جزئیات پیش خرید واکسن کرونا/توزیع واکسن آنفولانزا در خانه‌های بهداشت

خبرگزاری فارس: سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری اظهار داشت: حدود 7 ماه است که درگیر بیماری کرونا هستیم و هم پای سایر کشور‌ها با این بیماری مقابله می‌کنیم، تا به امروز این بیماری 965 هزار نفر از جمعیت جهان را به قربانی گرفته که 2.5 درصد قربانیان مربوط به ایران است. خط قرمز ما رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، متأسفانه در شرایطی که در بعضی از استان‌ها وارد موج سوم کرونا می‌شویم رعایت بهداشت و استفاده از ماسک کاهش داشته و این موضوع بسیار خطرناک است.

لاری ادامه داد: 90 درصد ابتدا به آنفولانزا در نیمکره جنوبی زمین به دلیل رعایت بهداشت و شست و شوی دست‌ها کمتر شده است، اما هنوز نمی‌شود از وضعیت آنفولانزا در کشور حرفی زد. کادر درمان بسیار خسته هستند، هر زمان شیوع بیماری زیاد می‌شود فشار و خستگی کادر درمان هم بیشتر می‌شود، زمانی که فشار کار کادر درمان زیاد می‌شود بر خدماتی که به بیماران می‌دهند تأثیر دارد.

*صفحه‌ای در فضای مجازی ندارم

وی بیان کرد: من هیچ صفحه‌ای در فضای مجازی (توئیتر و اینستاگرام) ندارم و اخباری که از نقل من در این شبکه‌ها منتشر می‌شود صحت ندارد. آماری که از نیمکره جنوبی در رابطه با بیماری آنفولانزا رسیده است امید بخش است، این را هم یادآوری کنم که این واکسن 30 تا 60 درصد می‌تواند ایمنی سازی کند و اینگونه نیست که از این واکسن برای همه مردم استفاده کنیم.

*توزیع واکسن در خانه‌های بهداشت

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: 1.5 میلیون دوز از واکسن آنفولانزا به معاونت بهداشت وزارت بهداشت قرار گرفته که اولویت استفاده آن با خانم‌های باردار و افراد مسن است، ما در ابتدا مشکلی در رابطه با تهیه ارز داشتیم و این مشکل حل شد، اما تحریم‌ها برای ورود این واکسن‌ها به داخل کشور ما را با مشکل مواجه کرده است. واکسن‌هایی که الان وارد کشور شده است هلندی هستند و از هلند وارد شده اند.

*جزئیات پیش خرید واکسن کرونا

لاری در پاسخ به پرسشی درباره پیش خرید واکسن کرونا اظهار داشت: در کشور خودمان گروه‌هایی مشغولند و دارند کار انجام می‌دهند و وزیر بهداشت نیز شخصا این موضوع را رصد می‌کنند و موفقیت‌ها را خودشان اطلاع می‌دهند. در مجموع ایران نیز پا به پای دنیا در زمینه تولید واکسن کرونا فعالیت می‌کند. در عین حال منطقی نیز آن بود که ما هم سبد خود را برای خرید واکسن بگذاریم. در این زمینه مجمعی به نام کووکس فعال است که 180 کشور در آن ثبت نام کرده اند و 18 سازمان و شرکت در زمینه تولید واکسن در آن مشارکت دارند. ایران هم در لیست این 180 کشور است.

لاری با اشاره به شرط شرکت‌ها برای فروش واکسن گفت: شر پیش فروش این است که کشور متقاضی 15 درصد پیش پرداخت برای این واکسن داشته باشد و اگر موفق هم نشدند، این پول به ما عودت نمی‌شود. در عین حال در آخرین جلسه ستاد ملی مقرر شد که این 15 درصد پرداخت شود و فکر می‌کنم 10 سپتامبر این مبلغ پرداخت شود. در مجموع ما نیز سبدمان را برای خرید واکسن کووید-19 گذاشتیم و ثبت نام کردیم؛ واکسن آکسفورد، چند شرکت چینی و شرکت‌های مختلفی که معتبرند در این گروه قرار دارند.

وی با تاکید بر اینکه ما همه تخم مرغ‌ها را در یک سبد نگذاشتیم اظهار داشت: همانطور که وزیر بهداشت گفتند، با یک فرد ایرانی الاصل در هند برای خرید واکسن مذاکره کردیم. استراتژی ما برای خرید بیشتر انتقال تکنولوژی است و به نوعی قرارداد می‌بندیم که بتوانیم انتقال این دانش تولید واکسن را داشته باشیم. البته برآورد‌ها نشانگر این است که قطعا زودتر از شش ماه دسترسی به واکسن نخواهیم داشت و این واکسن هم شامل گروه‌های آسیب پذیر می‌شود. این موضوع در همه دنیا هست و باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

*آخرین وضعیت شهدای سلامت

لاری درباره آخرین آمار ابتلای کادر بهداشت و درمان به کووید 19 و شهدای سلامت بیان کرد: هر وقت شیوع بیماری بیشتر شده، ابتلا هم بیشتر می‌شود. میزان مراقبت‌ها افزایش پیدا کرده است. این طور نیست که بگوییم تعداد بیشتری از کادر درمان به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. وقتی میزان بیماری بیشتر می‌شود، به هر حال کادر بهداشت و درمان هم با بیماران بیشتری سروکار دارند.

وی افزود: دستورالعمل شهدای سلامت هم به صورت کامل تصویب نشده، اما بر اساس این دستورالعمل افرادی شهید سلامت محسوب می‌شوند که درگیری مستقیم با بیماران کووید 19 داشتند. آخرین بار این عدد حدود 164 نفر اعلام شده بود و این موضوع باید بر اساس دستورالعمل شهدای سلامت تایید شود.

معاون وزیر بهداشت همچنین در پاسخ به سوالی درباره ادامه طرح تحول سلامت گفت: تغییری در طرح تحول سلامت ایجاد نشده و همچنان ادامه دارد. کاهش اعمال الکتیو (غیر اورژانسی) باعث کاهش درآمد بیمارستان‌ها شده است. ولی تغییری در دریافت هزینه بیشتر از بیمارستان‌ها اتفاق نیفتاده است.

*محدودیت‌های کرونایی

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره بازگشت محدودیت‌های کرونایی اظهار کرد: همان طور که دبیرکل سازمان جهانی بهداشت هم اعلام کرده، همه جهان به سمت بازگشایی‌ها حرکت کرده‌اند. محدودیت‌ها باید در ستاد ملی کرونا مصوب شود. از نظر وزارت بهداشت، هر چیزی که باعث شود فاصله گذاری دچار اختلال شود، می‌تواند آمار ابتلا را افزایش بدهد. وزارت بهداشت طرح‌های خود را به ستاد ملی مقابله با کرونا می‌برد و اگر بر اساس تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا قرار به بازگشایی باشد، باید پروتکل‌هایی تدوین و سپس نظارت کنیم. در حال حاضر افت میزان رعایت پروتکل‌ها را شاهد هستیم که در بدترین جا‌هایی که این پروتکل‌ها رعایت نمی‌شود، نانوایی‌ها و پاساژ‌ها و فرودگاه‌ها هستند.

وی افزود: از طرفی سازمان‌ها و اداره‌ها باید به سمت الکترونیکی شدن خدمات بروند. همچنین مسئولان باید از سازمان‌ها و اداره‌ها بخواهند که چه برنامه‌هایی اضافه شده و چقدر به سمت زندگی همراه با کرونا حرکت کرده‌اند. قانون باید به یاری افرادی بیاید که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و قانون درباره رعایت یا عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی جدی‌تر وارد صحنه شود. از طرفی اگر استانی دچار مشکل شود، باید پروتکل‌ها جدی‌تر رعایت شود. در حال حاضر در استان قم، مدارس غیرحضوری شده و وقتی جایی شیوع بیماری بالاتر می‌رود، محدودیت‌های قابل انجام باید اعمال شود. به هر حال خط قرمز ما رعایت پروتکل‌هاست.

*میزان ابتلا و بستری کودکان به کرونا

سخنگوی وزارت بهداشت درباره ابتلا و بستری کودکان به علت کووید 19 نیز گفت: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، بستری و فوت با PCR مثبت کرونا اعلام می‌شود. درصد کل موارد بستری بیماری‌های شدید تنفسی در سنین 6 تا 18 سال از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور تا 15 شهریور، 2.64 درصد بوده که از این میزان، تست کرونای 1.24 درصد مثبت بوده و نیم درصد از این میزان فوت کردند. در نیمه شهریور، درصد کرونا مثبت بستری‌ها 1.5 شده و میزان فوتی 0.07 افزایش داشته است.

وی افزود: اینکهه بدانیم بازگشایی مدارس چقدر تاثیر داشته، باید سه تا چهار هفته از این موضوع بگذرد. باید درصدی از حضور دانش آموزان در مدارس داشته باشیم تا بدانیم چقدر از دانش آموزان در مدارس حضور پیدا کردند و در این زمینه در حال رایزنی با وزارت آموزش و پرورش هستیم. در مجموع در 15 روز اخیر تغییر چندانی در ابتلای این سنین نسبت به گذشته نداشتیم. نمی‌توانیم تاثیر بازگشایی مدارس را فعلا ارزیابی کنیم. همچنان الگوی بیماری به شکلی است که افراد آسیب پذیر و سالمندان را بیشتر درگیر می‌کند.

لاری اظهار کرد: در موج دوم بیماری دیدیم که افراد 35 تا 45 سال بیشتر مراجعه می‌کردند، زیرا بازگشایی‌ها انجام شده بود و این سنین کار می‌کنند. اوایل شیوع کرونا، سالمندان بیشتر رعایت می‌کردند و از منزل خارج نمی‌شدند و فاصله را حفظ می‌کردند و دیگران یا جوانان سراغ آن‌ها نمی‌رفتند، اما الان عادی انگاری شده و فاصله گذاری حفظ نمی‌شود و فوتی در بالای 70 ساله‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد.

*بیمار کرونایی نباید همراه داشته باشد

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره الزام یک بیمارستان در قم به داشتن همراه برای بیمار کرونایی گفت: یکی از اشتباه‌ها این است که همراه بیمار از بیمار کرونایی مراقبت کند. این موضوع اشتباه است و نباید اتفاق بیفتد و این موضوع خاص نیز قابل پیگیری است.

*20درصد افزایش بستری در تهران

لاری درباره وضعیت کرونا در تهران گفت: در هفته گذشته 20 درصد افزایش بستری در تهران داشتیم. یک علت این است که شاید مردم دیر مراجعه می‌کنند. این موضوع باعث شده که در حال حاضر بیماران بدحال‌تر مراجعه کنند. مهمترین خواسته‌ای که دکتر زالی هم به دنبال آن است، اجرای دورکاری در تهران است تا در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شود. تهران اهمیت زیادی دارد، زیرا چهارراه تبادل است و رفت و آمد‌ها می‌تواند با توجه به وسعت، روی استان‌های شمالی هم تاثیر داشته باشد.

وی افزود: در حال حاضر 60 تا 70 درصد ضریب اشغال تخت در تهران، بستری هستند. وقتی تعداد بیماری از حد بستری بالا برود، کمیته‌ای تشکیل شده و بلافاصله امکانات بیماران کووید 19 در بخش دیگری ایجاد می‌شود تا بتوانیم این بیماران را در بخش دیگری بستری کنیم. از طرفی بخش خصوصی و تامین اجتماعی هم همکاری مناسبی دارند.

*متولی تامین و توزیع ماسک، وزارت صمت است

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره تامین و توزیع ماسک اظهار کرد: مسئول سامانه مربوط به ماسک، وزارت صمت است. بر اساس آخرین مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا نیز بر تولید و توزیع ماسک تاکید شده است. متولی تامین و توزیع ماسک، وزارت صنعت است و وزارت بهداشت فقط باید ماسک را برای پرسنل بهداشت و درمان تامین کند. با این حال از رسانه‌ها می‌خواهیم که به مردم بگویند همچنان بهترین راهکار محافظت در برابر ویروس کرونا، استفاده از ماسک است.

*سفر‌ها تشدید کننده بیماری کرونا هستند

وی در پاسخ به سوالی درباره ایجاد محدودیت برای سفر‌ها بیان کرد: به هر حال پیش بینی می‌شد که در تعطیلات تاسوعا و عاشورا، سفر‌ها بیشتر می‌شود و اگر پروتکل‌ها رعایت نشود، سفر‌ها می‌تواند تشدید کننده بیماری باشد.

*موج‌های کرونا در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره موج‌های کرونا در کشور گفت: کشور ما بسیار پهناور است و اقلیم‌های متفاوتی دارد. برخی استان‌های بزرگ از لحاظ جمعیت و وسعت برابر با یک کشور اروپایی است. در جایی مثل قم، در اسفند موج اول بیماری را داشتیم و در حال حاضر موج دوم بیماری را داریم. برخی استان‌ها در اسفند موج بیماری نداشتند. یکی از این استان‌ها که به خوبی بیماری را مدیریت کرد، استان فارس به علت انجام غربالگری مناسب بود. نگرانی‌ها درباره برخی استان‌هایی مثل قم، اصفهان، لرستان، اردبیل، آذربایجان شرقی و تهران وجود دارد. با این حال هر استانی وضعیت خودش را دارد. در خوزستان از 29 شهرستان، حدود 5 شهرستان در شرایط قرمز کرونا قرار دارند.

وی افزود: برخی استان‌ها فقط یک موج بیماری را تجربه کرده‌اند و برخی در موج دوم قرار دارند و برخی در حال ورود به موج سوم بیماری هستند.

*کاهش پروتکل‌های بهداشتی

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره تاثیر کاهش پروتکل‌های بهداشتی بر افزایش شیوع بیماری کرونا گفت: نمودار شیوع بیماری بر اساس رعایت پروتکل‌های بهداشتی منطبق شده و هرچقدر میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش پیدا کند، میزان شیوع بیماری هم افزایش خواهد یافت. در هفته‌های اخیر میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک کاهش یافته است.

*نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی

سخنگوی وزارت بهداشت درباره نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی بیان کرد: 7500 نیروی بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای داریم که بسیار زحمت می‌کشند و هر اتفاقی که در کشور می‌افتد، مثل کنکور و مراسم عزاداری و بازگشایی مدارس، این همکاران ما باید بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی نظارت داشته باشند. برنامه ریزی شده که آموزش‌هایی به 15 هزار نفر از نیرو‌های حراست هم داده شود تا بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظارت داشته باشند. از طرفی صنف‌ها باید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظارت داشته باشند، اما دغدغه و نگرانی وزیر بهداشت در این زمینه بسیار زیاد است و اصرار شده که وزارت بهداشت هم نظارت‌ها را افزایش بدهد. همکاران بهداشتی در این زمینه دچار سختی‌ها و مشکلات زیادی می‌شوند. از طرفی خود مردم هم بهترین ناظر‌ها برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند. بسیاری از اطلاعاتی که دریافت می‌کنیم از گزارش‌های مردمی از سامانه 190 است.

وی اظهار کرد: کاهش میزان استفاده از ماسک در اماکن عمومی 16.45 درصد است. البته این میزان در استان‌های متخلف، متفاوت است. مدیریت ستاد‌های استانی و جدی بودن مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در این زمینه تاثیر مستقیم دارد. مردم باید بدانند که مجبوریم سبک زندگی را تغییر بدهیم تا راحت‌تر و سلامت‌تر زندگی کنیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان