دولت کرهجنوبی میگوید خدمات تاکسی پرنده میتواند سالانه 840 میلیون دلار درآمد داشته باشد
دولت کرهجنوبی با تشکیل گروهی ویژه، برنامه ایجاد شبکه تاکسی هوایی در این کشور را آغاز کرد. چهل سازمان و کارخانه از جمله هیوندای در این گروه قرار دارند و قرار است تا سال 2025 خطوط تجاری تاکسی هوایی را راهاندازی کنند.
دولت کرهجنوبی اعلام کرده که این تاکسی مسافران را از فرودگاه سئول به مناطق مهم تجاری پایتخت کرهجنوبی منتقل خواهد کرد. قرار است تا سال 2030 تعداد مسیرهای تاکسی هوایی به ده مسیر افزایش یابد و دولت میگوید انتظار دارد این سرویس تا سال 2040 سالانه حدود 840 میلیون دلار درآمد داشته باشد.
هیوندای یکی از اعضای اصلی این پروژه است. این شرکت سال گذشته در نمایشگاه محصولات الکترونیکی در لاسوگاس از کانسپت یک تاکسی پرنده رونمایی کرد که با همکاری شرکت تاکسیرانی اوبر ساخته شده بود.
هیوندای کانسپتی از تاکسی پرندهاش را در نمایشگاه محصولات الکترونیکی لاسوگاس نمایش داد
تاکسی پرنده هیوندای الکتریکی است و با هر بار شارژ میتواند 100 کیلومتر حرکت کند و برای شارژ باتری تنها هفت دقیقه زمان نیاز دارد. حداکثر سرعت این ماشین پرنده 290 کیلومتر در ساعت است و میتواند تا 600 متر ارتفاع بگیرد.
هیوندای میگوید تاکسیهای پرنده ابتدا با یک خلبان کنترل میشود، اما در آینده قرار است به صورت خودران مسافران را جابهجا کند.
تاکسیهای پرنده اگرچه سالها است به عنوان یک راه حل برای ترافیک مطرح شده، اما تنها چند سال است که جدی گرفته شدهاند. بانک آمریکایی مورگان استنلی پیشبینی کرده که بازار این وسایل نقلیه تا سال 2040 میلادی، یک میلیارد و 500 میلیون دلار ارزش خواهد داشت.
بوئینگ، ایرباس و تویوتا از جمله شرکتهای دیگری هستند که در ساخت تاکسیهای پرنده سرمایهگذاری کردهاند.
فورد از فروش وانتهای سری اف خود در سال 2019 چهل و دو میلیارد دلار درآمد کسب کرد
بهترین وانت آمریکا بهتر شد
فورد نسل جدیدی از وانت اف-150 خود را در برنامهای که به طور زنده از شبکههای اجتماعی پخش شد، به نمایش گذاشت.
وانتهای سری اف از دهه هفتاد میلادی تا کنون پرفروشترین وانت آمریکا و از دهه هشتاد میلادی تا کنون پرفروشترین وسیله نقلیه در این کشور بوده است. فورد سال گذشته با فروش حدود 900 هزار دستگاه از این ماشین، 42 میلیارد دلار درآمد کسب کرد.
صندلیهای فورد را میتوان با فشار دکمهای خواباند و به عنوان تخت استفاده کرد
دنیس لیری، کمدین آمریکایی که مجری برنامه رونمایی فورد اف-150 بود، در توصیف نسل جدید این وانت گفت: "هیچ چیزی آمریکاییتر از یک وانت نیست که کار را راه میاندازد" و "حالا که آمریکا بیش از همیشه کار نکرده دارد، بهترین وانت آمریکا بهتر شده است. "
اف-150 از نظر ظاهری تغییر زیادی نکرده و تنها چراغها و گلگیر نسبت به قبل عوض شده است. اما اتاق ماشین به طور کامل متحول شده و فنآوریهایی به آن اضافه شده که به گفته کارخانه تاکنون در هیچ وانتی دیده نشده است.
فورد میگوید وانتش در بیش از 160 هزار کیلومتر بزرگراه در پنجاه ایالت آمریکا تقریبا به طور خودران حرکت میکند.
بخشهای مختلف خودرو را میتوان از طریق نمایشگر لمسی 12/3 اینچی که در داشبورد قرار دارد کنترل کرد. امکان سفارشی دیگر در این ماشین صندلیهایی است که به طور کامل خوابیده و شبیه یک تخت میشود.
فضای بین دو صندلی جلوی ماشین هم به یک میز کوچک تبدیل میشود که میتوان روی آن لپتاپ گذاشت. ماشین ژنراتور خود را دارد که میتوان از آن برای وسایل و ابزار برقی نیرو گرفت و از در قسمت بار هم میتوان به عنوان میز کار استفاده کرد.
از در قسمت بار میتوان به عنوان میز کار استفاده کرد
جزییات فنی نسل جدید اف-150 هنوز اعلام نشده است، اما فورد اعلام کرده که برای اولین بار این وانت را با قوای محرکه هیبرید به بازار عرضه خواهد کرد و قرار است تا دو سال دیگر مدل کاملا الکتریکی آن را بسازد.
قیمت فورد اف-150 از حدود سی هزار دلار شروع شده و گرانترین مدل بیش از 75 هزار دلار قیمت دارد. به طور میانگین وانتهای اف-150 حدود 50 هزار دلار فروخته میشود.
نسل جدید اف-150 در شرایطی به بازار عرضه میشود که فورد روزهای سختی را پشت سر میگذارد. دومین خودروساز بزرگ آمریکا میگوید در سه ماه دوم سال میلادی پنج میلیارد دلار ضرر خواهد کرد و برای جبران این ضرر چشم امیدش به ادامه محبوبیت این وانت است.
تازهوارد الکتریکی
مایک پنس، معاون ریاست جمهوری آمریکا در مراسم رونمایی وانت اندیورنس شرکت کرد
یک خودروساز نوپای آمریکایی ادعا کرده که اولین شرکتی خواهد بود که وانتهای الکتریکی به بازار آمریکا عرضه میکند.
شرکت لردزتان (Lordstown) سال گذشته تاسیس شد و اولین محصول خود به نام اندیورنس (Endurance) را هفته گذشته در ایالت میشیگان رونمایی کرد. استیو برنز، مدیر کارخانه در مراسم رونمایی ماشین گفت که اندیورنس را زودتر از وانتهای الکتریکی رقیب و از اوایل سال 2021 به بازار عرضه خواهد کرد.
برنز سال گذشته و با خرید کارخانه تعطیل شده جنرال موتورز در شهر لردزتان، این شرکت را تاسیس کرد. تعطیلی این کارخانه باعث انتقاد از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا شد که یکی از شعارهای اصلی اش ایجاد اشتغال در صنایع آمریکا بود.
دونالد ترامپ از فرصت بازگشایی کارخانه برای تبلیغات انتخاباتی استفاده کرد و معاونش، مایک پنس یکی از سخنرانهای اصلی مراسم رونمایی بود.
وانت اندیورنس چهار موتور الکتریکی دارد که روی چرخها سوار میشود
اندیورنس قرار است وانتی قوی برای عبور از جادههای ناهموار باشد. این ماشین چهار موتور الکتریکی دارد که روی هر چرخ قرار گرفته است. هوش مصنوعی ماشین به اندازه نیاز به هر چرخ نیرو میفرستد.
با این روش ماشین از نظر فنی سادهتر است و سواری در جادههای ناهموار را بهتر میکند. اما قرار دادن موتور روی چرخها دوام قطعات را کم میکند و به همین دلیل هنوز بسیاری از کارخانهها در استفاده از این روش تردید دارند.
لردزتان میگوید که وانتش با هر بار شارژ تا بیش از 400 کیلومتر حرکت میکند و سواریاش مانند یک ماشین اسپرت است. قیمت پایه این وانت 52 هزار دلار اعلام شده است.
این ماشین ششمین وانت الکتریکی است که قرار است به بازار عرضه شود. تسلا سایبرتراک، فورد اف-150 الکتریکی، هامر از زیرمجموعههای جنرالموتورز، ریویان و نیکولا دیگر وانتهای الکتریکی هستند که تا دو سال دیگر به بازار خواهند آمد.
سرمایهگذاری آمازون در فنآوری خودران
خرید شرکت زوکس، دومین سرمایهگذاری بزرگ آمازون از سال 2009 میلادی است
فروشگاه اینترنتی آمازون یک شرکت ساخت فنآوری ماشینهای خودران به نام زوکس را با رقم یک میلیارد و 200 میلیون دلار خرید.
آمازون میخواهد ماشینهای تحویل خریدهایش را خودران و الکتریکی کند. این شرکت پیشتر 700 میلیون دلار از سهام شرکت ریویان را خریده و قرار است ریویان صدهزار دستگاه کامیون الکتریکی برایش بسازد. خرید زوکس یکی از گرانترین خریدهای آمازون است و آن را به جمع شرکتهایی اضافه میکند که در حال ساخت فنآوری خودران هستند.
مهمترین رقیب در این بازار شرکتی به نام ویمو (Waymo) است که زیرمجموعه شرکت آلفابت، مالک گوگل است. جنرال موتورز با زیرمجموعه خود به نام کروز، فورد با شرکتی به نام آرگو و دو شرکت تاکسیرانی اوبر و لیفت از دیگر شرکتهایی هستند که در این زمینه فعالیت میکنند.
برخلاف این شرکتها که میخواهند ماشینهای موجود را خودران کنند، زوکس در حال ساخت ماشینی است که از ابتدا فرمان ندارد و برای خودران بودن طراحی شده است. در ماههای گذشته وضعیت بد مالی خودروسازان و بحران کرونا باعث شد تا ساخت ماشینهای خودران از فهرست اولویتهای خودروسازان خارج شود.
سرمایهگذاری آمازون به فنآوری ساخت ماشینهای خودروان رونقی تازه خواهد داد. این فنآوری اگرچه در چند سال گذشته پیشرفت زیادی کرده، اما نتوانسته وعده اصلی اش که ساخت ماشینی بدون نیاز به راننده است را عملی کند.