لباسشویی‌ها چگونه کار می‌کنند!

برای آنکه یک شستشوی کامل داشته باشید، بهتر است چند نکته را مورد توجه قرار دهید. مهم نیست که چند وقت یکبار از لباسشویی استفاده می‌کنید. به طور متوسط هر خانواده در هر سال ۳۹۲ بار لباس می‌شوید.

لباسشویی‌ها چگونه کار می‌کنند!

تحریریه زندگی آنلاین : برای آنکه یک شستشوی کامل داشته باشید، بهتر است چند نکته را مورد توجه قرار دهید. مهم نیست که چند وقت یکبار از لباسشویی استفاده می‌کنید. به طور متوسط هر خانواده در هر سال 392 بار لباس می‌شوید. راهنمایی‌ها ما برای شستن لباس‌ها به شما کمک می‌کند تا اینکار را سریع‌تر، بهتر و ارزان‌تر انجام دهید. قبل از آنکه لباسشویی‌تان را از لباس پر کنید؛ بهتر است به این شش مرحله ساده توجه کنید:

 

بیشتربخوانید:

آیا شستشوی لباس با ماشین لباسشویی، ویروس کرونا را از بین می‌برد؟

 

نوع لکه‌ها را مشخص کنید

قبل از شروع شستشوی لباس‌ها، یکی از مهم‌ترین کارها، لکه‌گیری آنهاست. در واقع پیش از آنکه لباس‌ها را به صورت مچاله وارد ماشین لباسشویی کنید، آنها را به خوبی وارسی کنید و ابتدا خودتان لکه‌ها را برطرف کنید و یا تا جایی که ممکن است آنها را کمرنگ تا از شستشو رضایت بیشتری به دست آورید.

 

 

 نحوه استفاده صحیح از مواد شوینده

طبق دستورالعمل از پودر و یا سایر مواد شوینده استفاده کنید. مثلاً استفاده زیاد از مواد شوینده (با مقدار زیاد) تأثیری در تمیزتر شدن لباس‌ها ندارد. در واقع این مواد می‌توانند چرک‌ها و آلودگی‌ها را جذب کنند ولی زیاده‌روی در استفاده از مواد شوینده و افزایش غلظت محلول شوینده تأثیری در پاک‌شدن و تمیزی لباس‌ها ندارد چرا که لباس‌ها با حجم کمتر مواد شوینده نیز پاک می‌شوند.

 توجه  به پاک‌کننده مورد استفاده‌

آیا  از پاک‌کننده و یا پودر مناسب ماشین لباسشویی استفاده می‌کنید، برای ماشین لباسشویی‌های قدیمی باید از پودرهای قدیمی‌تر و معمولی‌تر استفاده کنید و ماشین‌های بسیار جدید و پیشرفته نیز نیاز به پودرهایی دارند که کمتر کف کنند. انتخاب شوینده و پودر مورد نظر تأثیر زیادی در روند شستشو دارد.

 

 بیشتر بخوانید:

نکات طلایی شستشوی لباس و پارچه

قوانین اتوکشی

چرا باید لباس‌های نو را قبل از پوشیدن بشوییم؟

تمیز کردن لباس‌ها با درجات متفاوت آب

از آب سرد، گرم و ولرم برای شستشو استفاده کنید. هر درجه‌ای از آب تأثیری متفاوت روی لباس‌ها به جا می‌گذارد.

به برچسب محصولات توجه کنید. دمای آب برای آبکشی لباس‌ها تأثیر زیادی در میزان تمیز شدن لباس‌ها ندارد، بنابراین برای مرحله آبکشی جهت ذخیره انرژی و کاهش هزینه‌ها، از آب سرد استفاده کنید.

  آب گرم

برای لباس‌هایی که چرک و عرق زیاد دارند، برای لباس‌های سفید و ملحفه‌ها، آب گرم بهترین انتخاب است، اما آب گرم می‌تواند رنگ لباس‌ها را محوتر و کمرنگ‌تر کند، برخی رنگ‌ها را با هم ترکیب کند.

  آب ولرم

آب ولرم برای شست‌وشوی لباس‌های نایلونی، پلی‌استری، پنبه‌ای، ریون و ... مناسب است. آب ولرم مقدار کمی گرما دارد که می‌تواند مواد شوینده و پودر شستشو را فعال سازد.

از طرفی در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی می‌شود، فقط به خاطر داشته باشید که لباس‌های از جنس ریون با آب ولرم کمی شل می‌شوند و از حالت در می‌آیند.

  آب سرد

برای شستشوی لباس‌های آکریلیک، پنبه‌ای، کتان، پارچه‌های کشباف، لنین، ابریشم، پشمی، لباس‌های زیرپوش و ... مخصوصاً لباس‌های مشکی و تیره و لباس‌های رنگی، آب سرد بسیار مناسب است. آب سرد مانع از پخش شدن رنگ‌ها با هم می‌شود و در واقع لباس شکل و رنگ و حالت خود را با آب سرد از دست نمی‌دهد. آب گرم برای از بین بردن باکتری‌ها و لکه‌های لباس‌ها مناسب‌تر است. اگر می‌‌خواهید برای شستشوی لباس‌ها از آب سرد استفاده کنید، قبل از این کار، آنها را لکه‌گیری کنید و از مواد پاک‌کننده مخصوص آب سرد استفاده کنید مثل پاک‌کننده تاید.

 

 

لباس‌های رنگی را از هم جدا کنید

لباس‌های ‌سفید، سیاه و رنگی را از هم جدا کنید. علاوه بر رنگ لباس‌ها، به جنس پارچه‌ها نیز توجه کنید. هیچ‌گاه ماشین لباسشویی را بیش از حد پر نکنید مخصوصاً اگر مدل ماشین لباسشویی‌تان قدیمی نیز باشد. ماشین‌های لباسشویی هر سال حدود 3400 گالون آب را ذخیره می‌کنند اگر و فقط اگر به ظرفیت لباس‌ها توجه کنید و بار لباسشویی را سنگین نکنید.

 

بیشتربخوانید:

لباس های مشکی را چگونه بشوییم تا بور نشوند

 پنج روش برای سفیدتر کردن لباس‌های روشن

1) تا جایی که ممکن است لباس‌های سفید را چک کنید. زیربغل‌ها، دور آستین‌ها، دور یقه و ... این بخش‌ها، از سایر بخش‌ها زودتر کثیف می‌شوند. اگر وقت کافی دارید، این لباس‌ها را سریع‌تر بشوئید تا چرک‌ها قدیمی نشوند و پاک‌کردن آنها سخت‌تر نشود.

2)لکه‌های چربی روی لباس‌های سفید را باید با توجه بیشتری تمیز کنید. اگر از تمیز‌کننده خشک مثل پودر لکه‌بر استفاده می‌کنید، توجه داشته باشید که استفاده از تمیزکننده باعث آن نشود لباس سفیدتان، مات و کدر شود.

3)می‌توانید لباس‌های سفید را با آب گرم بشوئید یا اینکه مقدار کمی مایع‌ سفید‌کننده داخل ماشین لباسشویی بریزید.

 یا اینکه مقداری مایع سفیدکننده را با مقداری آب گرم حل کرده، لباس یا پارچه مورد نظر را در آن قرار دهید و 30 دقیقه بعد آن را بشوئید. می‌توانید از آب لیمو نیز استفاده کنید و بعد از شستشو لباس را در برابر نورخورشید قرار دهید تا خشک شود.

4) به هنگام اتو کشیدن لباس‌های سفید، توجه داشته باشید که هیچ قطره آب کثیف روی آنها چکه نکند. سطح زیرین اتو را قبل از روشن کردن چک کنید تا هرگونه آلودگی روی آن باعث کثیف شدن لباس نشود. در محفظه آب اتو، حتماً آب جوشیده سرد شده بریزید تا املاح و ناخالصی‌های آب باعث مسدود شدن منافذ کف اتو نشود.

5) از محلول سفیدکننده می‌توانید برای سفیدتر کردن لباس‌های پنبه‌ای استفاده کنید ولی اینکار را در مورد لباس‌های پلی‌استری، نایلونی و جنس‌های مشابه انجام ندهید.

 

 نکته

در مورد لباس‌هایی که 98 درصد پنبه و 2 درصد اسپاندکس هستند، چه باید کرد؟

برای شستشوی این لباس‌ها از آب سرد استفاده کنید چرا که آب گرم باعث چروک شدن لباس‌ها و ترکیب شدن رنگ‌ها با هم می‌شود.

 

 روش پاک کردن لکه‌‌ها

 استفاده از rubbing alchohol

بطری اسپری را با آب و الکل (به نسبت 50 به 50) پر کنید و بعد روی لکه‌های آب میوه، قهوه، جوهر و سایر لکه‌ها، اسپری بزنید و چند لحظه صبر کنید تا مواد جذب پارچه شود. این روش در مورد پارچه‌های ابریشمی و لنین جواب نمی‌دهد.

 پاک کردن چربی‌ها

گلیسیرین (1 قاشق غذاخوری) را با مایع ظرفشویی (1 قاشق غذاخوری) و 8 قاشق چایخوری آب گرم ترکیب کنید و سپس محلول به دست آمده را روی نقاط مورد نظر بریزید و 5 دقیقه بعد لباس را بشوئید.

