دناپلاس بهانه جدید برای تخریب / کدام نمایندگان انصراف دادند؟ + توضیح هیات رئیسه

گروه سیاست سایت فردا: دستمایه جدید تخریب‌گران مجلس «دناپلاس» است. محمد حسین فرهنگی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس اما امروز در حاشیه جلسه علنی در این باره توضیح داد و گفت: خودرو‌های تهیه شده که این روز‌ها از آن صحبت می‌شود تماما به نام مجلس شماره گذاری شده است این در حالی است که در مجلس قبل به نام نمایندگان شماره گذاری می‌شد.

وی افزود: این خودروها امکان واگذاری ندارد اما در عین حال به دلیل اصطلاک بالا، این خودروها پس پایان دوره هم به درد مجلس نمی‌خورد.

آغاز ماجرا

ماجرای از آنجایی شروع شد که «شامگاه یکشنبه 30 شهریور روح‌ا... ایزدخواه نماینده تهران در مجلس در صفحه شخصی خود در اینستاگرام از تحویل خودروی دنا پلاس اتومات توسط مجلس به نمایندگان متقاضی خبر داد و نوشت: «در ابتدای شروع مجلس شورای اسلامی فرمی برای خودرو به نمایندگان داده شد تا نوع استفاده از خودرو را انتخاب کنند که سه گزینه داشت: 1. استفاده از خودروی مجلس با راننده، که در این صورت، هزینه‌ها حسب میزان کاربرد و طبق تعرفه (ساعتی 30 هزار و روزانه 500 هزار تومان) از دریافتی ماهانه نماینده کسر می‌شود. 2. تحویل امانی خودروی صفر (پارس) به نماینده و عودت آن به مجلس در پایان نمایندگی، که در این‌صورت پرداخت مبلغ مربوط به حمل‌ونقل (حدود 5 میلیون)، از هزینه‌های دفتری ماهانه حذف می‌شود. 3. فروش اقساطی یک خودروی صفر به نماینده (دنا یا پارس) که قسط آن از دریافتی ماهانه کسر شود. بنده، چون خودرو نداشتم (همسرم یک خودروی ام‌وی‌ام 110 به ارزش فعلی 50 میلیون تومان دارد) گزینه سوم و نوع خودروی دنا پلاس اتومات را انتخاب کردم. قیمت تحویل این خودرو به نماینده، 302 میلیون تومان و اقساط آن 3 ساله است. سند آن هم حداقل تا یک سال بنام مجلس است و امکان فروش به غیر ندارد.»
این خبر در فضای مجازی با واکنش‌هایی همراه شد. از جمله توییت سید سعید لواسانی، امام جمعه لواسان که نوشته بود: «یکی از نمایندگان محترم توضیح دادند که قیمت دناپلاس تحویلی به نمایندگان 302 میلیون است که 3ساله از حقوق آنان کم می‌شود یعنی حدوداً ماهی 8 میلیون و سیصد هزار تومان. اشتباه نکردم؟ نمایندگان ماهیانه چقدر می‌گیرند؟ خب میخواستید ماشین بدهید چرا پژو پارس یا تیبا ندادید؟»

موج سواری اصلاح‌طلبان
برخی دیگر از کاربران اصولگرا همچون وحید یامین‌پور نیز واکنش‌هایی داشتند که دستمایه گزارش امروز و انتقادات تند روزنامه «آفتاب یزد» شد. روزنامه «آرمان ملی» نیز در تیتر یک امروز خود به همین موضوع پرداخت و اتفاقا به نظر برخی نمایندگان مجس دراین باره اشاره کرد. آنطور که این روزنامه اصلاح طلب نوشته است: «یک عضو هیأت‌رئیسه مجلس با اشاره به برخی انتقادات نسبت به تحویل خودروی دناپلاس اتومات به نمایندگان به صورت اقساط اظهار کرد: به نظر من تحویل خودروی دناپلاس اتومات به نمایندگان متقاضی مناسب نبود؛ باید خودروی معمولی‌تری به نمایندگان داده می‌شد؛ نوع خودرو نباید به گونه‌ای باشد که هزینه بالایی داشته باشد؛ البته باید پاسخگوی میزان رفت‌وآمد‌ها در جاده‌ها هم باشد. بهتر بود مالکیتش با مجلس شورای اسلامی باشد؛ مثل وزیری که چندین خودرو در دفترش دارد و متعلق به بیت‌المال است بهتر بود این خودرو هم متعلق به بیت‌المال بود و روزی که فرد دیگر نماینده نیست آن را تحویل می‌داد.»
حسینعلی حاجی دلیگانی نیز به «ایسنا» گفته است: «اینکه مجلس چه نوع خودرویی برای نمایندگان تهیه کند قابل تامل است؛ باید خودرویی مطابق با شئونات باشد و به نحوی حداقل کار‌های نماینده انجام شود. نماینده شاهین‌شهر در مجلس با بیان اینکه قانون مدیریت خدمات کشوری جایگاه نماینده را مطابق با جایگاه وزیر می‌داند، اضافه کرد: طبیعتا نماینده برای انجام امورات و وظیفه نمایندگی‌اش نیاز به خودرو دارد کما اینکه هر کدام از وزرا هم خودرویی را از طرف وزارتخانه در اختیار می‌گیرند و استفاده می‌کنند و تعداد، مدل، نوع و هزینه‌ای که برای خودرو و رانندگان یا کسانی که در کنار وزیر هستند صورت می‌گیرد، قابل توجه است. همچنان که در دفاتر و ستاد وزیر نیز حداقل 30 نفر از رئیس حوزه دفتر تا دبیرخانه شاغل هستند.»
لازم به ذکر است که یکی از نمایندگان مجلس نیز (در گفتگو با مشرق) گفته که «نمایندگان مجلس قبل، خودرو‌های گران قیمتی، چون «سوزوکی ویتارا» و «کیا سراتو» سوار می‌شدند!»
رسانه‌های اصلاح طلب به نفعشان نیست که این موضوع را ببیند لذا چشم خود را بسته و صرفا به نقد مجلس مستقر می‌پردازند. این گروه از رسانه‌ها حتی به اینکه برخی از نمایندگان از دریافت دناپلاس انصراف داده‌اند نیز توجهی ندارند. نکته دیگری که منتقدان مجلس دوست ندارند ببینند همان است که فرهنگی گفت و آن اینکه برخی وزرا ده‌ها خودرو در اختیار دارند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان