فرادید؛ محصول «دنا» نخستین بار در سال 93 از سوی ایران خودرو به بازار عرضه شد. اما به فاصله سه سال از مدل پایه، این شرکت نسخه پلاس را هم عرضه کرد تا سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار بگیرد. حالا نیز ایران خودرو مدل «پلاس توربو اتوماتیک» را راهی بازار کرده است، خودرویی که در همین اول راه به خاطر قیمت بالای آن، صدای مشتریان را درآورده است.
به گزارش فرادید، دعوتنامه صادر شده برای مشتریان نشان میدهد که قیمت خودرو دنا پلاس توربو اتوماتیک با موعد تحویل 3 ماهه اول سال 99 معادل 252 میلیون و 600 هزار تومان تعیین شده است. این درحالی ست که با پیش پرداخت اولیه 80 میلیونی، تصور بسیاری از مشتریان این بود که با خودرویی به قیمت 160 میلیون تومان طرف خواهند بود.
البته بابک رحمانی، معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو ماههای گذشته گفته بود که "تمامی تعهدات فروردین، اردیبهشت و همچنین خردادماه، این خودرو با قیمتی کمتر از 178 میلیون تومان برای مشتریان تحویل خواهد شد. اما آن دسته از مشتریانی که در تیر، مرداد و شهریورماه اقدام به خرید دناپلاس اتوماتیک کردند، مشمول افزایش قیمت شده و خودرو خود را با بهایی بین 220 الی 245 میلیون تومان دریافت خواهند کرد. "
این خودروساز اعلام کرده است که ملاک تحویل خودرو، تیپ L 2 خواهد بود.
پس از اعلام قیمت «دنا پلاس توربو اتوماتیک»، بسیاری از مشتریان نسبت به این قیمت گذاری انتقاد کردند. اما ایران خودرو مدعی است که قیمت گذاری کنونی با قیمت تمام شده خودرو اصله دارد، چرا که این نرخ گذاری منطبق بر دلار 17 هزارتومانی انجام شده است. این در شرایطی است که در حال حاضر قیمت تمام شده خودرو براساس دلار نیمایی با نرخی بیش از 21 هزار تومان انجام میشود.
طرف دیگر بلوای قیمت «دنا پلاس توربو اتوماتیک»، قیمت این خودرو پس از ورود به بازار است. بررسیها نشان میدهد که قیمت محصول جدید ایران خودرو در بازار تا مرز 600 میلیون تومان بالا رفته است. یعنی چیزی بیش از دو برابر قیمت کارخانهای آن.
بسیاری از فعالان بازار علت این تفاوت قیمتی را کمبود عرضه محصولات هم رده خودرو دنا میدانند.
فعالان بازار میگویند حذف سراتو، مزدا 3، اکسنت، الانترا، بسترن بی 30 و چری آریزو 5 از بازار باعث شده تا دنا پلاس توربو اتوماتیک به تنها گزینه ممکن پیش روی علاقمندان به سدانهای اتوماتیک خانوادگی و آپشنال بدل شود.
دنا پلاس توربو اتوماتیک چه امکاناتی دارد؟
براساس اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت ایران خودرو، در نسخه فول آپشن دنا پلاس که با نام توربو اتوماتیک شناخته میشود، طیف وسیعی از امکانات -که پیشتر در یک خودرو ایرانی عرضه نشده است- وجود دارد. رینگ و لاستیک اسپورت 16 اینچی تا موتور توربو 150 اسبی، گیربکس 6 سرعته خودکار با امکان تنظیم در سه حالت برفی، اسپورت و نرمال، دوربین دید عقب، سانروف، کروز کنترل، دکمه انجین استارت، دو نوع ترمز EBD به همراه سیستم کنترل پایداری و ABS، فرمان کمکی برقی، صفحه نمایش 10 اینچی لمسی به همراه 4 ایربگ مهمترین امکاناتی است که در این خودرو وجود دارد.
اما مهمترین تغییرات «دنا پلاس توربو اتوماتیک» نسبت به «دناپلاس» استفاده از رینگ و تایر بزرگتر (16 R. 50 / 205) و پنچ پیچ، طرح رینگ آلومینیومی جدید، فرمان چرمی با دوخت قرمز، زیر پایی موکتی با آرم توربو و نوار قرمز رنگ، تغییر طرح سر دسته دنده، نصب موتور توربوشارژ است.
بنا بر اعلام ایران خودرو یکی از اهداف شرکت در عرضه این محصول "افزایش کارایی قوای محرکه خودروی دنا پلاس" از طریق نصب سامانه "توربوشارژ" بر روی آن است.
با این حال کارشناسان خودرو میگویند: "گرچه کیفیت کار این آپشنها مناسب است و سطح این نسخه از دنا را بالا میبرد، اما بازهم در بهترین حالت بهای دنا باید چیزی در حد چری آریزو 5 توربو باشد که هماینک در محدود 425 میلیون تومان خرید و فروش میشود. نه اینکه بهای این خودرو به سطح کیا سراتو آپشنال برسد. خودرویی که از هر نظر کیفیت و ایمنی بالاتری به نسبت ساخته ایران خودرو دارد. "
مشخصات فنی دنا پلاس توربو اتوماتیک
این محصول نخستین خودروی اتوماتیک تمام بومی کشور است که نه تنها در بخش فنی بلکه در بخش امکانات نیز یکی از خودروهای پیشرو بازار در کلاس D به حساب میآید.
در قلب سوگلی جدید ایران خودرو پیشرانه EF7 مجهز به توربو شارژر میتپد که توانایی تولید حداکثر قدرت 150 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه را دارد و حداکثر گشتاور آن از دور موتور 2200 تا 4800، عدد 215 نیوتن / متر را نشان میدهد که بیانگر کشش فوقالعاده این سدان 4559 میلیمتری است.
انتقال قدرت به محور جلو در این محصول از طریق گیربکس شش سرعته اتومات جدید ایران خودرو صورت میگیرد و شتاب 11 ثانیهای را برای این خودرو به ارمغان میآورد.
دنا پلاس توربو در کنار ابعاد مناسب برای خانوادهها، مصرف سوخت 6.9 لیتر در جاده دارد و در سیکل ترکیبی مصرف آن به 8.1 لیتر میرسد و این در حالی است که بسیاری از رقبای مشابه این خودرو مصرف سوخت بالاتری دارند و این موضوع نشان دهنده فناوری بالای گیربکس و پیشرانه این خودروست.