 

بیشتربخوانید:

نکاتی کلیدی برای شست و شوی لباس ها

 شستشوی لباس‌های زیر

اگر لباس‌های زیرتان را با دقت و توجه کافی بشوئید و از روش درست شستشو استفاده کنید، بی‌شک عمر آنها را دو برابر خواهید کرد. لباس‌های زیرتان را در داخل ظرفی بگذارید که قبلاً در آن آب گرم و یک قاشق چایخوری محلول سفیدکننده ریخته‌اید. بعد از 15 دقیقه آنها را از ظرف درآورده با آب سرد آبکشی کنید. داخل یک حوله بپیچید تا آبش گرفته شود و بعد برای خشک شدن از جایی آویزان کنید. اگر می‌خواهید لباس زیرتان را در ماشین لباسشویی بشوئید، ابتدا قلاب‌های آنها را به هم وصل کنید آن را داخل ماشین لباسشویی بگذارید، مقدار از محلول و پودر شستشوی مورد نظرتان را بریزید و از آب سرد استفاده کنید.  اگر فکر می‌کنید که بهتر است لباس‌های پنبه‌ای را برای دلایل بهداشتی با آب گرم بشوئید، همین کار را انجام دهید چرا که بهتر است لباس‌های زیر پنبه‌ای با آب گرم شسته شوند و از خشک کن ماشین لباس‌شویی نیز استفاده کنید ولی به طور کلی برای خشک کردن لباس‌های زیر بهتر است از خشک‌کن استفاده نکنید و لباس‌ها را در معرض هوا و نورخورشید خشک کنید.

 

 

 شکل صحیح خشک کردن لباس‌ها

 اگر به لباس‌ها گرما و حرارت بیشتری برای خشک شــدن

 بدهید، چروک می‌شوند. وقتی که از خشک‌کن استفاده می‌کنید، از دور زیاد استفاده کنید. سعی کنید لباس‌های هم‌وزن را با هم خشک کنید. یکی دیگر از نکات ذخیره انرژی بیشتر، پاک‌کردن فیلتر است.

 

 نرم‌کننده پارچه‌ها و لباس‌ها

 استفاده از سرکه سفید

یک‌‌چهارم فنجان سرکه سفید را به محفظه ماشین لباسشویی بریزید. مطمئن باشید که لباس‌ها بوی سرکه نخواهند گرفت.

 

بیشتربخوانید:

روش شستشو و استفاده مجدد از انواع ماسک

لباسم ویروس کرونا را جذب می‌کند؟

چگونه لباس ها را از ویروس کرونا پاکسازی کنیم؟

بهترین روش‌ شستن لباس‌ها با سرکه

 استفاده از جوش شیرین

استفاده از جوش شیرین به هنگام شستشوی لباس‌ها باعث می‌شود که همه چیز بوی خوبی بدهد. یک‌دوم فنجان جوش شیرین را در آب حل کنید.

 

 تمام چیزهای که در مورد تمیزکننده‌های خشک باید بدانید

تمیزکننده‌های خشک را نمی‌توان تمیزکننده‌‌‌های بی‌عیب و نقصی دانست. برخی از آنها باعث تمیز شدن لباس‌ها می‌شوند و برخی دیگر نه. برخی افراد اعتقاد دارند که حتماً از این تمیزکننده‌ها استفاده کنند و برخی دیگر نه. برخی از افراد به برچسب محصولات توجه می‌کنند و برخی نه ولی اگر شما تصمیم دارید که از این تمیزکننده‌ها استفاده کنید، حتماً به برچسب آنها توجه کنید. باید با عملکرد این تمیزکننده‌ها آشنا باشید. پایه تمام این تمیزکننده‌‌ها چربی است و مقداری مواد شیمیایی به آنها اضافه شده است. از تمیزکننده‌های خشک مثل پودر لکه‌بر، نباید انتظار معجزه داشته باشید. پاک‌کردن برخی از لکه‌ها حتی برای این پودرها نیز دشوار است. برخی از لکه‌ها علاوه بر شستشو با تمیزکننده‌ها باید بارها و بارها شسته شوند تا محو شوند. همیشه نمی‌توان از این محصولات انتظار نتیجه صددرصد را داشته باشید. در حال حاضر محققان و دانشمندان در حال بررسی و تحقیق برای ساختن محلول‌هایی مؤثرتر هستند. به برچسب این محصولات توجه کنید، آیا روی آنها نوشته شده است «تمیزکننده خشک» و یا اینکه «فقط به صورت خشک مصرف شود»؟ برخی از محصولات اگر به صورت خشک مورد استفاده قرار بگیرند به لباس آسیبی نمی‌رسانند. توجه کردن به برچسب محصولات و طبق دستورالعمل از آنها استفاده کردن به شما احساس اطمینان بیشتری می‌دهد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان