آیا در شرایط کووید ۱۹، خوردن غذا در رستوران‌ها ایمن است؟

به گفته FDA، به نظر نمی‌رسد که کروناویروس بتواند مانند برخی ویروس‌ها و باکتری‌ها از طریق مواد غذایی پخش شود. در عوض میکروب‌های COVID از طریق قطرات تنفسی حرکت می‌کنند، به این معنی که اگر فرد آلوده سرفه یا عطسه کند، می‌تواند بیماری را انتقال دهد. حتی احتمال انتقال ویروس از طریق شخص بیماری که با شما صحبت می‌کند بیشتر از انتقال از طریق غذا است.

آیا در شرایط کووید 19، خوردن غذا در رستوران‌ها ایمن است؟

پس از یک فصل قرنطینه، انتظارها به سر آمد و بسیاری در حال رفتن به رستوران‌ها و کافه‌های بازگشایی شده، و مشتاق به خوردن غذا در جایی به غیر از خانه، هستند. با این حال، با توجه به اینکه موارد کروناویروس در حال حاضر تقریباً در نیمی از کشور صعودی است، و رستوران‌ها دوباره رونق گرفته‌اند، برخی در تعجب‌اند که: آیا امشب COVID  نیز در منو وجود دارد؟

به گفته FDA، به نظر نمی‌رسد که کروناویروس بتواند مانند برخی ویروس‌ها و باکتری‌ها از طریق مواد غذایی پخش شود. در عوض میکروب‌های COVID از طریق قطرات تنفسی حرکت می‌کنند، به این معنی که اگر فرد آلوده سرفه یا عطسه کند، می‌تواند بیماری را انتقال دهد. حتی احتمال انتقال ویروس از طریق شخص بیماری که با شما صحبت می‌کند بیشتر از انتقال از طریق غذا است.

بنابراین میز رستوران چقدر ایمن است؟

ما هرچه بیشتر و بیشتر با افراد دیگر تعامل داشته باشیم، و تعداد افراد بیشتری در کنار ما باشند، خطر مبتلا شدن را افزایش می‌دهیم.

رستوران‌ها در حال تلاش برای جبران درآمدهای خود هستند چرا که در این چند ماه درآمدشان تا 40 درصد کاهش یافته است. با این وجود فقط یک یا دو هفته پس از آنکه به رستوران‌ها اجازه داده شد تا کار خود را از سر بگیرند، تعدادی از رستوران‌ها و کافه‌ها بار دیگر درهای خود را تعطیل کردند یا خدمات خود را به حالت تعلیق در آورده‌ا‌ند.

قبل از رفتن به رستوران

قبل از رفتن به رستوران، این چند سوال اصلی را از خود بپرسید:

  • آیا شما یا هر شخصی که با آن زندگی می‌کنید بالای 65 سال سن دارد یا دارای سابقه بیماری خاصی است؟خطر ابتلا به عفونت COVID-19  با افزایش سن و شرایط پزشکی خاص افزایش می‌یابد.
  • آیا کسانی که با آنها در تعامل خواهید بود، موارد بهداشتی را برای جلوگیری از عفونت، مانند پوشیدن ماسک و شستن دست‌ها را رعایت می‌کنند؟
  • آیا می‌توانید فاصله را به روشی مناسب حفظ کنید؟
  • چه چیزهایی در طول خوردن غذااشتراکی خواهد بود؟ حتی الامکان سعی کنید از سس‌های اشتراکی استفاده نکنید اما اگر لازم باشد، مطمئن شوید که آیا پس از هر بار مصرف به درستی توسط رستوران‌ها ضد عفونی می‌شوند یا خیر؟
  • سطح فعلی انتشار COVID-19 در جامعه شما چیست؟ هرچه سطح انتقال اجتماعی پایین‌تر باشد، بیرون آمدن از خانه امن‌تر است.

رتبه بندی میزان خطر در رستوران‌ها توسط  CDC

 CDC  خطر قرار گرفتن در معرض COVID و شیوع آن در رستوران‌ها را از کمترین تا بالاترین خطر رتبه‌بندی می‌کند:

  • کمترین خطر: مراکز تهیه غذا. اگر غذایتان را از جایی بگیرید که مکانی برای خوردن نداشته باشد و به صورت تحویل و دلیوری باشد، مطمئن‌تر خواهد بود.
  • خطر زیاد: رستوران‌هایی که جای نشستن در فضاهای باز را داشته باشد و میزهایی که حداقل 2 متر از یکدیگر فاصله دارند.
  • خطر شدید:رستوران‌هایی در محل با صندلی‌های داخلی و خارجی و فاصله میزهای کمتر از 2 متر
  • بیشترین خطر: رستوران‌های شلوغ و سربسته با فاصله‌ میزهای بسیار کم

CDC  پیشنهاد می‌کند هنگامی که می‌خواهید غذا بخورید، نه تنها برای رزرو، بلکه برای تأیید اینکه اقدامات ایمنی COVID-19  دنبال می‌شوند، از قبل تماس بگیرید. سؤال کنید که آیا کارمندان در حین کار دهان خود را می‌پوشانند یا خیر، آیا صندلی نشیمن از الزامات فاصله اجتماعی پیروی می‌کند. رستوران‌ها و کافه‌ها باید دستورالعمل‌های بهداشتی و محلی را رعایت کنند، اما استفاده از اقدامات ایمنی ممکن است بین رستوران‌ها متفاوت باشد زیرا صاحبان اجازه دارند رستوران خود را بر اساس نیاز مشتری تنظیم و تعدیل کنند.

هنگامی که در رستوران هستید

یک میز آرام برای دو نفر می‌تواند پس از مدت‌ها قرنطینه در خانه، لذتبخش باشد. اما به اشتراک گذاشتن غذا می‌تواند خطر را افزایش دهد. خوردن چندین دست به یک چیز و به اشتراک گذاری موارد، کانون گرم همه میکروب‌ها، از جمله کرونا ویروس را فراهم می‌کند.

برای محافظت از خود در مقابل COVID هنگام خوردن غذا، این نکات را دنبال کنید:

  • اگر مریض هستید بیرون نروید.
  • از پوشیدن صورت خود در رستوران به جز هنگام غذا خوردن غافل نشوید.
  • 2 متر یا بیشتر، از افراد غریبه در آنجا فاصله داشته باشید. به یاد داشته باشید که هنگام ورود، خروج، گذر از راهروها، و در محل انتظار، از این قانون فاصله اجتماعی پیروی کنید.
  • از گزینه‌های غذا، سالاد و نوشیدنی‌های سلف سرویس استفاده نکنید.
  • از وسایل مشترک، و گوشی تلفن در هنگام غذا خوردن استفاده نکنید.
  • قبل از خوردن، پس از اتمام و بعد از استفاده از سرویس بهداشتی، حتماً دست‌های خود را با آب و مایع دستشویی یا حداقل الکل 60% تمیز کنید.

آماده سفارش هستید؟ در اینجا برخی از مواردی که احتمالاً در رستوران‌ها و کافه‌های بازگشایی شده مشاهده خواهید کرد، آورده شده است.

  • تعبیه جایگاه‌هایی برای شستن دست‌ها در ورودی. همچنین در برخی رستوران‌ها قبل از ورود شاید از شما بخواهند که ماسک بپوشید.
  • تعداد مشتری‌های کمتر و میزهایی با فاصله زیاد از هم. گرچه اجازه بازگشایی مجدد رستوران‌ها داده شده است اما رستوران‌ها باید قوانین فاصله اجتماعی را رعایت کنند.
  • در برخی رستوران‌ها هیچگونه نمک و فلفل یا سس اشتراکی وجود ندارد. موارد مورد نیاز خود را از گارسون بخواهید.
  • برخی رستوران‌ها ممکن است آدامس و خلال دندان بعد از غذا را حذف کنند.
  • درب و سطل زباله‌های بدون لمس.

هنگام ترک رستوران

بهترین راه برای جلوگیری از شیوع coronavirus یا هر نوع میکروب، شستشوی صحیح و منظم دست هاست. وقتی غذا را تمام کردید و به خانه رسیدید، دستان خود را به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان