لاوروف: اوضاع پیرامون برجام متشنج‌تر شده است

خبرگزاری فارس: سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دقایقی قبل در محل وزارت خارجه فدراسیون روسیه در دیدار با محمدجواد ظریف همتای ایرانی طی اظهاراتی عنوان کرد: تعداد ملاقات‌های ما نشانگر این است که روابط ما صمیمانه و رو به گسترش است. همه توافقات تحت کنترل شخصی روسای جمهور دو کشور است. درک خوبی داریم که چطور در زمینه پروژه‌های دوجانبه و چطور در صحنه‌های بین‌المللی و سازمان ملل کار کنیم و البته اولویت اول ما موضوع برجام است.

وی با اشاره به وضعیت کنونی برجام و اینکه متاسفانه اوضاع پیرامون برجام متشنج‌تر شده است، افزود: متاسفانه آمریکایی‌ها ایده‌های غیرقابل قبول و غیرقانونی را پیش می‌برند که مورد حمایت هیچ کس در شورای امنیت نیست. به طور فعالانه با تمام اعضا و شرکای برجام کار می‌کنیم و امیدوارم بعد از ملاقات‌های امروز گام‌های جدید رو به جلو برداریم. حتما امروز درباره سوریه و سایر مسائل بین‌المللی صحبت خواهیم کرد، درباره ایده‌ها در چارچوب روند آستانه و بر مبنای قطعنامه 2254 شورای امنیت به گفت‌وگو خواهیم پرداخت.

وزیر خارجه روسیه بیان کرد: شاهدیم در سازمان ملل تلاش می‌کنند با قوانین بین‌المللی مقابله کنند و تلاش می‌کنند با نحوه کاری که ما انجام می‌دادیم و ثمربخش بوده، مقابله کنند که امروز درباره اینکه چطور با این قضیه مواجه شویم، گفت‌وگو خواهیم کرد.

*حتی کرونا نتوانسته مانع آمدن من به مسکو شود

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در روسیه برای سومین بار در طول بیماری کرونا و سی و یکمین بار در طول وزارتم به مسکو اظهار داشت: حتی کرونا نتوانسته مانع آمدن من به مسکو شود. از مهمان‌نوازی شما تشکر می‌کنم.

وزیر امور خارجه بیان کرد: روابط دو کشور زیر نظر مستقیم روسای جمهور دو کشور با جدیت پیگیری می‌شود. با جرأت می‌توانم بگویم در تاریخ روابط دو کشور رابطه با جدیت، نزدیکی و راهبردی کنونی نبوده است.

*قدردانی از نقش بسیار جدی و سازنده روسیه و چین

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: پروژه‌های مشترک دو کشور با فشارهایی که از خارج وارد می‌شود علیرغم فشارها به پیش می‌رود و امیدوارم جلسه کمیسیون مشترک دو کشور در ماه اکتبر تشکیل و بتوانیم این پروژه‌ها را از نزدیک دنبال کنیم.

ظریف عنوان کرد: همکاری ایران و روسیه در مقابله با یکجانبه‌گرایی و قانون شکنی آمریکا امروز به نظرم در دنیا به عنوان نمونه جلوگیری از پیشبرد اهداف یکجانبه مطرح است.

به گزارش فارس، وی گفت: از نقش بسیار جدی و سازنده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همین طور در شورای امنیت قدردانی می‌کنیم. سفرای شما و شخص شما در مقابله با اقدامات غیرقانونی آمریکا نقش بسیار مهمی را ایفا کردید، حتی دوستان ما در چین.

ظریف هم افزود: امروز می‌توانیم با نقش مثبتی که روسیه ایفا کرده اقدامات بیشتری را درباره برجام مورد گفت‌وگو قرار دهیم و به جلو ببریم و همین طور برای تضمین روابط بین‌الملل مبتنی بر حقوق بین‌الملل نه اراده یک کشور.

وی ادامه داد: امروز فرصتی خواهیم داشت درباره تحولات منطقه صحبت کنیم، سوریه و افغانستان و یمن سه موضوعی است که برای ما بسیار اهمیت دارد و نیاز است با کمک یکدیگر به رنج و جنگ در این سه کشور پایان دهیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان