بازتاب مخالفت‌های گسترده جهانی با مکانیسم ماشه در جروزالم پست

باشگاه خبرنگاران جوان: رسانه صهیونیستی جروزالم پست در مطلبی در خصوص ادعای آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های جمهوری اسلامی نوشت: با اجماع اروپا، روسیه و چین امید طرفداران دولت ترامپ برای اجرای مکانیسم ماشه ناامید خواهد شد.

این رسانه صهیونیستی در گزارشی نوشت: ایران از قمار ترامپ بر سر تحریم‌ها برای تضعیف آمریکا در خاورمیانه بهره خواهد برد. بنا به اذعان این رسانه صهیونیست در حالیکه حامیان دولت آمریکا چشم امید به عملی شدن تصمیم این دولت برای به راه اندازی مکانیسم ماشه بسته اند، اجماع اروپایی ها، روسیه و چین، ایران و دیگر کشور‌ها تحقق این امید را ناممکن خواهد کرد.

جروزالم پست در ادامه به مخالفت صریح تروئیکای اروپایی با اقدام دولت آمریکا پرداخته و می‌نویسد اروپا با اقدامات آمریکا مخالف است و این مخالفت‌ها را در دو بیانیه روز جمعه و یکشنبه صراحتا عنوان کرده است.

این رسانه صهیونیست با روایت رخداد‌های چند روز اخیر از مخالفت اروپایی‌ها با اقدام آمریکا در روز جمعه تا اظهارات شنبه شب مایک پمپئو و به دنبال آن واکنش نمایندگی ایران در سازمان ملل، مخالفت آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل و روسیه و چین، می‌نویسد: همه این اتفاقات حاکی از یک جنگ پیچیده نه تنها میان واشنگتن و تهران است، بلکه میان واشنگتن، مسکو، پکن و بروکسل است.

در ادامه این مطلب شدت یکجانبه گرایی و قلدری ایالات متحده تا آنجا عنوان می‌شود که این کشور خود را آماده اعمال تحریم علیه کشور‌هایی می‌کند که مکانیسم ماشه را نقض کنند. آمریکا همچنین تهدیدات مشابهی را علیه کشور‌هایی که تحریم‌های تسلیحاتی ایران را نقض کنند، در نظر گرفته است.

در بخشی از این مطلب آمده است نظر به مخالفت حداکثری کشور‌ها با مکانیسم ماشه آمریکا، ایران نیز در حال بهره برداری از این موقعیت برای تضعیف نقش آمریکا در خاورمیانه است. روسیه، چین، ترکیه و دیگران نیز تلاش می‌کنند تا از این مزیت به نفع خود بهره گیرند، زیرا همه این کشور‌ها خواهان تضعیف نقش آمریکا در منطقه و جهان هستند.

جروزالم پست شرایط کنونی را لحظه‌ای منحصر بفرد در تاریخ جهان توصیف می‌کند که به باور ایران پایانی بر هژمونی چند ساله آمریکا و خاتمه‌ای بر نقش سی ساله واشنگتن در منطقه از زمان آغاز درگیری‌های خلیج فارس در سال 1990 میلادی است.

این رسانه صهیونیستی می‌نویسد ایران از رویداد‌های کنونی به دنبال محک رویکرد آمریکاست. از سویی آمریکا ایران را متهم به نقض برجام می‌کند و خود آن را زیر پا گذاشته است. اما جمهوری اسلامی در این اقدام روسیه، چین، ترکیه، اروپا و دیگر کشور‌ها را در کنار خود دارد و آمریکا را در رخدادی تاریخی منزوی کرده است. ایران به انزوای آمریکا در عرصه بین المللی می‌بالد و می‌خواهد این انزوا هر چه بیشتر تسریع شود. چین هم احتمالاً همین را می‌خواهد.

به نوشته جروزالم پست، چین در اقیانوس آرام و روسیه در دریای سیاه آمریکا را از منظر نظامی به چالش می‌کشند. همزمان جنگنده‌های مافوق صوت روسیه اخیرا رکورد جهانی را شکسته و طی 25 ساعت بیش از 20 هزار کیلومتر پرواز را ثبت کرده‌اند.

رسانه صهیونیستی در پایان یادآور می‌شود پیام همه این رخداد‌های پیاپی کاملا روشن است. موضوع تنها برجام و تحریم‌های ایران نیست. بلکه مسئله تغییر در نظم جهانی است. این تغییر در ساختار نظام جهانی سمبل فرآیندیست که طی ده سال گذشته رخ داده است. نظم نوین جهانی که از زمان جنگ خلیج فارس و توسط جورج بوش به راه افتاد اکنون تا حدی دچار فرسایش شده، که در آستانه نابودی قرار دارد. ایران امیدوار است قمار آمریکا بر سر مکانیسم ماشه آخرین ضربه باشد که همزمان به نقش این کشور در خاورمیانه پایان دهد. هر چند چنین دیدگاهی بسیار خوش بینانه است، اما آمریکا اکنون در نقطه‌ای بی نظیر در تاریخ دنیا قرار دارد، جاییکه تقریبا هیچ کشور بزرگی را در کنار خود ندارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان