آیا پمپئو در حال غافلگیری انتخاباتی است؟

ایرنا: تحلیلگر مقیم آمریکا در یادداشتی اظهارات و اقدامات پمپئو را در جهت افزایش تنش و درگیری احتمالی با ایران در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آبان‌ماه ایالات متحده با هدف جلب حمایت افکار عمومی این کشور از ترامپ دانست.

«تریتا پارسی» رییس پیشین شورای ملی ایرانیان آمریکا در یادداشتی که در تارنمای «ریسپانسیبل استیت‌کرفت» منتشر شد، با اشاره به پیام توییتری ماه گذشته «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا که گفته بود تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران در 30 شهریورماه بازمی‌گردد، نوشت: این پیام به چند دلیل عجیب بود.

"نخست اینکه همه اعضای شورای امنیت (به جز جمهوری دومینیکن) صریحا گفته‌اند که آمریکا در موضعی نیست که مکانیسم بازگشت تحریم‌ها را فعال کند... چرا که دیگر عضوی از برجام نیست. از اینرو، پیام پمپئو رای اکثریت قاطع شورای امنیت را در نظر نمی‌گیرد. دلیل دوم که مشکل‌زاتر است این است که پمپئو ظاهرا قصد دارد تحریم‌های سازمان ملل را که اصلا وجود ندارد، از 20 سپتامبر اعمال کند، که لازمه این اقدام آن است که کشتی‌های جنگی آمریکا به کشتی‌های باری ایران و غیرایرانی در آب‌های بین‌المللی حمله کرده و آن‌ها را توقیف کنند.

به نوشته پارسی، اکثریت قاطع جامعه بین‌المللی از جمله کشورهای دیگری که در شورای امنیت سازمان ملل حضور دارند، اقدام آمریکا را که باید با ادعای اقدام از طرف شورای امنیت عمل کند، رد و آن‌ها اقدام غیرقانونی متجاوزانه قلمداد خواهند کرد. اما این کار پمپئو را متوقف نخواهد کرد. ایالات متحده به تازگی مدعی شده است که چهار محموله سوخت ایران را توقیف کرده است. «ژولیان لی» از اخبار بلومبرگ این اقدام را «دزدی دریایی دولتی» توصیف کرد.

پارسی افزود که اگر ایالات متحده اقدام به توقیف کشتی‌های ایران در خلیج فارس یا در نزدیکی تنگه هرمز کند، خطر تقابل با نیروهای دریایی ایران قابل چشم‌پوشی نخواهد بود؛ و حتی اگر ایالات متحده با هدایت پمپئو اقدام به دور نگهداشتن شناورهای خود از آب‌های نزدیک ایران کند، تهران ممکن است در مناطق دیگر علیه کشتی‌های آمریکایی اقدام متقابل کند.

تحلیلگر ایرانی مقیم آمریکا نوشت: در صورتی که ایران اقدام تلافی‌جویانه کند، آنگاه پمپئو فرصت غافلگیری اکتبر (انتخاباتی) خود را به دست آورده است. اقدام ایران به عنوان اقدامی متجاوزانه که مستلزم پاسخی محکم و قاطع است، در بوق و کرنا گذاشته خواهد شد. پمپئو نیز استدلال خواهد کرد کاری که ایالات متحده پیش از اقدام تلافی‌جویانه ایران کرده، برای اعمال تصمیم شورای امنیت سازمان ملل بوده است.

پارسی استدلال کرد هدف پمپئو این است که ایران را متجاوز معرفی کند تا با راه انداختن جنگی به ظاهر دفاعی، افکار عمومی آمریکا را به رییس جمهوری مستقر (ترامپ) نزدیک کرده و شانس او را برای پیروزی در انتخابات آبان‌ماه بالاتر ببرد. به گفته پارسی، تلاش برای آماده کردن افکار عمومی در ایالات متحده از هم‌اکنون با نشت دادن عجیب ادعای طرح ایران برای ترور سفیر کمتر شناخته‌شده آمریکا در آفریقای جنوبی آغاز شده است.

روزنامه پولیتیکو چند روز پیش در گزارشی مدعی شد که ایران سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی را به عنوان گزینه‌ای برای تلافی ترور سردار سلیمانی در نظر دارد. در حالی که پولیتیکو به مقام‌های اطلاعاتی آمریکا استناد کرده بود، روز بعد از آن ترامپ به جای استناد به یافته‌های اطلاعاتی دولت خود، به گزارش این روزنامه استناد کرد.

به گفته پارسی، پلیس آفریقای جنوبی یک روز پس از انتشار گزارش پولیتیکو به این موضوع واکنش داشت که نشان می‌دهد، مقام‌های اطلاعاتی دولت ترامپ پیش از آنکه چنین موضوعی را به دولت آفریقای جنوبی اطلاع دهند، به نشریه‌ها نشت داده‌اند. دوم اینکه «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا نیز 24 ساعت پس از انتشار این گزارش ایران را تهدید کرد و به جای استناد به یافته‌های اطلاعاتی دولت خودش، به گزارش پولیتیکو استناد کرد.

این اقدام ترامپ حاکی است که ترامپ به جای مقام‌های اطلاعاتی، از طریق رسانه‌ها این مطلب را شنیده است که در این صورت، معنای آن این است که اساسا چنین اطلاعاتی وجود ندارد و یا در صورت وجود، از سوی نهادهای اطلاعاتی چندان موثق و معتبر ارزیابی نشده است. در هر صورت، چنین موضوعی سرخط خبرها را برای آماده کردن افکار عمومی برای «حمله متقابل» به ایران و آماده شدن زمینه غافلگیری انتخاباتی پمپئو پر کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان