رسانه عراقی: عراق قادر به پذیرش هیچ زائری از خارج نیست

خبرگزاری تسنیم: به نقل از پایگاه عراقی المسله، ایرج مسجدی در سخنانی در پنجمین همایش ملی فعالان مردمی در خصوص زیارت اربعین که در فضای مجازی پخش شد، گفت امسال و بر خلاف تمایل قلبی و تلاشهایی که مسئولان ایرانی به کار گرفتند، دولت عراق به سبب شرایط ناشی از ویروس کرونا تصمیم گرفت از زائران غیر عراقی استقبال نکند، با وجودی که مراسم اربعین در عراق برگزار خواهد شد و مردم شهرهای دوردست ازکربلا اکنون در حال پیاده‌روی به سمت کربلای معلی هستند.

وی افزود این تصمیم در خصوص زائران غیر عراقی از جمله زائران ایرانی گرفته شده و مسئولان عراقی در این زمینه از ما عذرخواهی کرده‌ اند که نمی‌توانند پذیرای زائران ایرانی باشند، و ما امیدوار هستیم که زائران ایرانی این شرایط را درک کنند و به قوانین با وجود وفاداری و شوق شرکت در مراسم اربعین پایبند باشند.

سفیر ایران به سال گذشته اشاره کرد و گفت در سال گذشته بیش از سه میلیون و پانصد هزار زائر ایرانی برای شرکت در مراسم اربعین وارد عراق شد و عراقی‌ها صحنه عظیم و زیبایی را در میزبانی از این زائران خلق کردند، تصمیم امسال هیچ ماهیت و بعد سیاسی ندارد و تنها به خاطر حفظ سلامت زائران به ویژه زائران ایرانی گرفته شده است و به همین سبب از شهروندان درخواست می‌کنیم به استان‌های مرزی و مرزها نروند و از آنها می‌خواهیم مراسم جایگزین را به مناسبت اربعین برگزار کنند.

وی تاکید کرد روابط دوستانه‌ای میان ایران و عراق برقرار است و دو کشور روابط نزدیک و مستحکمی با یکدیگر دارند و این پیوندها تنها منحصر به دو دولت نیست، بلکه ملت عراق هم تمایل دارد از زائران ایرانی میزبانی کند، در حالی که شرایط برای زائران عراقی متفاوت از زائران غیر عراقی است.

مسجدی بر ضرورت پایبندی به قوانین و نظم تاکید کرد و گفت این مسئله اهمیت بالایی دارد، وضعیت اپیدمی کرونا در عراق مناسب نیست.

وی افزود هیچ یک از مقامات ایرانی به اربعین بی اعتنا نیستند و اهمیت آن را درک می کنند، و (تصمیم عدم استقبال عراق از زائران ایرانی و دیگر زائران) به خاطر سلامت زائران است تا با مشکلات جدی روبرو نشوند.

پایگاه خبری المسله در ادامه نوشت : پیشتر نیز نصیف الخطابی استاندار کربلای معلی در اظهاراتی مطبوعاتی گفته بود که شهر مقدس کربلا به تصمیمات دولت مرکزی مبنی بر عدم استقبال از زائران خارجی از تمام مناطق جهان پایبند است.

وی افزود که با هیئتی از سفارت جمهوری اسلامی ایران به منظور بررسی چشم انداز همکاری و هماهنگی مشترک و تمام آنچه مربوط به زیارت اربعین امام حسین(ع) است، دیدار کرده و موضع مسئولان محلی در کربلا را به هیئت اطلاع داده و اینکه مسئولان محلی در کربلا به تصمیمات دولت مرکزی پایبند هستند که بر حفظ سلامت عراقی‌ها و عموم زائران پافشاری می کنند و اینکه تصمیم منع صدور روادید گردشگری به تمام زائران از همه کشورهای جهان همچنان جاری و ساری است و هدف دولت هم حفظ جان و سلامت مردم در این شرایط دشوار است.

بر اساس این گزارش، ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران روز هفتم سپتامبر جاری گفته بود پرونده زیارت اربعین امسال بسته شده است و عراق پذیرای هیچ زائر خارجی از جمله زائران ایرانی برای برگزاری مراسم اربعین نخواهد بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان