روزنامه ایران ورزشی: «لیونل مسی این هفته دومین فوتبالیست میلیاردر شد و در صدر فهرست ثروتمندترین ورزشکاران فوربز بالاتر از رقیبش، کریستیانو رونالدو قرار گرفت. اگرچه رونالدو قبل از او میلیاردی شد اما طولی نکشید که مسی هم به ثروت یک میلیارد دلاری رسید اما اسطوره بارسلونا چطور در دوران حرفهای 16 ساله خود به چنین ثروتی رسید؟ دیلیمیل این موضوع را بررسی کرده است.
دستمزد
مسی در تغییر نظر 180 درجهای خود تصمیم گرفت یک سال دیگر در بارسلونا بماند و این تصمیم هزینه زیادی برای باشگاه کاتالان خواهد داشت. دستمزد ثابت مسی در بارسلونا 92 میلیون دلار است اما پاداشهای تمدید قرارداد، ماندن و بردن جام این مبلغ را خیلی بیشتر میکند. فقط کافی است در 60 درصد بازیها تا سال 2021 و زمان انقضای قراردادش بازی کند تا دستمزدش به 126 میلیون دلار در فصل برسد اما این پتانسیل وجود دارد که در صورت قهرمانی در سهگانه و بردن جایزه بهترین بازیکن فیفا، رقم نهایی به 141 میلیون دلار برسد. البته کاملاً برای بارسلونا توجیهپذیر است با در نظر گرفتن این که او بهترین بازیکن تاریخ فوتبال است و همچنان یک سر و گردن از سایر بازیکنان تیم بالاتر قرار میگیرد. بیش از یک دهه است که این طور است.
از سال 2004 که به تیم اصلی راه یافته، فراتر از انتظارات بوده و برای همین، چنین دستمزدی میگیرد. در سال 2007 در 20 سالگی، مسی قراردادش را تمدید کرد با دستمزد هفتگی 116 هزار دلار تا یکی از بالاترین دستمزدها را در تیم بگیرد. بعد از آن او هر سال دستمزد میلیون دلاری داشته و همواره در فهرست 10 نفر اول پردرآمدترین ورزشکاران از نگاه مجله فوربز قرار گرفته. در سال 2015 دستمزد مسی روی هم 51/8 میلیون دلار بود اما در این بازه زمانی پنج ساله دوبرابر شده است و امسال هم حداقل 82 میلیون دلار دستمزد میگیرد.
اسپانسرشیپ و تبلیغات
مسی یکی از پردرآمدترین بازیکنان دنیای فوتبال در حال حاضر است و نقش تبلیغات چشمگیر در این میان کاملاً مشخص است. بر اساس آمار فوربز، این فوق ستاره آرژانتینی سالانه 32 میلیون دلار از تمام فعالیتهای تبلیغاتیاش دریافت میکند. یکی از بزرگترین قراردادهای همکاری او با آدیداس است.
مسی از سالهای اول فعالیت حرفهای، با این غول لباس و ادوات ورزشی همکاری کرده اما در سال 2017 با این کمپانی قرارداد مادامالعمر بست که گفته میشود سالانه تا 12 میلیون دلار از آن درآمد دارد. او چهره آدیداس شده و نخستین فوتبالیستی بود که زیرشاخه کفشهای آدیداس با عنوان «آدیداس مسی» در سال 2015 را راه انداخت.
اما این تنها آدیداس نیست که باعث شده او به ثروت افسانهای یک میلیارد دلار برسد. مسی 33 ساله قراردادهایی با پپسی، گاتورید، هواوی، مسترکارد و سایر برندها دارد که سالانه 32 میلیون دلار برایش درآمد دارد.
فعالیتهای دیگر
مثل رونالدو، مسی هم پول زیادی را در تجارت صرف کرده و این، ثروت او را دائماً افزایش میدهد. او در سال 2019 اعلام کرد با همکاری جینی هیلفیگر، خواهر طراح مشهور لباس، تامی هیلفیگر، برندی با نام خودش راه انداخته. او همچنین توانسته خانوادهاش را در تمام امور حرفهای خود مشارکت دهد از جمله ماریا سول، خواهرش که نقش مهمی در پرداختن ایدههای خلاقانه در طراحی لباس داشته است. «فروشگاه مسی» خط تولید انحصاری او را دارد که برای مشتریها محصولات باکیفیت و خاص تولید میکند. او همچنین قرار است از اواخر امسال یک پارک تفریحی خاص را در چین افتتاح کند. در این پارک علاوه بر امکانات معمول در بهترین پارکهای دنیا، با استفاده از جدیدترین تکنولوژیهای هولوگرافیک و هنرهای اجرایی موضوعات مربوط به مسی و فوتبال به نمایش گذاشته میشود.
علاوه بر لباس و سرگرمی، او به بخش هتلداری هم وارد شده و یک هتل چهار ستاره در شهری ساحلی در نزدیکی بارسلونا به ارزش 28/3 میلیون یورو خریده است. علاوه بر آن که هتلهایی در ایبیسا و مایورکا تحت مالکیت او قرار دارد. در هتل چهار ستاره او 77 اتاق وجود دارد که هزینه آن برای هر شب بین 250 تا300 یورو است.
مسی در هتلداری هم مثل رونالدو موفق بوده و همه این فعالیتها باعث رشد برند جهانی او شده و توانسته میلیاردر شود.