خار پاشنه پا را چگونه می‌توان درمان کرد؟

اگرچه عارضه راه علاج منحصر به فردی ندارد، اما از روش‌های متعددی برای تسکین و درمان آن استفاده می‌شود. این روش‌های درمان نیز معمولاً به دو روش درمان‌های خانگی و پزشکی تقسیم می‌شوند که می‌توان آن را به ترتیب ذیل برشمرد.

خار پاشنه پا را چگونه می‌توان درمان کرد؟

تحریریه زندگی آنلاین : اگرچه عارضه راه علاج منحصر به فردی ندارد، اما از روش‌های متعددی برای تسکین و درمان آن استفاده می‌شود. این روش‌های درمان نیز معمولاً به دو روش درمان‌های خانگی و پزشکی تقسیم می‌شوند که می‌توان آن را به ترتیب ذیل برشمرد.

 

بیشتربخوانید:

خار پاشنه پا چیست؟

الف) درمان‌های خانگی خار پاشنه پا

در واقع درمان درد خار پاشنه و التهاب آرنگ کف پا یکسان است، چرا که این دو مشکل مرتبط با یکدیگراند. استراحت کوتاه مدت و کنترل التهاب نخستین مرحله درمان خار پاشنه است. بهترین روش‌های درمانی خانگی را می‌توان به ترتیب ذیل برشمرد:

استراحت و ماساژ یخ: استراحت نسبی و اجتناب از انجام فعالیت‌های پر فشار و انجام ماساژ با یخ، سه بار در روز، برای کاهش التهاب. ما امروزه جملات زیادی می‌شنویم در مورد درمان خانگی خار پاشنه با سرکه سیب، درمان خار پاشنه با گوجه فرنگی، درمان خار پاشنه با ابغوره و درمان خار پاشنه با صابون، درمان خار پاشنه با ماساژ شیشه آب یخ زده و غیره، ولی واقعیت بهترین درمان خانگی خار پاشنه ماساژ یخ و ماساژ با انگشت شست می‌باشد.

استفاده از چسب‌های ورزشی: بستن پا با چسب‌های ورزشی مخصوص یا همان Taping، که به کاهش فشار وارده بر فاسیت‌پلانتار کمک می‌کند و بنابراین موجب تسکین درد می‌شود.

تمرین‌های کششی: با انجام تمرین‌های کششی ساق پا می‌توان درد را کاهش داد و دوران بهبود را کوتاه کرد. عضلات ساق پا و تاندون آشیل را حتماً کشش بدهید. انجام حرکات کششی قبل و بعد از جلسات تمرینی از اهمیت زیادی برخوردار است. توصیه ما این است که در ابتدای تمرین خود، اول کمی بدن خود را گرم کنید و سپس حرکات کششی را انجام دهید.

پا برهنه راه نرفتن: بدون کفش راه رفتن فشار و کشش مضاعفی را بر آرنگ کف پا وارد می‌کند.

کاهش وزن: کم کردن وزن بدن نیز کمک بزرگ جهت اثر بخشی درمان درد خار پاشنه پا خواهد بود.

 

بیشتربخوانید:

خار پاشنه (1)

خار پاشنه (2)

ب) درمان‌های پزشکی خار پاشنه پا

استفاده از کفی و کفش طبی: جز لاینفک درمان خار پاشنه کفی طبی است که موجب قرار گرفتن کف پا در وضعیت بهتری شده و از فشار وارده به فاسیت‌پلانتار می‌کاهند. تحقیقات نشان داده‌اند در مواردی که درد پاشنه بر اثر مشکلات بیومکانیکی ایجاد شده است، موثرترین روش درمانی استفاده از کفی‌های طبی است که به طور سفارشی ساخته می‌شوند. این کفی‌ها با استفاده از اسکن سه‌بعدی که از پا گرفته می‌شود، تهیه می‌شوند و برای کاهش فشار وارده بر کف پا و بازیابی راستای صحیح پا و در نتیجه عملکرد طبیعی مفاصل، تجویز می‌شوند.

شاک ویو تراپی: شاک ویو درمانی فناوری است که به بهترین شکل در افراد دارای خار‌های استخوانی مزمن اثر بخش است. شاک ویو تراپی با تحریک تولید فیبروبلاست و تنوسیت به فرایند خود درمانی بدن سرعت می‌بخشد و با تهییج زیاد عصب‌ها درد خار پاشنه را کاهش می‌دهد. درمان شاک ویو غیرتهاجمی است و نیاز به انجام عمل جراحی ندارد. به دلیل ریسک پایین، این روش قبل از جراحی‌های تهاجمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

داروها: دارو‌های ضدالتهاب غیر استروئیدی مانند ایبوبروفن می‌تواند به کنترل درد کمک کند. شما در صورتی می‌توانید از دارو‌های ضد التهاب غیر استروئیدی استفاده کنید که، به بیماری یا شرایط خاصی که موجب منع مصرف این دارو‌ها می‌شود، دچار نباشید؛ بنابراین هر چند این دارو‌ها به صورت غیر تجویزی نیز قابل تهیه می‌باشند، اما بهتر است در مورد مصرف این دارو‌ها محتاط باشید و قبل از مصرف آن‌ها حتماً راهنمای دارو را مطالعه کرده و دوز مناسبی را مصرف کنید. توجه داشته باشید که ممکن است این دارو‌ها با دارو‌های دیگری که مصرف می‌کنید، تداخل دارویی داشته باشند و موجب بروز مشکلات بسیار جدی برای شما شوند. این دارو‌ها می‌توانند کمک کنند که در حین روند بهبودی التهاب فاسیت‌پلانتار، شما درد کمتری داشته باشید. در صورتی که به نظر می‌رسد مصرف این دارو تاثیری در تسکین درد شما ندارد مصرف آن‌ها را متوقف کنید. در صورتی که به بیماری خاصی مبتلا هستید، باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید یا قبلاً از داروی ضدالتهاب غیر استروئیدی استفاده کرده‌اید و نتیجه نگرفتید، می‌توانید این موضوع را با پزشک خود درمیان بگذارید تا داروی جایگزین مناسبی را برای درمان خار پاشنه شما تجویز کند.

 

بیشتربخوانید:

علت پدید آمدن خار پاشنه پا چیست؟

تزریق: تزریق برای خار پاشنه دو نوع است.

الف: تزریق کورتن برای درمان خار پاشنه: ممکن است برای کاهش التهاب ودرد ناشی از آن، تزریق کورتیزون در محل آسیب‌دیدگی تجویز شود. کورتیزون یک ماده‌ی استروئیدی است که عملکرد هورمون‌هایی را شبیه‌سازی می‌کند که به طور طبیعی موجب کاهش درد خار پاشنه می‌شوند.

ب: اوزون درمانی خار پاشنه: با کمک تزریق گاز اوزون در ناحیه پاشنه هم می‌توان التهاب و در نتیجه درد خار پاشنه را کم کرد و هم فرایند‌های ترمیمی برای درمان خار پاشنه را با کمک یک سیستم طبیعی و سالم فعال و تقویت کرد. بسیاری از بیمارانی که از درمان‌های خار پاشنه خسته شده‌اند و همچنان درد دارند با کمک ازن درمانی پاشنه می‌توانند بهبود قابل توجهی در درد پاشنه خود پیدا کنند.

پلاسمان وان: هم به عنوان یکی از جدیدترین درمان‌های کاهش التهاب و ترمیم با مکانیسم یونتوفورزیس و تولید ازن زیر جلدی و بدون ایجاد تزریق رضایت شگرفی را در کنار سایر درمان‌ها به عنوان جدیدترین درمان خار پاشنه به خود اختصاص داده است.

تکارتراپی: یکی از تکنیک‌های مناسب برای کاهش چسبندگی در خار پاشنه استفاده از امواج ردیوفرکوانسی و تکار درمانی با پروتکل‌های خاص غیر گرمایی است. استفاده از تکار در فاز حاد التهابی خار پاشنه توصیه نمی‌شود.

جراحی: بیش از 90 درصد افراد با درمان‌های غیرجراحی بهتر می‌شوند. اگر پس از دوره‌ای 9 تا 12 ماهه درمان‌های غیرجراحی نتواند علائم خار پاشنه را بهبود دهد، شاید لازم باشد که برای برطرف کردن درد و بازگرداندن تحرک از روش‌های جراحی استفاده کنیم. تکنیک‌های جراحی درمان خار پاشنه شامل موارد زیر است:

 رها کردن فاسیت پلانتار

 برداشتن خار پاشنه

با آزمایش‌های پیش از جراحی می‌توان تشخیص داد که آیا شرایط بیمار برای انجام عمل جراحی مناسب است. رعایت کردن توصیه‌های پس از جراحی شامل استراحت کردن، استفاده از یخ برای کمپرس کردن (compression)، بالا بردن پا و وارد نکردن فشار و وزن روی پای جراحی‌شده تا زمان مناسب، بسیار مهم است. در بعضی از موارد لازم است که بیمار پس از جراحی از باند، اسپلینت، گچ‌گیری، کفش‌های جراحی، چوب زیر بغل یا عصا استفاده کند.

عوارض احتمالی پس از جراحی پاشنه‌ی پا شامل درد اعصاب، درد عودکننده‌ی پاشنه، بی‌حسی همیشگی قسمت جراحی‌شده، عفونت و باقی ماندن جای زخم است.

به‌علاوه در تکنیک جراحی رهاسازی فاشیای پلانتار، احتمال بی‌ثباتی، گرفتگی عضلات پا، شکستگی تنشی استخوان (stress fracture) و تاندونیت (tendinitis) وجود دارد.

طب‌سوزنی: در نقاط ماشه‌ای یا تریگرپوینت در عضلات پایین پا و کف پا می‌تواند در کاهش درد و بهبود عملکرد پا مؤثر باشد.

 استفاده از طب سوزنی با روش‌های تن و تانگ و با شیوه‌های چینی موجب درمان و کاهش درد خار پاشنه در تعداد زیادی از بیماران خار پاشنه می‌شود.

همچنین استفاده از میکروسیستم ankle هم کمک بسیار زیادی در جواب دهی این روش داشته است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان