فرادید؛ در این مطلب به بررسی رقابت ویدیویی میان «دوج دیمن» و «لامبورگینی هوراکان پرفورمانته سوپرشارژ» پرداخته میشود.
شرکت «دوج»، که به معرفی محصولات پرقدرت با پیشرانههای حجیم مشهور است، با معرفی مدل «دمون» (با تلفظ صحیح دیمن)، تحولی عظیم در بازار خودروهای عضلانی به وجود آورد. دوج دیمن در هنگام معرفی به اولین خودروی شهری که توانایی ثبت زمان زیر 10 ثانیه را مسابقه درگ دارد، تبدیل شد. همچنین دیمن اولین خودرویی است که میتواند با لاستیکهای مخصوص درگ، حرکت Wheelie (بلند شدن دو چرخ جلو هنگام شروع حرکت) را انجام دهد.
در سوی دیگر، لامبورگینی هوراکان پرفورمانته نیز به عنوان یکی از سریعترین سوپراسپرتهای روز شناخته میشود. بهره گیری از پیشرانه 10 سیلندر تنفس طبیعی، سیستم انتقال قدرت به تمامی چرخها و وزن کم از جمله ویژگیهای قابل توجه هوراکان به شمار میرود. در ابتدا به بررسی مشخصات فنی دو خودرو میپردازیم.
ویژگیهای فنی دوج دیمن
دوج دیمن به عنوان قویترین خودروی عضلانی تاریخ، از پیشرانه 6٫2 لیتری 8 سیلندر سوپرشارژ با 840 اسب بخار قدرت و 1042 نیوتن متر گشتاور بهره میبرد. این قدرت و گشتاور با استفاده از سوخت مسابقهای به دست آمده است. انتقال قدرت در این خودرو توسط جعبه دنده 8 سرعته خودکار به چرخهای عقب صورت میگیرد. این خودرو با سیستمهای شروع حرکت مخصوص پیست درگ عرضه شده و میتواند در مدت زمان 2٫3 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد. همچنین دیمن توانسته با طی کردن مسیر 400 متری درگ در زمان 9٫65 ثانیه، رکورد جدیدی را برای خودروهای شهری ثبت کند. دوج دیمن تنها در تیراژ 3300 دستگاه تولید شد.
ویژگیهای فنی لامبورگینی هوراکان پرفورمانته
لامبورگینی هوراکان پرفورمانته در حالت استاندارد از پیشرانه 5٫2 لیتری 10 سیلندر تنفس طبیعی با 640 اسب بخار قدرت و 600 نیوتن متر گشتاور بهره میبرد. در خودروی حاضر در رقابت به لطف استفاده از سوپرشارژر، قدرت به میزان 200 اسب بخار و گشتاور به میزان 243 نیوتن متر افزایش یافته است. بدین ترتیب، هوراکان پرفورمانته حاضر در رقابت اکنون 640 اسب بخار قدرت روی چرخ (490 اسب بخار در حالت استاندارد) تولید میکند. انتقال قدرت نیز توسط جعبه دنده 7 سرعته دوکلاچه به تمامی چرخها صورت میگیرد.
منبع: اسب بخار