مایکروسافت دو مدل ایکس‌باکس جدید را معرفی کرد

عرضه اولین کنسول‌های بازی مجهز به سیستم دالبی

دنیای‌اقتصاد : بالاخره انتظارها به سر رسید و شرکت مایکروسافت از نورسیده‌هایش برای گیمرها رونمایی کرد

 سخت‌افزار قدرتمند

براساس اعلام مایکروسافت ایکس‌باکس سری ایکس از گرافیک4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه و همچنین پخش8K با وضوح تصویر اولترا اچ‌دی برخوردار است و از بازی‌‌های8K با نرخ 120 فریم بر ثانیه هم پشتیبانی می‌کند. این دستگاه از قدرت پردازشی 12 ترافلاپ، حافظه اس‌اس‌دی یک ترابایتی NVMw، مموری 16 گیگابایتی GDDR6، درایو بلو-ری و امکان پشتیبانی از حافظه اکسترنال اچ‌اچ‌دی USB 2/ 3 بهره می‌برد. ایکس‌باکس سری ایکس از تمام ‌بازی‌‌های کنسول‌‌های قبل از خود شامل ایکس‌باکس وان و ایکس‌باکس 360 پشتیبانی می‌کند. علاوه بر اینها، جالب است بدانید که کاربران کنسول بازی جدید مایکروسافت این امکان را دارند تا از دسته‌‌های ایکس‌باکس وان هم برای این کنسول استفاده کنند. از جمله بازی‌‌های مهمی‌ که قرار است همراه با این کنسول عرضه شوند، می‌توان به Halo:Infinite، Fable، Forza Motorsport، State of Decay 3، The Medium، Avowed،Psychonauts 2 و Everwild اشاره کرد. کنسول پرچمدار جدید مایکروسافت یعنی ایکس‌باکس سری ایکس قرار است در 10 نوامبر (20 آبان) و با قیمت 499 دلار به بازار عرضه شود. با این حال اما طبق آنچه مایکروسافت اعلام کرده است، پیش‌فروش این کنسول از تاریخ 22 سپتامبر (اول مهر) آغاز می‌شود.

 سری اس؛ کوچک‌تر و ارزان‌تر

گویا مایکروسافت قصد دارد در کنار این محصول، مدل جدید دیگری به نام ایکس‌باکس سری اس را هم عرضه کند؛ یک کنسول بازی کوچک‌تر از ایکس‌باکس سری ایکس و البته با مشخصات فنی ضعیف‌تر و قیمتی پایین‌تر نسبت به آن. طبق اعلام مایکروسافت، قرار است مدل ایکس‌باکس سری اس با قیمت 299 دلار روانه بازار شود. این مدل علاوه بر قیمت پایین‌تر و ابعاد کوچک‌تر، از دیسک درایو برخوردار نیست و وضوح تصویر قابل پشتیبانی برای بازی‌‌ها در آن هم از4K به1440p کاهش یافته است. ایکس‌باکس سری ایکس در ماه نوامبر و با قیمت 499 دلار عرضه می‌شود. براساس اخبار منتشر شده در این زمینه، ایکس‌باکس سری اس از قدرت پردازشی 4 ترافلاپ، پشتیبانی از نرخ 120 هرتز، پخش4K اولترا اچ‌دی، حافظه 512 گیگابایتی NVMe و امکان پشتیبانی از‌‌ هارد اکسترنال اچ‌اچ‌دی USB 3.2 بهره می‌برد. همچنین این کنسول کوچک هم مانند هم‌خانواده بزرگ‌ترش، از اغلب بازی‌‌های کنسول‌‌های قبل از خود پشتیبانی می‌کند. 

 غرق در حبابی از صدا

با وجود تمام ویژگی‌های ایکس‌باکس‌های جدید مایکروسافت، اما مجهز بودن آنها به سیستم پخش صدای دالبی Atmos حسابی توجه فعالان بازار را جلب کرده است. براساس اخبار منتشر شده، ایکس‌باکس سری ایکس و سری اس هر دو از سیستم دالبی ویژن و دالبی Atmos بهره می‌برند که آنها را از رقبای دیگرشان متمایز می‌کند. وب‌سایت دالبی اعلام کره است که کنسول‌های بازی جدید مایکروسافت دارای سیستم پخش سه وجهی دالبی Atmos هستند و مدل‌هایی که در سال 2021 روانه بازار شوند هم از سیستم دالبی ویژن بهره می‌برند. 

دالبی Atmos نوآوری نسبتا نوظهوری است که در بسیاری از اسپیکرهای جدید به‌کار می‌رود. به‌طور خلاصه دالبی Atmos فرمت صوتی جدیدی است که امکان شنیدن صدا به‌صورت 360 درجه را به کاربرانش می‌دهد و تجربه جدیدی از گوش دادن به موسیقی، تماشای فیلم و حالا بازی کردن را به همراه می‌آورد. دالبی ویژن هم شدت روشنایی، کنتراست و عمق تصویر بهتری نسبت به بازی‌های قدیمی HDR ارائه می‌کند. در این سیستم تصاویر با شدت روشنایی تا 40 درصد بیشتر، سطوح سیاه تا 10 درصد عمیق‌تر و عمق رنگ تا 12 بیت به نمایش درمی‌آیند. 

وب‌سایت دالبی همچنین تایید کرده است که طرفداران کنسول بازی پلی‌استیشن اما نباید منتظر آن باشند که نسخه جدید این کنسول یعنی PS5 از این دو ویژگی یعنی دالبی Atmos و دالبی ویژن، بهره ببرد. در عوض این کنسول از فرمت صوتی سه‌بعدی Tempest که خود شرکت سونی آن را توسعه داده است، پشتیبانی می‌کند تا به این ترتیب سونی مجبور به پرداخت حق استفاده از مجوز به دالبی نباشد. با توجه به اطلاعات در دسترس و ارائه‌ شده تا حالا، می‌توان گفت که ایکس‌باکس سری ایکس و ایکس‌باکس سری اس در مقایسه با پلی‌استیشن 5، انتخاب‌های مقرون به‌صرفه‌تری برای خرید محسوب می‌شوند. از جمله برتری‌‌های ایکس‌باکس، قابلیت‌‌هایی است که مایکروسافت به کاربران سرویس Game Pass خود ارائه می‌دهد. این در حالی است که سرویس PlayStation Now امکانات مشابهی را ارائه نمی‌کند. با این همه باید منتظر عرضه رسمی این کنسول‌های بازی به بازار شد تا رقابت جدی آنها را به تماشا نشست.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان