گرگ بزرگترین سگ سان وحشی ایران/ شغال شبیه ترین جانور به گرگ

گرگ بزرگترین سگ سان وحشی ایران است که در زیستگاه‌های جنگلی، دشت‌های باز و مناطق بیابانی زندگی می‌کند.

گرگ بزرگترین سگ سان وحشی ایران/ شغال شبیه ترین جانور به گرگ
گرگ بزرگترین سگ سان وحشی ایران/ شغال شبیه ترین جانور به گرگ

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گرگ بزرگترین سگ سان‌ وحشی در ایران است، این جانور دارای گوش‌هایی افراشته و گردنی کلفت، دم آن کمی افتاده و صاف است و موهای انتهایی دم تیره رنگ هستند که با بالا رفتن سنش رنگ آن‌ها تغییر می‌کند.

گرگ‌ها در ایران معمولا خاکستری رنگ هستند، اما در بعضی مناطق گرگ‌هایی به رنگ زرد، آجری و حتی سیاه دیده شده‌اند. جالب است بدانید که توله گرگ‌ها معمولا سیاه رنگ هستند و با بالا رفتن سنشان رنگ آن‌ها تغییر می‌کند.

این گونه در تمامی زیستگاه‌های ایران از جمله زیستگاه‌های جنگلی، دشت‌های باز و مناطق بیابانی زندگی می‌کند، بنابراین ممکن است در اکثر مناطق ایران دیده شود. گرگ‌ها از علف خواران بزرگ مانند قوچ و میش، کل و بز، آهو و جبیر، مرال و شوکا و همچنین از مهره داران کوچک و پرندگان تغذیه می‌کنند.

 گرگ‌ها بر حسب عادت شبگرد هستند، اما گاهی در روز نیز مشاهده می‌شوند. آن‌ها  معمولاً در گروه‌های فامیلی زندگی می‌کنند و تعداد آن‌ها به ندرت از 10 گرگ تجاوز می‌کند.

هر گروه شامل یک جفت نر و ماده بالغ است و معمولاً گرگ نر که گرگ آلفا نامیده می‌شود هدایت گروه را برعهده دارد، این گرگ برنامه‌ریز و راهنمای حرکت است و در شرایط مختلف کنترل گروه را برعهده دارد. گرگ آلفا با ژست‌های مختلف، برتری خود را بر دیگران نشان می‌دهد. بقیه افراد گروه حرکت‌های او را کاملاً تقلید می‌کنند، سرگروه ممکن است تا چند سال برتری خود را حفظ کند. کم شدن غذا، دعوا‌های داخل گروه و زیاد شدن جمعیت از عوامل پاشیده شدن گروه هستند.

شغال نیز جثه‌ای شبیه به گرگ دارد، اما به مراتب کوچک تر از آن است، رنگ دست و پا، گوش‌ها و دو طرف بدن آن گندم گون و زیر بدنش زرد یا تقریبا سفید است. قسمت انتهایی دم شغال گاهی بریده به نظر می‌رسد، رنگ آن تیره تر است و در موقع دویدن معمولا پایین و بین پاها قرار دارد.

شغال‌ها نیز همچون گرگ‌ها در اکثر زیستگاه‌های ایران زندگی می‌کنند، این گونه‌ها اغلب در بوته زارهای مناطق کم ارتفاع، سواحل دریا، اطراف تالاب‌ها و محل‌های ریختن زباله زندگی کرده و بیشتر از لاشه جانوران، بقایای غذای جانوران و زباله‌ها تغذیه می‌کنند.


بیشتر بخوانید


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان