با معرفی سوپراسپرت جدید «MC20 مازراتی»، عرصه جدیدی در سبد محصولات «مازراتی» آغاز شد.
شرکت مازراتی، که زیرمجموعهای از گروه بزرگ “FCA” و “PSA” به شمار میرود، قصد دارد 16 محصول جدید را تا سال 2024 معرفی کند. مازراتی در سالهای گذشته با افت شدید فروش و کمرنگ شدن تنوع محصولات خود مواجه شده است. اکنون با ادغام شدن گروه «فیات – کرایسلر» و «پژو – سیتروئن»، شرکت مازراتی نیز جان دوبارهای خواهد گرفت. از سویی دیگر، همکاری با برندهای ایتالیایی، همچون «فراری»، به پیشرفت مازراتی کمک خواهد کرد.
نصب پیشرانه 6 سیلندر تویین توربوی فراری روی سوپراسپرت MC20، بر همین موضوع تأکید دارد. در برنامه تولید مازراتی تا سال 2024، 13 خودروی کاملاً جدید و 3 مدل به روزرسانی شده دیده میشوند. خودروهایی که در برنامه چهار ساله مازراتی وجود دارند در فهرست زیر آمده است.
2020: گیبلی و کواتروپورته به روزرسانی شده، گیبلی هیبریدی، سوپراسپرت MC20
2021: کراس اوور Grecale، لوانته هیبرید
2022: گرن توریزمو جدید، گرن کابریو جدید، گرن توریزموی الکتریکی، گرن کابریوی الکتریکی، MC20 اسپایدر، MC20 برقی، Grecale برقی
2023: کواتروپورته جدید، کواتروپورته الکتریکی، لوانته جدید، لوانته الکتریکی
معرفی خودروهای آتی مازراتی امسال با معرفی نسخه جدید «گیبلی» با نمونه هیبریدی آغاز شد. با معرفی نسخه قدرتی «تروفئو» با پیشرانه 8 سیلندر، مازراتی نشان داد که قصدی برای کنار گذاشتن سنت و قدرت پیشرانههای خود ندارد. پس از معرفی سوپراسپرت قدرتمند MC20 با ظاهر متفاوت، نسخه به روزرسانی «کواتروپورته» در اولویت قرار دارد.
در سال 2021، نوبت به معرفی کراس اوور کاملاً جدید “Grecale” میرسد تا مازراتی به سگمنت جدیدی وارد شود. افزون بر این، نسخه هیبریدی شاسی بلند «لوانته» نیز معرفی خواهد شد. سپس سال 2022 برای مازراتی سال پرکاری خواهد بود که معرفی اولین مدلهای الکتریکی این شرکت را در بر خواهد داشت. در سال 2023، مدلهای پرچم دار مازراتی بار دیگر به روزرسانی خواهند شد.
آینده الکتریکی محصولات مازراتی
مازراتی برای خودروهای الکتریکی آینده خود چینشی با نام “Folgore” را درنظر گرفته است. این چینش از سه موتور الکتریکی تشکیل شده که یک موتور الکتریکی را در اکسل جلو و دو موتور الکتریکی را در اکسل عقب در خود جای داده است. دو موتور الکتریکی قسمت عقب هر کدام از سیستم مدیریت گشتاور جداگانهای بهره میبرند تا سیستم توزیع گشتاور میان دو چرخ به دست آید.
سیستم موتورهای الکتریکی توسط بسته 800 ولتی با اینورترهای نسل جدید ساخته شده از جنس سیلیکن کاربید تغذیه میشود. این فناوری در سیستمهای هیبریدی و الکتریکی خودروهای فرمول 1 و فرمول E استفاده شده است. افزون بر این، سیستم 800 ولتی قادر است تا نرخ 300 کیلووات شارژ بگیرد.
تغییر در مقر مازراتی و خط تولیدها
تغییرات بنیادی در مازراتی تنها به تولید محصولات جدید ختم نمیشود، بلکه مقر اصلی این شرکت نیز دستخوش تغییراتی شده است. مقر اصلی این شرکت در منطقه مودنای ایتالیا اکنون خط تولید بهبودیافتهای را در خود جای داده است که تولید سوپراسپرت MC20 در آن صورت میگیرد.
افزون بر کارخانه جدید، در مقر اصلی شرکت نیز بخش آزمایشگاه پیشرانه مازراتی، که به عنوان مرکز تحقیقات پیشرانهها نیز شناخته میشود، وجود دارد. در 80 سال گذشته، بیش از 90 هزار خودروی شهری و 400 خودروی مسابقهای از خط تولید مودنای مازراتی بیرون آمده اند. همچنین مازراتی قصد دارد در آیندهای نزدیک بخش شخصی سازی خودروهای شهری و بازسازی خودروهای کلاسیک را نیز راه اندازی نماید.
منبع: اسب بخار