز پذیرایی ساده و یک صندلی عثمانی گرد نیز در این اتاق نشیمن وجود دارند.

 

13. از کاناپه استفاده نکنید. چه کسی گفته که اتاق نشیمن حتما باید یک کاناپه داشته باشد؟ اگر فضای شما خیلی کوچک است، دو، سه، و یا چهار مبل را در پیرامون یک میز پذیرایی قرار دهید. برای ایجاد انعطاف بیش‌تر، از میز پذیرایی استفاده کنید که بتوان از آن به عنوان نشیمن نیز بهره برد.
چیدمان: یک میز پذیرایی گرد و کوتاه در مرکز اتاق و سه مبل دور آن قرار گرفته است.

 

14. یک قطعه نامرئی در اتاق بگذارید. پلاستیک و شیشه مواد بسیار خوبی برای استفاده در اتاق نشیمن هستند زیرا تقریبا هیچ فضای بصری را به خود اختصاص نمی‌دهند. یکی از میزهای پذیرایی یا میزهای کناری را که از این مواد ساخته شده‌اند را در اتاق نشیمن قرار دهید.
15. در مقابل شومینه نشیمن‌های کوتاه قرار دهید. یک جفت نشمین بدون پشتی- چهارپایه، نیمکت، صندلی عثمانی- را جلوی شومینه در یک اتاق نشیمن کوچک قرار دهید تا نشیمن‌های اضافی فضای شما بدون ایجاد مانع در برابر نقطه کانونی اتاق تامین شود. در حقیقت، جدا از ایجاد مانع در برابر شومینه، یک جفت نشیمن جذاب و کوتاه فضای پیرامونی شومینه را جذاب می‌کند... و چه بهتر که دارای فضاهای نگهدارنده مخفی باشند.
چیدمان: یک جفت مبل تک‌نفره در مقابل پنجره‌های داخل فرورفتگی اتاق و یک کاناپه دراز جلوی دیوار مقابل شومینه قرار گرفته است. یک جفت صندلی عثمانی هم جلوی شومینه قرار گرفته‌اند. به علاوه جای نشستن برای هفت نفر فراهم شده است.

به ما بگویید: ما دوست داریم که اتاق نشیمن‌ کوچک شما را ببینیم. پس لطفا عکس اتاق نشیمن خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

برای دیدن عکس های دکوراسیون فضای نشیمن اینجا را مشاهده کنید.

منبع: houzz ؛ ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر