به بهانه نشست امروز سران قوا؛

انتظار جامعه از تصمیمات سران قوا چیست؟ / از تصمیمات کارشناسانه تا روحیه جهادی

گروه سیاست سایت فردا: نشست سران سه قوه عصر امروز -یکشنبه - با حضور حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» رییس جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین «سیدابراهیم رییسی» رییس قوه قضاییه و «محمدباقر قالیباف» رییس مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.
قرار است که آقایان آخرین اوضاع و تحولات داخلی و خارجی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی را بررسی و درباره راهکار‌های حل مسائل کشور با یکدیگر گفتگو و تبادل‌نظر کنند.
گفتنی است، این شورا از وقتی کار خود را شروع کرد که مقام معظم رهبری در هشتم اردیبهشت سال 97 با تاکید بر ضروت «تشکیل اتاق جنگ اقتصادی» ایده اولیه را طرح کردند. نخستین جلسه رسمی این شورا در روز 5 خرداد 97 برگزار شد و از همان وقت تا کنون با انتقاداتی همراه بوده است. بعد از ماجرا‌های آبان 98 و تصمیم یکباره افزایش قیمت بنزین که آن غائله فراموش ناشدنی را به‌پا کرد. انتقادات مذکور بیشتر هم شد.
انتقادات وارده اگرچه جوانب مختلفی داشت اماعموما به این خاطر بود که با توجه به ترکیب شورا، عملا همه کار‌ها به دولت سپرده می‌شد و حضور دو رئیس قوه دیگر به نوعی توجیه تصمیمات یکباره بود. مثلا همین اواخر سید شمس الدین حسینی نماینده منتخب مردم تنکابن و وزیر پیشین اقتصاد دولت احمدی نژاد گفته بود که مصوبات شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه خلاف قانون اساسی و باعث بی قوارگی مجلس است. یکی دیگر از انتقادات را نیز محسن زنگنه، نمایند تنکابن در مجلس همین امروز مطرح کرد. او گفت: «نشست سران قوا با تدبیر رهبری تشکیل شد و قرار بود تنها در مواردی به حوزه تحریم باز می‌گردد و نیاز به اتخاذ تصمیمی عاجل است شورای هماهنگی سران سه قوه به آن ورود کنند، اما امروز گویا این شورا تصمیمات جدی‌تری را دنبال می‌کند که مجلس شورای اسلامی در جریان آن نیست. ما از هیات رییسه مجلس تقاضا داریم که از جایگاه و شأن مجلس شورای اسلامی صیانت کرده و دولت را ملزم کند تا هرگونه طرح خود را از مجرای قانونی یعنی مجلس عبور دهد.»
جلسات سران قوا به هرحال، هر دو هفته یک بار ادامه داشت تا اینکه مجلس و به تبع آن رئیس مجلس تغییر کرد. همین شد که شاهد یک وقفه یک ماه و نیمه در روند برگزاری آن بودیم. همین وقفه نیز امیدی مبنی بر ایجاد تغییرات در چگونگی کارکرد این جلسه را ایجاد کرد. نهایتا محمدباقر قالیباف در جلسه‌ای که اواخر تیرماه برگزار شد به همفکری با دو رئیس قوه دیگر نشست، اما انتظارات برای مشاهده تغییرات قابل لمس در کارکرد این شورا همچنان ادامه دارد. تغییراتی که به افزایش کارآیی و به کارشناسی‌تر شدن تصمیمات شورا کمک کند. مثلا یافتن راهکاری که کارشناسان بیشتری به فرایند تصمیم گیری اضافه شده و به روسای قوا قبل از اتخاذ تصیمیم نهایی مشورت دهند.
پیش از این نیز در سایت «فردا» به این ضرورت پرداخته و برخی سیاسیون درباره انتظارات جامعه از شورای سران قوا پرسیده بودیم. در همان راستا بود که مهدی چمران گفت: آنچه از جلسات سران قوا انتظار می‌رود حاکم شدن روحیه جهادی در این جلسات است. متأسفانه در سال‌های گذشته به دلیل تصمیمات نادرست ضربات سختی به اقتصاد کشور وارد شد که بخشی از این لطمات با تصمیمات بهنگام می‌تواند جبران شود.
محمد باقری بنابی، نماینده مجلسی نیز با اشاره به نقش رئیس مجلس در این شورا نسبت به ایجاد شفافیت بیشتر ابراز امیدواری کرده و خواستار بازنگری در رویه گذشته اجرای تصمیمات این شورا شده بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان