پیام تهران به واشنگتن، دست از یاغی گری و راهزنی بردار

خبرگزاری فارس: سعید خطیب‌زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران امروز (یکشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.

خطیب‌زاده در ابتدای این نشست آغاز هفته دفاع مقدس را گرامی داشت و عنوان کرد: بزرگداشت 40 سال غیرت و مردانگی مردان ایران زمین که اجازه ندادند حتی وجبی از این مرز پرگهر و این میراث ایران و ایرانی از دست برود. تا ابد ایران، منت دار این جوانان هستیم، جوانانی که امروز میانسالان و پیران این جامعه هستند و در عمل نشان دادند ایرانی یعنی چه. اگر امروز با این عزت، صلابت و قدرت در فضای بین‌الملل و در منطقه هستیم و این چنین سربلند هستیم، همه و همه مرهون قطرات عرق و خونی است که بر این خاک ریخته شده است و میراث دار آن‌ها هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: همه خانواده‌ها و عزیزان ما یاد و خاطره‌ای از آن روز‌ها دارند، آن‌هایی که هم سن و سال من هستند روز‌های خون و قیام را به خاطر می‌آورند که هر روز جماعتی به جبهه می‌رفتند و پیکر‌های مطهری بازمی‌گشتند و آن روز‌های سخت هیچگاه فراموش نمی‌شود. امیدواریم نسل جدید این تاریخ را بداند و بداند ایرانی که امروز داریم این استقلال، سربلندی و عزت با چه بهای سنگینی به دست آمده است.

خطیب‌زاده گفت: یاد و خاطره رزمندگان غیور ایران و شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی و شهدای حرم را گرامی بدارم و از خدا مدد بخواهیم که پیرو راستین راهی باشیم که آن‌ها با صلابت طی کردند.

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه به تحولات اخیر در سیاست خارجی پرداخت و ادامه داد: ظریف گفتگو‌هایی تلفنی با وزرای خارجه سنت وینست و ارمنستان و همچنین سرپرست وزارت خارجه افغانستان داشت. روز‌های آتی مجمع عمومی مجازی برگزار و ظریف دوشنبه شب به وقت محلی و رئیس جمهور سخنرانی سه‌شنبه سخنرانی خواهد داشت.

وی همچنین گفت:‌جهان خیالی پامپئو امن‌تر نخواهد شد. از روزی که تصمیم گرفت در فضای پر مکرر و دروغ وارد شود دنیای ذهنی خود را ناامن کرد. دنیا با اقدامات آمریکا جز جنگ و خشونت و ناامنی به خود ندیده است. میراث شوم سال‌ها حضور آمریکا در مناطق مختلف دنیا به ویژه منطقه غرب آسیا از افغانستان تا فلسطین مظلوم جز این میراث شکست خورده و خانمان برانداز برای مردم منطقه نبوده است.

خطیب‌زاده افزود: آنچه پامپئو دنبال آن است یک گردن کشی دیگر است. برای آمریکا تصور می‌کنم تلخ‌ترین روز‌ها و ساعات رقم می‌خورد. انتخاب آمریکا این بوده در طرف اشتباه تاریخ بایستد و وظایف خود را فراموش کرده است. پیام تهران به واشنگتن روشن است به جامعه جهانی برگرد به تعهداتت برگردد و دست از یاغی گری و سرکشی بردار جامعه جهانی تو را خواهد پذیرفت.

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه خطاب به آمریکا گفت که دست از راهزنی هوایی و دریایی و زمینی بردارد، چرا که دوران راهزنی‌ها تمام شده است.

وی در پاسخ به سوالی عنوان کرد: برجام توافقنامه‌ای است که یک بار مذاکره شده و یک بار جمع بندی شده و امضا شده و مهر و موم شده است، هر اقدامی که بخواهد این مهر و موم را باز کند یعنی پایان برجام ما از همه کشور‌ها انتظار داریم به بدیهیات روابط بین‌الملل و تعهدات حقوقی خود پایبند باشند.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی بیان کرد: اگر کسی بخواهد پای خود را از گلیم خود بیرون بگذارد واکنش ما سخت خواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره پیشنهاد روس‌ها برای انجام میانجیگری و مذاکره با آمریکا عنوان کرد: ما به نیات دوستان و شرکای خود شک نداریم و گفته شده و منتقل شده است. آنچه ما به آن با یقین می‌رسیم اقدامات سرکشانه آمریکا بر ضد ملت و دولت ایران است این تردید‌هایی است که به طور جدی به دوستان ما منتقل شده است.

وی درباره نقش سازمان ملل در جلوگیری از اعمال تحریم‌ها علیه ایران بیان کرد: دو موضوع را از هم جدا کنید یکی موضوع برجام و دیگری اقدامات یکجانبه و غیرقانونی آمریکاست. در موضوع برجام تعهدات طرف‌های مقابل به ویژه اروپایی‌ها به خصوص از روزی که ترامپ تصمیم گرفت از برجام خارج شود به طور فزاینده‌ای انجام نشده است و در این موضوع شفاف و صریح بودیم و چندین بار مکانیسم حل و فصل اختلاف را فعال کردیم و براساس آن اقدامات متناسب خود را در چارچوب بند‌های برجام انجام دادیم البته طرف‌های اروپایی تلاش‌هایی کردند که ناکام بوده است و آخرین آن اینستکس بود که آن هم نتوانست انجام شود.

خطیب زاده بیان کرد: در موضوع اقدامات یکجانبه آمریکا که برخی برای انتخابات آمریکا و برخی فشار به مردم ایران است تا به حال همه یکسان عمل کرده‌اند و اعضای غیردائم شورای امنیت، چین و روسیه و ... یکسان عمل کردند و یک جا نه بزرگی که در صورت ترامپ و پامپئو گفته شود که آمریکا دست از رویکرد خود بردارد.

وی گفت که مواضع جمهوری اسلامی و نگاه ایران به تحولات جاری و پاسخ ایران به آنچه در جریان است جزو محور‌های سخنرانی ظریف و روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سخنرانی ظریف در شورای روابط خارجی آمریکا بیان کرد: این امر مرسومی بوده که ظریف به نیویورک سفر می‌کرده در این نشست‌ها شرکت و سخنرانی می‌کرده است و ترس تیم فعلی آمریکا این بوده که صدای رسای ایران به گوش بقیه نرسد و تحریم ظریف هم در همین راستا بود. این گفتگو‌ها و مراودات با مردم و اندیشکده‌های آمریکا همواره بوده است معضل و مشکل فعلی ما دولت و رژیم در کاخ سفید است.

خطیب‌زاده درباره افتتاح سفارت ارمنستان در سرزمین‌های اشغالی و تاثیر آن بر مناقشه قره باغ بیان کرد: یک رژیم جعلی غاصب در سرزمین‌های فلسطینی‌ها بیش از 70 سال است تعدی می‌کند و این رژیم غاصب حتی متعلق به آن سرزمین نیست چه برسد به این منطقه تاریخی باستانی. به دوستان در ارمنستان گفتیم و به کاردار آن‌ها اعلام کردیم این رژیم نه در سرزمین اشغالی جایگاهی ندارد نه در اینجا. هیچ مناقشه‌ای در این منطقه نظامی حل نخواهد شد، با دوستان در آذربایجان و ارمنستان در تماس هستیم و نکات خود را گفتیم و همچنان معتقدیم هیچ یک از قدرت‌های فرامنطقه‌ای با حسن نیت حضور ندارند بهترین راه حل، منطقه‌ای است.

 

این خبر در حال تکمیل است...

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان