روایت درخواست کمک شهید همت از سردار سلیمانی

خبرگزاری فارس: اسفند، ماه فرماندهان شهید است. ماهی که در آن حداقل پنج تن از نام‌آورترین سرداران دفاع مقدس به شهادت رسیده‌اند. شهید حمید باکری، شهید محمدابراهیم همت، شهید مهدی باکری، شهید عباس کریمی و شهید حاج‌حسین خرازی از بنام‌ترین فرماندهان دفاع مقدس بودند که همگی در اسفندماه پر گشودند. در حالی که میانه اسفند 1398 را پشت سر می‌گذاریم، به 17 اسفند ماه سالروز شهادت سردار رشید اسلام حاج محمد ابراهیم همت می‌رسیم.

شهید همت از سرشناس‌ترین و بلندآوازه‌ترین فرماندهان دوران دفاع مقدس به شمار می‌رود. سید مرتضی آوینی در رثای حاج ابراهیم همت گفته بود که این سردار فاتح خیبر، قلعه قلب مرا نیز فتح کرده است.

روایت درخواست کمک شهید همت از سردار سلیمانی

شهید همت، فرمانده لشکر پایتخت بود

سردار قاسم سلیمانی نیز درباره سردار حاج محمد ابراهیم همت می‌گوید: هر وقت شهید همت به ذهن من می‌آید، دلم مملو از غصه می‌شود. او فرمانده لشکر پایتخت بود. اما در خیبر آنقدر رزمندگان لشکرش شهید و مجروح شدند که به گردان رسید. گردان را از طلائیه به جزیره مجنون جنوبی منتقل کرد و تبدیل به دسته شد. والله تبدیل به دسته شد یعنی قریب به 40 نفر، همت با دسته ماند.

شهرضا شهیدان بزرگ زیادی را تقدیم کشور کرده است و ابراهیم همت یکی از بزرگترین چهره‌ها است، سردار خیبر پس از پیروزی انقلاب با کمک دو تن از برادران خود و تعدادی از نیروهای انقلابی شهرضا دفاع شهری را تشکیل دادند که بعد به سپاه شهرضا تبدیل شد. با تهاجم رژیم بعث عراق به خاک کشور و به دستور فرماندهی کل سپاه، او و حاج احمد متوسلیان، مأموریت یافتند با اعزام به جبهه جنوب، تیپ محمد رسول الله(ص) را تشکیل دهند.

سرعت عمل، صلابت، اقتدار و استقامت از مهمترین خصایص ابراهیم همت در صحنه‌های نبرد و زندگی بود. تجمیع صفات خوب انسانی در وجود او، از همت چهره‌ای یگانه ساخت که پس از گذشت سال‌ها از شهادتش هنوز نام او ورد زبان‌ها است.

مادر شهید همت از سخت‌ترین لحظه زندگی‌اش می‌گوید

مادر از آخرین باری که ابراهیم را دید این‌گونه می‌گوید: «سه ماهی می‌شد، نیامده بود تا بالاخره یک روز از جبهه دل کند و آمد. این بار خیلی قربان صدقه‌اش رفتم و قسمش دادم که زود به زود به من سر بزند.

روایت درخواست کمک شهید همت از سردار سلیمانی

مادر از سخت‌ترین لحظه زندگی‌اش می‌گوید: «داشتم شیشه‌های خانه را برای عید پاک می‌کردم که دامادم وارد خانه شد و گفت حال ابراهیم خوب نیست و در یکی از بیمارستان‌های اهواز بستری شده است. خیلی نگران شدم و بی‌تاب این بودم که یک نفر مرا ببرد تا پسرم را ملاقات کنم. بیقراری امانم را بریده بود. تا اینکه که پسرم ولی‌الله آمد و بدون هیچ مقدمه‌ای وقتی این حالات مرا دید گفت منتظر کی هستی مادر؟ ابراهیم شهید شده است. با شنیدن این خبر بیهوش شدم. پدر ابراهیم هم از حال رفت و روی زمین افتاد. چند ساعتی اصلا توی این دنیا نبودیم...»

مادرم اجازه نداد ابراهیم در بهشت زهرای تهران دفن شود

سردار ولی‌الله همت می‌گوید، وقتی ابراهیم شهید شد، بچه‌های لشگر 27 محمد رسول الله می‌خواستند حاجی را تهران در بهشت زهرا دفن کنند، اما مادرم خیلی بی‌تابی کرد و اجازه نداد، بنابراین برای تشییع و تدفین راهی شهرضا شدیم، اما در بهشت زهرا هم سنگ یادبودی در کنار دیگر فرماندهان بزرگ دفاع مقدس به یادبود شهید همت گذاشتیم.

روایت درخواست کمک شهید همت از سردار سلیمانی

بردار شهید همت بیان کرد: در مرداد سال 1359 قبل از جنگ به شهرستان پاوه عزیمت کرد و در پاکسازی‌ها تا مرز نوسود به همراه شهید والامقام ناصر کاظمی تلاش‌ها و مجاهدت‌های بی‌وقفه‌ای از خود نشان دادند.

وی با اشاره به این‌که در دی ماه سال 1360 برای تشکیل تیپ محمدرسول الله به همراه حاج احمد متوسلیان و شهید شهبازی و تعدادی از نیروهای مریوان و پاوه به جنوب اعزام شدند، تصریح کرد: با تشکیل تیپ محمد رسول الله به استعداد 15 گردان و گردان‌های پشتیبانی در عملیات فتح‌المبین رشادت‌های بسیاری از خود به جای گذاشت و منطقه وسیعی را که در چنگال دشمن بود را به تصرف درآوردند.

سردار همت اضافه کرد: با شروع عملیات رمضان، در تاریخ 23 تیر ماه سال 61 در منطقه شرق بصره، فرماندهی تیپ 27 محمد رسول‌الله(ص) را به عهده گرفت و بعدها با ارتقای این یگان به لشکر، تا زمان شهادتش، در سمت فرماندهی آن لشکر انجام وظیفه کرد.

برادر شهید همت ادامه داد: در عملیات مسلم‌بن‌عقیل(ع) و محرم در سمت فرمانده قرارگاه ظفر، سلحشورانه با دشمن متجاوز جنگید، در عملیات والفجر مقدماتی، مسؤولیت سپاه یازدهم قدر را که شامل، لشکر 27 حضرت رسول(ص)، لشکر 31 عاشورا، لشکر 5 نصر و تیپ 10 سیدالشهدا بود، به عهده گرفت.

روایت درخواست کمک شهید همت از سردار سلیمانی

اوج حماسه آفرینی شهید همت در عملیات خیبر بود

وی با بیان این‌که سرعت عمل و صلابت رزمندگان لشکر 27 تحت فرماندهی او در عملیات والفجر چهار و تصرف ارتفاعات کانی مانگا هرگز از خاطره‌ها محو نمی‌شود، خاطرنشان کرد: اوج حماسه آفرینی این سردار بزرگ در عملیات خیبر بود، در این مقطع، حاج همت تمام توان خود را به کار گرفت و در آخرین روزهای حیات دنیوی‌اش، خواب و خوراک و هرگونه بهره مادی از دنیا را برخود حرام کرد و با ایثار خون خود برگی خونین در تاریخ دفاع مقدس رقم زد.

سردار همت عنوان کرد: شهید همت در جریان عملیات خیبر به برادران گفته بود: «باید مقاومت کرده و مانع از بازپس‌گیری مناطق تصرف شده، توسط دشمن شد. یا همه اینجا شهید می شویم و یا جزیره مجنون را نگه می داریم.»

روایت درخواست کمک شهید همت از سردار سلیمانی

درخواست کمک شهید همت از سردار سلیمانی

بردار شهید همت با اشاره به لحظه شهادت حاج محمد ابراهیم همت گفت: با توجه به این‌که حضرت امام (ره) فرموده بودند جزایر مجنون باید حفظ شود، برادرم حاج ابراهیم از سردار سلیمانی درخواست نیرو می‌کند و می‌گوید به من یک گردان بدهید که خط را حفظ کنم؛ سردار سلیمانی از افضلی، مسؤول اطلاعات لشکر 41 ثارالله می‌خواهد که یک گردان به حاج ابراهیم بدهد تا خط را حفظ کند.

وی افزود: حاج ابراهیم پشت موتور می‌نشیند که گردان را تحویل بگیرد در حین رفتن گلوله توپ اثابت می‌کند و حاج ابراهیم در پد جنوبی جزیره با ترکش گلوله توپ به شهادت می‌رسد؛ بیش از دو ساعت کسی نمی‌دانست آنکه افتاده حاج محمد ابراهیم همت است.

سردار همت با بیان این‌که رزمندگان لشکر نیز با تمام توان در برابر دشمن مردانه ایستادگی کردند، گفت: سرانجام محمد ابراهیم همت در 17 اسفند سال 62 در عملیات خیبر به لقاء خداوند شتافت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان