تبانی روسیه با طالبان صحت دارد؟

خبرگزاری تسنیم: «کنت فرانک مکنزی» فرمانده ستاد مرکزی تروریست‌های آمریکایی در غرب آسیا (سنتکام) روز دوشنبه در مصاحبه با شبکه خبری ان‌بی‌سی اعلام کرد که شواهد ارائه شده درباره پرداخت پاداش از سوی روسیه به نیروهای طالبان برای کشتن نظامیان آمریکایی در افغانستان، از نظر وی برای اثبات چنین ادعایی کفایت نمی‌کند.

ژنرال فرانک مکنزی که از اوایل سال 2019 فرماندهی سنتکام را برعهده داشته است، درباره ادعاهای مطرح شده مبنی بر تبانی روسیه با طالبان علیه نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان به ان‌بی‌سی گفت: «این ادعا هنوز در سطحی که مرا قانع کند، به اثبات نرسیده است. البته ما همچنان برای دستیابی به اطلاعات جدید در این زمینه تلاش خواهیم کرد.»

وی افزود: «ما همچنان به دنبال یافتن شواهد تازه برای اثبات موضوع هستیم، اما من تاکنون چنین شواهدی ندیده‌ام. اما این پرونده بسته نشده است.»

اواخر ماه ژوئن (اوایل تیرماه) نشریه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی به نقل از مقامات اطلاعاتی آمریکا مدعی شد که مسکو به شبه‌نظامیان وابسته با طالبان برای کشتن نیروهای آمریکایی در افغانستان پاداش می‌داد.

متعاقباً مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که در گفتگو با همتای روسی خود «سرگئی لاوروف» به وی هشدار داده که اگر گزارش‌های پرداخت پاداش روسیه به مخالفان مسلح دولت افغانستان برای کشتن نیروهای آمریکایی و غربی تأیید شود مسکو هزینه بسیار سنگینی خواهد پرداخت.

در ادامه «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در یک نشست خبری با اعلام اینکه پامپئو در گفتگو با لاوروف مسئله تبانی مسکو با طالبان را مطرح کرده است، اظهار داشت: «وزیر خارجه روسیه این اظهارات را گمانه‌زنی‌های نادرست توصیف کرد که هیچ ارتباطی با واقعیت ندارند. وی همچنین از طرف آمریکایی خواست تا مدارکی که در این باره در اختیار دارد را نیز ارائه کند که طبق معمول مدرکی ارائه نشد.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان